جريان شفاف اطلاعات؛ عاملي موثر در بازگشت اعتماد عمومي به بازار

تاریخ انتشار : 1399/09/18

جعفر جولا: «نگاهي اجمالي به گزارش­‌هاي شش‌­ماهه نخست سال جاري نشان از عملکرد نسبتاً مناسب شرکت‌ها از منظر سودآوري و فروش به ­ويژه در شرکت‌­هاي صادرات محور دارد»

مديرعامل شرکت سرمايه گذاري «صنايع برق و آب صبا» در گفت و گو با پايگاه خبري بازارسرمايه (سنا)، ضمن بيان مطلب بالا در بررسي وضعيت گزارش­هاي شرکت­ها گفت: هرچند گسترش شيوع بيماري کوويد۱۹ و اعمال محدوديت­‌هاي پيشگيرانه در اين خصوص در کنار ساير عواملي همچون سخت‌­تر شدن فرآيند تامين مواد اوليه در برخي از شرکت­‌ها به دليل تشديد تحريم­‌ها گاهاً منجر به کاهش حجم توليد و فروش شد، اما افزايش در نرخ­ فروش محصولات و همچنين افزايش نرخ ارز تا حدودي اين کاهش را جبران کرده که به دنبال آن شاهد افزايش­ در سود ريالي شرکت­‌ها هستيم.  

جولا اضافه کرد: همچنين با توجه بر تأثيرات صدور مجوز فروش بخشي از ارز شرکت­‌هاي صادرات محور از سوي دولت در بازار ثانويه و در نتيجه فروش ارزِ اين شرکت­‌ها به قيمتي بيش از دو برابر سال قبل چنين به نظر مي­رسد طي سال­ جاري روند مثبتي را در افزايش درآمد شرکت‌­هاي فعال در صنايع معدني، سنگ ­آهني و پتروشيمي شاهد باشيم.

عوامل موثر بر رشد قيمت کاموديتي‌ها

وي انتشار اخبار مثبت در خصوص کشف واکسن کوويد ۱۹، پيروزي حزب دموکرات در انتخابات آمريکا و پيشينه سياست ­هاي اقتصادي اين حزب را از عوامل موثر بر رشد قيمت کاموديتي ­ها دانست و افزود: از طرفي پيش‌بيني‌هاي نهادهاي معتبر بين­ المللي نشان از افزايش مصرف و تقاضاي اين محصولات از جمله مس، روي و... در کشورهاي بزرگ صنعتي دارد؛ بنابراين شرکت ­هاي داخلي فعال در اين صنايع نيز که اغلب در زمره شرکت ­هاي شاخص‌­ساز و داراي وزن بالا در ارزش کل بازار هستند، مي­توانند از اين افزايش­ ها تأثير بپذيرند.

اين کارشناس بازارسرمايه ادامه داد: البته ميزان تأثيرپذيري شرکت­ هاي موجود در اين گروه ­ها متفاوت است؛ براي نمونه شرکت ­­هاي توليدکننده سنگ آهن به دليل وجود تقاضاي بالاي داخلي معمولاً در مقابل محصولات خود وابستگي کمتري به رخدادهاي جهاني نشان مي­ دهند و تحولات اين صنعت بيشتر در گرو سياست­ هاي اتخاذ شده در صنعت فولاد کشور هستند.

وي گفت: ناگفته نماند تغييرات قيمت جهاني اين محصولات به تنهايي در عملکرد شرکت‌هاي داخلي تعيين‌کننده نيست و بايد به تأثيرات تصميماتي همچون ابلاغيه ساماندهي عرضه و تقاضاي زنجيره فولاد که اخيراً با شايعات زيادي مواجه بوده است، اشاره داشت که در بلندمدت مي ­تواند اثرات قابل توجهي بر اين صنعت و ساير صنايع وابسته به آن داشته باشد.

