سرمايه‌گذاري ۲۰ ميلياردتوماني در استارتاپ‌هاي مالي

تاریخ انتشار : 1399/09/30

تهران - ايرنا - يک فعال صنعت پرداخت الکترونيک گفت: راه‌اندازي استارتاپ و نوآوري در ذات خود کاري سخت، پرريسک و پيچيده است اما اين سختي در برخي فضاها مانند صنعت مالي بيشتر هم مي‌شود از همين رو قرار است در قالب يک رويداد، تا ۲۰ ميليارد تومان در شرکت هاي استارتاپي سرمايه‌گذاري شود.

«محمدرضا قبادي» امروز (شنبه) در نشست خبري اظهار داشت: راه‌اندازي استارتاپ و نوآوري در ذات خود کاري سخت، پرريسک و پيچيده استاما اين سختي در برخي فضاها مانند صنعت مالي بيشتر هم مي‌شود.

وي افزود: حجم بالاي قوانين، نياز به انواع مجوزها براي فعاليت‌هاي مختلف و حساسيت اطلاعاتي که وجود دارد، راه‌اندازي و توسعه استارتاپ‌هاي تکنولوژي مالي را با پيچيدگي‌هاي مختلفي روبرو مي‌کند تا جايي که ممکن است تيم استارتاپي احساس کند با يک ديوار غير قابل عبور روبرو شده است.

قبادي با بيان اينکه اين موضوع گريبان‌گير سازمان‌ها و موسسات مالي موجود نيز است، گفت: سازمان‌ها و موسسات مالي با توجه به اهميت امنيت در اين فضا ملزم به رعايت انواع قواعد، پروتکل‌ها و چهارچوب‌ها هستند و البته به مرور زمان در اين کار تخصص پيدا کرده‌اند؛ از سوي ديگر اين سازمان‌ها و مؤسسات براي توسعه و حفظ جايگاه خود نياز به نوآوري دارند.

اين فعال صنعت پرداخت الکترونيک با بيان اينکه مفهوم نوآوري باز در صنعت مالي به نزديکي موسسات مالي بزرگ و سنتي با شرکت‌ها و استارتاپ‌هاي تکنولوژي محور منجر شده است، اظهار داشت: مؤسسات مالي و بانک‌ها توانايي رسيدگي و مديريت چهارچوب‌ها و قوانين و همچنين دسترسي به زيرساخت و اطلاعات را دارند؛ استارتاپ‌ها نيز توانايي نوآوري با استفاده از تکنولوژي‌هاي روز دنيا را در اختيار دارند البته اين اتصال بدون چالش نيست و خود نيازمند چارچوب‌ها و فرآيندهايي مشخص است.

وي اظهار داشت: شتاب‌دهنده نوين‌تک به عنوان بازوي نوآوري باز يک گروه مالي، ماموريت اتصال تيم‌هاي نوآور به شرکت‌هاي اين مجموعه را دارا است و برخي از رويدادهاي اين مجموعه نيز در همين راستا به عنوان فرايندي براي تسهيل اين اتصال طراحي شده‌اند.

قبادي خاطرنشان کرد: در اين فرآيند لازم است ابتدا حوزه و نيازهاي مورد نظر توسط شرکت‌هاي علاقمند در گروه مالي اقتصاد نوين مشخص شود؛ سپس در فرآيند فراخوان رويداد به افراد و تيم‌هاي فعال اين زمينه اطلاع‌رساني مي‌شود، پس از جذب مخاطبين، فرآيندهاي همسوسازي، آماده‌سازي و پياده‌سازي اجرا خواهد شد.

اين فعال صنعت پرداخت الکترونيک خاطرنشان کرد: در مرحله همسوسازي لازم است تا افراد و تيم‌هاي نوآور به طور کامل با فضاي صنعت مربوطه و شرکت‌هاي ذي‌نفع آشنا شوند و با انتقال تجربيات و آموزش‌هاي مربوطه، چشم‌انداز درستي از صنعت به آن‌ها منتقل شده و به سمتي هدايت شوند که طرح‌هاي آن‌ها همسو با استراتژي‌هاي نوآوري سازمان باشد.

