افزايش توانگري مالي بانک‌ها با ادغام در بانک سپه

تاریخ انتشار : 1399/10/13

کارشناس بانکي و پولي گفت: اگر ادغام بانک‌هاي نظامي در بانک سپه موجب افزايش توانگري مالي در بانک‌ جديد شود، ادغام به هدف خود رسيده است.

حسن حيدري در گفت‌وگو با خبرنگار ايبنا اظهار کرد: بهتر آن است به جاي بانک کوچکتر و بزرگتر، بحث بانک توانگرتر مطرح شود. بانک‌هاي توانگر بانک‌هايي هستند که سرمايه و منابع مالي آن‌ها، امکان عبور از ريسک‌هاي بزرگ را فراهم مي‌کند و اگر ريسک و آسيبي به بانک وارد شد، آن بانک مي‌تواند با استفاده از کمک اندک نهاد ناظر بر بانک‌ها که بانک مرکزي است از آن ريسک عبور کرده و اجازه ندهد مشکل به ساير بانک‌ها سرايت کند.

وي افزود: توانگري مالي بانک‌ها بايد افزايش يابد و سرمايه و ترکيب دارايي‌ آنها بايد به گونه‌اي باشد که ريسک نقدشوندگي آنها را کاهش دهد. طبيعي است اگر اين شرايط در بانک‌ها با بحث ادغام فراهم شود، مطلوب است اما صرف بزرگترشدن و تعداد شعب بيشتر لزوما منجر به بهبود وضعيت يک بانک ادغامي نخواهد شد.

کارشناس ارشد بانکي و پولي خاطرنشان کرد:‌ در دنيا بانک‌ها در اندازه‌هاي مختلف فعاليت مي‌کنند و بانک‌هاي کوچک در کنار بانک‌هاي بزرگ مشغول به کار هستند. البته بانک‌هايي در مقايس بزرگ نيز مانند HHPC از جمله بانک‌هاي بزرگ هستند که هر کدام بخشي از بازار را پوشش مي‌دهند و اتفاقا يکي از ضعف‌هاي نظام بانکي يا بازار پول و اعتبار در ايران اين است که اکثر آنها در قسمت‌هاي مشابهي از بازار درحال فعاليت هستند و بازار هدف آنها چه در سپرده‌گيري و چه در تسهيلات‌دهي يکسان است.

حيدري خاطرنشان کرد:‌ در دنيا بانک‌هاي کوچک به دنبال مشتريان خاصي که بانک‌هاي بزرگ کاري با آنها ندارند هستند  و بانک‌هاي بزرگتر اهداف ديگري را در بازار پول دنبال مي‌کنند. اين روش، تنوع خدمات در بازار را فراهم مي‌کند. در مجموع کشورها هم به بانک‌هاي کوچک و هم به بانک‌هاي بزرگ نياز دارند و بايد قواعد کفايت سرمايه و ريسک نقدشوندگي را به درستي رعايت کنند.

وي تصريح کرد:‌ اگر هدف از ادغام، افزايش توانگري مالي در بانک‌ها شود و بتواند با ادغام بانک‌ها در يک بانک بزرگتر ارتقاي مالي آن را سبب شود ادغام براي آن مجموعه پولي مناسب خواهد بود و اقدام ارزنده‌اي است.

کارشناس ارشد بانکي و پولي با اشاره به ادغام بانک‌هاي نظامي در بانک سپه اظهار کرد:‌ در دهه ۸۰، نهادهاي نظامي اقدام به تاسيس بانک کردند بي‌انکه افرادي که در اين بانکها شاغل مي‌شدند از تخصص بانکداري بهره‌مند باشند و تعريف و تصور از بانک براي موسسان آن متفاوت از آن چيزي بود که صنعت بانکداري به آن مي‌پردازد.

وي ادامه داد:‌ در گذر زمان اين بانک‌ها با مشکلاتي مواجه شدند و بانک مرکزي تلاش کرد تا مشکلات اين بانک‌ها در مجموعه آنها باقي بماند و با ادغام آنها در بانک سپه اين مشکل را حل کند، چون اگر اين اتفاق مي‌افتاد هزينه بالايي براي کشور داشت.

حيدري اظهار کرد: از نگاه بانک مرکزي که تلاش داشت مشکل را حل کند بحث ادغام مي‌توانست از سرايت مشکلات به ساير بانک‌ها جلوگيري کند و طبيعي است که از اين به بعد نيز بايد حل مشکل از کانال‌هاي سيستمي و علمي برطرف شود و صرف ادغام کفايت نمي‌کند.

کارشناس ارشد بانکي و پولي با تاکيد براينکه ساختار بانک‌هاي ادغامي با هم متفاوت است و هماهنگ شدن آنها با هم، حذف پست‌هاي مديريتي نيازمند برنامه‌ريزي اصولي است، تصريح کرد: نحوه مديريت اموال بانک‌هاي ادغامي در بانک سپه نوين نيازمند تخصص و دانش بانکداري است تا در نهايت به عنوان يک بانک بزرگ و قدرتمند بتواند در سيستم اعتباري و پولي کشور به درستي فعاليت کند.