بازار داغ شايعات بي‌پايه در بورس

تاریخ انتشار : 1399/10/03

ترکمان احمدي در يادداشتي تاثير شايعات فضاي مجازي بر بازار سرمايه را بررسي کرد.

به گزارش پايگاه خبري بازارسرمايه (سنا) و به نقل از ايسنا، در يادداشت معصومه ترکمان احمدي آمده است: يکي از مسايل و مشکلات اساسي که به شدت در بازار سرمايه اين روزها و به خصوص در طول هفته جاري با آن رو به رو بوديم، داغ بودن بازار شايعات به ويژه در بستر فضاي مجازي بوده است که سرعت انتشار اطلاعات چه درست چه غلط در آن بسيار بالاست. فضاي مجازي در کنار تمامي استفاده هاي مفيدي که مي توان از آن در راستاي آموزش و فرهنگ سازي آحاد مردم به ويژه در حوزه بورس داشت، در برخي موارد همچون شمشير دولبه عمل کرده و به فضايي منجر مي شود که فارغ از هرگونه منطق و تحليل تبديل به يک فضاي مبتني بر بي خردي و رفتارهاي احساسي کامل مي شود که در آن سهامداران و سرمايه گذاران حتي حقوقي ها و قديمي­ هاي بازار بعضاً اقدام به عرضه آبشاري سهام خود در عين ارزندگي مي کنند. اين عرضه هاي آبشاري که کاملا بي پايه و منطق صورت مي­گيرد در نهايت منجر مي شود که حرکات توده واري در راستاي ايجاد يک فضاي منفي بي منطق ايجاد شده و به ساير افراد نيز تسري پيدا کند؛ تا حدي که افراد حاضر باشند در آن به هر قيمتي سهام خود را به فروش رسانند.

عمدتاً اين قيمت­هاي فروش فرسنگ­ها با ارزش ذاتي سهام تفاوت دارد و بسياري به اشتباه در دامي مي­ افتند که ناشي از به اصطلاح نقد شونده بودن سهام نسبت به ساير دارايي هاي مالي است؛ يعني نقدشوندگي که مي­ توانست به عنوان يک ارزش کليدي براي بازار مطرح شود. در اين موارد و به دليل بهره برداري نامناسب به ضد ارزش بدل شده و طبعات سنگيني را براي آن نماد و پرتفوي اين افراد يا شرکت­ها به همراه مي­ آورد. عمدتاً اين افراد پس از فروش در اين قيمت­ ها که بعضاً منجر به شکل گيري يه سري کف­هاي قيمتي مي شود و با رشد قيمتي که در روزهاي آتي اتفاق مي افتد، اقدام به برخي اعمال احساسي از جمله ناسزاگويي و سپس خريد در قيمت­ هاي بالاتر از فروش خود در همان نماد مي کنند که نتيجه برآيند آنها در نهايت چيزي فراتر از برخي هزينه­ ها از جمله هزينه معاملات به کارگزاري و غيره نخواهد بود.  

اين اتفاق در طول هفته جاري نيز به وضوح مشاهده شد که عليرغم ارزندگي قيمت بسياري از سهام شاهد يک ريزش دسته جمعي بر مبناي چند شايعه غلط در سطح بازار بوديم. در ارزندگي اين سهام آيتم هاي موجود در صورتهاي مالي شرکتها از جمله گزارش مناسب توليد و فروش در شرکتهاي توليدي، گزارش هاي ماهانه و دوره اي آنها، نرخ دلار و اثرات تسعير ارزي، اثرات رواني مثبت نتيجه انتخابات آمريکا، اميدواري مجدد درخصوص نتيجه رسيدن برجام، کشف واکسن کرونا و پرواز قيمت بسياري از فلزات و بورس­هاي جهاني در دوران پساکرونا و ... بصورت کامل فراموش شد و در يک حرکت توده وار و بدون قايل شدن تفکيک بين صنايع مختلف شاهد کاهش يکباره و ريزش شديد شاخص بورس بوديم.

البته در اين بين، همه بازيگران نيز فروشنده نبودند بلکه بسياري علاوه بر نگهداري سهام ارزنده خود و اعتقاد به ارزنده بودن آنها، اقدام به اضافه کردن سهام به پرتفوي و خريد سهام جديد نيز کردند، زيرا اين افراد معتقدند در روزهاي منفي و زماني که کسي خريدار نيست مي بايست برخلاف جهت بازار عمل و خريد کرد. اين افراد بر مبناي کسب تجربه و تخصص به اين باور رسيده اند که با هر حرف و شايعه­ اي نبايد چوب حراج به سهام ارزشمند خود زد و بايد پاي انتخاب و اعتقاد خود به جد ايستاد و مي­ دانند اگر ذره اي در اين راه سست شوند، بسياري از افراد هستند که با زيرکي مالک سهام آنها شوند.

اين افراد به درستي مي دانند وقتي در بازاري که نزديک به ۶۰۰ شرکت حضور دارند، نمي توان بر مبناي شايعات اقدام به خريد و فروش کرد  و تکرار اين عمل تنها باعث خستگي و تصميمات اشتباه آنها در معاملات خواهد شد. بنابراين اين افراد به سختي انتخاب مي کنند که چه سهمي را بخرند و به سختي نيز از سهام خود دل کنده و اقدام به فروش آن مي کنند. اين افراد در اکثر مواقع برنده هستند و به دليل انتخاب­هاي درستشان مجبور نمي شوند به چرخ و فلک ناسزا بگويند. اين افراد مسئوليت اعمال خود را پذيرفته و با احساس مسئوليت بالا پاي تمامي تصميمات درست خود هستند و شيريني نتيجه اين تصميمات را نيز در زندگي بورسي و پرتفوي خود مشاهده مي کنند.