افزايش نرخ سود سپرده بانکي، اشتباهي بزرگ

جعفر جولا، تعيين نرخ سود سپرده بانکي به عنوان نرخ بهره بدون ريسک در شرايط کنوني اقتصاد کشور که با حجم قابل توجّه نقدينگي و تورم انتظاري بالا روبه­ رو است را داراي حساسيت بالايي عنوان کرد و افزود: اين استدلال که بهترين راه حل موجود براي مهار تورم، افزايش نرخ سود سپرده بانکي است، قطعأ اشتباهي بزرگ است. معتقدم  يکي از بزرگ­ترين علل نابساماني و آشفتگي در بخش واقعي اقتصاد از جمله بازار مسکن و خودرو؛  عدم شفافيت در قيمت­ گذاري و رفتارهاي سوداگرانه برخي از ذينفعان در آن بازارها است و افزايش نرخ سود سپرده نه تنها باعث کنترل آن بازارها نخواهد شد، بلکه ساير بازارهاي مولد در اقتصاد کشور نظير بازار سرمايه را دچار رکود خواهد کرد؛ همچنين در نظر داشته باشيد که افزايش نرخ سود بانکي اثرات مخرب ديگري نظير رشد هزينه بانک‌ها، رشد هزينه توليد، افزايش نرخ سود تسهيلات بانکي و گران­تر شدن تامين مالي را در پي خواهد داشت که در شرايط فعلي اقتصاد پرداختن به اين موضوع نيازمند تأمّل بيشتري است.

وي مهمترين کارکرد بازارسرمايه را تأمين مالي بنگاه­ ها دانست و تاکيد کرد: اين بازار بايد در کنار بازار پول به عنوان موتور محرکه بخش واقعي اقتصاد ايفاي نقش کند. اتفاقات ما­ه ­هاي اخير منجر به کاهش اعتماد سرمايه­ گذاران حقيقي و خروج پول از بازار سرمايه شد، لذا گام نخستين در جذب سرمايه ­ها، بازگشت اعتماد عمومي به بازار است. همچنين صرف نظر از شرايط فعلي، سازمان بورس با تسهيل مقررات ورود و صدور مجوز افزايش سرمايه شرکت­ ها مي ­تواند زمينه لازم براي عمق ­بخشي به بازار را فراهم ساخته و با افزايش عرضه ­هاي اوليه سهام شرکت ­هاي بزرگ متعلق به بخش دولتي و نهادهاي عمومي غيردولتي، مجدداً شرايط جذب سرمايه ­هاي خرد حقيقي را مهيّا کند.

اعتماد، پيش نياز اوليه در هر فعاليت سرمايه‌گذاري

مديرعامل شرکت سرمايه‌گذاري «صنايع برق و آب صبا» توضيح داد: اعتماد، پيش ­نياز اوليه در هر فعاليت سرمايه‌گذاري است و هر اقدامي که باعث خدشه­ دار شدن اعتماد سرمايه ­گذاران شود، به طور حتم آثار مخرّبش بر بخش‌هاي مختلف آن فعاليت اقتصادي سايه خواهد انداخت. به اعتقاد بنده يکي از مهم­ترين ابزارهاي بازگشت اعتماد، شفافيّت است.

وي ادامه داد: براين اساس، سرمايه­ گذار نبايد مدام با اين گمان که تصميمات سياست ­گذار چه آثار و خطراتي بر منافع وي خواهد داشت، مواجه باشد؛ بنابراين شفافيت حلقه گمشده اين روزهاي بازار سرمايه است که بدون ترديد در صورت بهبود آن اثرات مثبتي بر فضاي رواني حاکم بر فعالان بازار سرمايه ايجاد خواهد شد.

جولا در پايان اشاره کرد: موضوع ديگري که در اين چند هفته اخير بسيار به گوش مي­رسد، پرداختن به دوگانه حقيقي و حقوقي است که چندان به صلاح اين روزهاي بازار نيست. بازار سرمايه ­بايد به شکل کل واحد ديده شود به نحوي که  عملکرد هر يک از بازيگران آن مکمّل هم باشد. بدون شک هر کدام از اين بازيگران حقيقي و يا حقوقي اگر مرتکب خطا شوند، در درازمدت کل بازار دچار خسران خواهد شد؛ بنابراين ايجاد فضاي دو قطبي حقيقي و حقوقي و آوار کردن مشکلات و کمبودها بر گردن هر يک از اين اجزا، به نوعي پاک کردن صورت مسئله اصلي در زمان فراز و فرودهاي بازار است که بايد از آن اجتناب شود.