وي به مرحله آماده‌سازي تاکيد کرد و گفت:‌ پس از نهايي شدن طرح تيم لازم است تا محصول موردنظر آماده شود و فرآيند رويداد با انتقال آموزش‌هاي کاربردي فني و تخصصي و در اختيار قرار دادن زيرساخت‌هاي لازم به تيم‌ها به آن‌ها کمک خواهد کرد.

قبادي با بيان اينکه وجود يک فرآيند نظارتي بر تيم‌ها براي کنترل پيشرفت و عملکرد آنها تا رسيدن به نقطه قابل قبول، ضروري است، خاطرنشان کرد: مرحله آماده‌سازي محصول استارتاپ تا زمان مناسب براي شروع همکاري با سازمان مربوطه، بسته به پيچيدگي محصول ممکن است چند هفته تا چند ماه به طول انجامد و اين مسير مي‌تواند درون برنامه شتابدهي سازماني و با همکاري سازمان صورت گيرد.

اين فعال صنعت پرداخت الکترونيک با اشاره به مرحله پياده‌سازي گفت: با رسيدن محصول استارتاپ به بلوغ مناسب از لحاظ عملکردي، کاربردپذيري و استقبال کاربران، تيم براي همکاري، سرمايه‌گذاري و يا انتقال تکنولوژي معرفي خواهد شد و مرحله پياده‌سازي اصلي آغاز مي‌گردد.

وي افزود: اولين رويداد نوين‌کمپ با محوريت حوزه تکنولوژي‌هاي مديريت ثروت (WealthTech) در تاريخ ۱۸ دي ماه سال جاري آغاز خواهد شد.

قبادي خاطرنشان کرد: مخاطبين اين رويداد از يک طرف مي‌توانند افراد و تيم‌هاي علاقمند به اين فضا باشند که در اين رويداد  شناخت خود را با مديريت سرمايه افزايش خواهند داد با چالش‌ها و فرصت‌هاي آن آشنا مي شوند و با دريافت آموزش‌هاي لازم ايده خود را براي ايجاد نوآوري در آن شکل خواهند داد و از سوي ديگر مخاطبين رويداد مي‌توانند تيم‌هايي باشند که مدتي است در اين حوزه فعاليت داشته و براي پيشبرد کار خود نيازمند زيرساخت، داده، همکاري با شرکت‌هاي مربوطه و يا جذب سرمايه هستند.

اين فعال صنعت پرداخت الکترونيک گفت: کارگاه‌هاي رويداد از دوم بهمن ماه آغاز شده و در بيش از ۲۰ کارگاه به آموزش مباحث مختلف مورد نياز براي ايجاد نوآوري در اين فضا پرداخته خواهد شد.

وي خاطرنشان کرد: کارگاه‌ها در سه بخش بازار سرمايه و سرمايه‌گذاري، نوآوري و توسعه کسب و کار و بررسي چالش‌هاي فني در ايجاد راهکارهاي تکنولوژيکي برگزار مي‌شود که به مدت سه هفته در روزهاي چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه خواهد بود.

قبادي گفت: در اين رويداد تا سقف ۲۰ ميليارد تومان امکان سرمايه‌گذاري بر روي تيم‌هاي خروجي اين فرآيند وجود دارد.

اين فعال صنعت پرداخت الکترونيک با بيان اينکه افراد و تيم‌هاي شرکت‌کننده از زمان شروع رويداد مي‌توانند با استفاده از آموزش‌ها و مشاوره‌هاي موجود طرح‌هاي خود را آماده و اصلاح و همچنين با استفاده از زيرساخت‌هاي موجود آن‌ها را پياده‌سازي و تست کنند، گفت: پس از گذشت سه هفته از کارگاه‌ها يعني پس از ۱۷ بهمن ماه، جلسات بررسي نهايي تيم‌ها برگزار خواهد شد؛ بعد از برگزاري جلسات بررسي نهايي، بسته به آمادگي تيم و محصول آنها نحوه ادامه همکاري با استارتاپ مشخص مي‌شود.