مردم چقدر در بانک ها سپرده گذاري کردند؟

تاریخ انتشار : 1399/09/23

بررسي ميزان تسهيلات و سپرده‌هاي بانکي در شش ماهه اول سال جاري بيانگر اين است که بانک‌ها در شهريور ماه بيشترين ميزان سپرده و تسهيلات را داشته‌اند که به تربيت معادل ۸۶.۶ و ۸۶ درصد افزايش يافته‌ است.

به گزارش ايسنا، سپرده‌ها و تسهيلات بانکي از انواع خدمات مهم شبکه بانکي و مورد علاقه تمام اقشار جامعه هستند و سپرده‌هاي بانکي موتور توليد وام و تسهيلات بانکي است؛ به عبارت ديگر، هر چه بر ميزان سپرده‌هاي بانکي افزوده شود به همان ميزان بر قدرت تسهيلات دهي شبکه بانکي کشور هم افزوده مي‌شود.

در اين راستا، افزايش نرخ سود سپرده‌هاي بانکي عاملي خوانده مي‌شود که مشتريان را به سپرده گذاري در بانک‌ها تشويق و ترغيب مي‌کند اما آخرين اظهار نظر رئيس کل بانک مرکزي درباره نرخ سود سپرده‌هاي بانکي حاکي از آن است که بانک مرکزي و شوراي پول و اعتبار برنامه‌اي براي افزايش سود سپرده‌هاي بانکي ندارند و از روش‌هاي ديگري براي کنترل نقدينگي و تورم استفاده مي‌کنند.

بنابراين، طبق آخرين مصوبه شوراي پول و اعتبار درباره وضعيت نرخ سود بانکي، در حال حاضر نرخ سپرده سرمايه‌گذاري کوتاه‌مدت عادي ۱۰ درصد، نرخ سود سرمايه‌گذاري کوتاه‌مدت ويژه سه ماهه ۱۲ درصد، نرخ سود سرمايه‌گذاري کوتاه‌مدت ويژه شش ماهه ۱۴ درصد، نرخ سود سپرده سرمايه‌گذاري با سررسيد يک‌سال ۱۶ درصد و نرخ سپرده سرمايه‌گذاري با سررسيد دو سال ۱۸ درصد است.

فروردين ماه داراي کمترين ميزان تسهيلات و سپرده‌ها 

در اين بين، نگاهي به آمارهاي بانک مرکزي از اوضاع مانده سپرده‌ها و تسهيلات ريالي و ارزي بانک‌ها و مؤسسات اعتباري بيانگر آن است که ميزان سپرده‌ها در ماه‌هاي فروردين، ارديبهشت و خرداد به ترتيب ۲۷۷۶ هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان، ۲۸۵۷ هزار و ۶۰۰ ميليارد و حدود ۲۹۰۰ ميليارد تومان بوده است که در سه ماهه اول سال، خرداد و فروردين به ترتيب بيشترين و کمترين ميزان سپرده‌هاي بانکي را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنين، در ماه‌هاي فروردين، ارديبهشت و خرداد ميزان تسهيلات به ترتيب ۱۹۵۶ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان، ۱۹۹۵ هزار و ۳۰۰ ميليارد و بيش از ۲۰۰۰ ميليارد تومان بوده است که در سه ماهه اول سال خرداد و فروردين به ترتيب بيشترين و کمترين ميزان تسهيلات بانکي را به خود اختصاص داده‌اند.

علاوه براين، ميزان سپرده‌هاي شبکه بانکي کشور در سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹ نيز در هر يک از ماه‌هاي تير، مرداد و شهريور به ترتيب بيش از ۲۹۳۲ هزار ميليارد تومان، ۳۰۹۴ هزار و ۴۰۰ ميليارد و ۳۱۹۵ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان بوده که تير و شهريور کمترين و بيشترين ميزان سپرده‌هاي بانکي را به خود اختصاص داده‌اند.

بيشترين ميزان تسهيلات و سپرده در شهريور ماه

همچنين، در اين سه ماه تير و شهريور ماه نيز با  داشتن حدود ۲۱۲۴ هزار ميليارد تومان و ۲۲۷۵ هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان به ترتيب کمترين و بيشترين ميزان تسهيلات شبکه بانکي کشور را دارا بوده‌اند.

با اين تفاسير، روند سپرده‌ها و تسهيلات بانکي از فروردين تا شهريور ماه تصاعدي بوده و ميزان سپرده و تسهيلات در شهريور ماه به بيشترين حد خود رسيده‌اند؛ به گونه‌اي که ميزان سپرده‌ها و تسهيلات بانک‌ها از فروردين تا شهريور به ترتيب معادل ۸۶.۸ و ۸۶ درصد رشد کرده‌اند که در صورت تغييراتي در نرخ سود سپرده‌هاي بانکي بر اين روند تصاعدي افزوده مي‌شود و به اعتقاد کارشناسان اقتصادي مانع از آن مي‌شود که پول‌هاي در دست مردم در بازارهاي مختلف سرگردان باشند و به تورم دامن بزنند.

 

رديف ماه ميزان سپرده‌ها  ميزان تسهيلات
۱ فروردين ۲۷۷۶ هزار و ۶۰۰ ميليارد ۱۹۵۶ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان
۲ ارديبهشت ۲۸۵۷ هزار و ۶۰۰ ميليارد ۱۹۹۵ هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان
۳ خرداد   ۲۹۰۰  هزار ميليارد ۲۰۶۹ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان
۴ تير بيش از ۲۹۳۲ هزار ميليارد حدود ۲۱۲۴ هزار ميليارد تومان
۵ مرداد ۳۰۹۴ هزار و ۴۰۰ ميليارد  ۲۱۸۰ هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان 
۶ شهريور ۳۱۹۵ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان ۲۲۷۵ هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان

انتهاي پيام