لزوم مديريت گردش ريال براي کنترل تخلفات

تاریخ انتشار : 1399/09/23

يک کارشناس اقتصادي گفت: اگر بر روي تراکنش‌هاي ريالي و قاچاق کالا و ارز، نظارت سختگيرانه‌تري اعمال شود، سوداگري افراطي حذف و عمق بازار آزاد ارز کم‌تر خواهد شد.

وحيد شقاقي‌شهري در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بيان اين‌که انتظارات تورمي ايجاد شده در کشور کاهش يافته است، گفت: شوک وارد شده به بازار ارز، مسير دلار را به کلي تغيير داد و وارد مدار نزولي کرد. البته که هنوز اتفاق تأثيرگذاري مانند آزادسازي منابع ارزي مسدود شده در اقتصاد رخ نداده اما فضاي حاکم بر اقتصاد ايران نشان مي‌دهد، نرخ ارز ظرفيت کاهش با سرعت بيشتر را دارد.

اين کارشناس اقتصادي اظهار داشت: بر اساس بررسي‌هاي صورت گرفته، در شرايط فعلي نرخ واقعي دلار بايد در محدوده ۲۰ هزار تومان باشد. اين حباب ۱۰ هزار توماني ايجاد شده ناشي از يک بار رواني بود که اين حباب شروع به تخليه شدن کرد و موجب شد تا ريسک خريد دلار افزايش پيدا کند.

وي افزود: افزايش ريسک‌ها، مقاومت محکمي را در کانال ۲۶ هزار تومان براي نرخ دلار ايجاد کرده و هر لحظه ممکن است بانک مرکزي منابع در اختيار خود را وارد بازار کند و نرخ مجدداً وارد سراشيبي تندي شود. اما به نظر مي‌رسد بانک مرکزي تا زمان آزادسازي منابع مسدود شده، روش مداخله نسبي را براي مديريت بازار اعمال کند.

شقاقي‌شهري با اشاره به لزوم نظارت و کنترل بازارهاي معاملات فردايي و شبانه گفت: در کشوري که تقريباً معادل نيمي از واردات رسمي آن يعني بين ۱۵ تا ۲۵ ميليارد دلار، قاچاق کالا رخ مي‌دهد، بازار آزاد معاملات ارز عمق و نقش قابل توجهي دارد. بنابراين اولين گام براي کاهش دلالي و سوداگري در بازار ارز، تمرکز بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: دومين گام نيز براي مقابله با بازارهاي سوداگرانه ارزي، ايجاد شفافيت براي گردش و تراکنش‌هاي مالي افراد است. فرد بايد براي برداشت و يا واريز مبالغ قابل توجه، اسناد مثبته ارائه دهد و حاکميت را در جريان معاملات خود بگذارد. به عبارتي ديگر براي مديريت نرخ ارز و جلوگيري از بروز تخلفات اقتصادي، مديريت ريال و گردش آن اهميت بسزايي دارد.

شقاقي در پايان با بيان اين‌که در شرايط فعلي ورود به بازار طلا و ارز، حتي براي دلالان نيز توجيهي ندارد، افزود: اگر بر روي تراکنش‌هاي ريالي و کاهش قاچاق کالا و ارز، تمرکز و نظارت سختگيرانه‌تري اعمال شود، سوداگري افراطي حذف و عمق بازار آزاد ارز کم‌تر خواهد شد.