بانک مرکزي سياست نرخ موثر ارز را دنبال کند

تاریخ انتشار : 1399/10/14

يک کارشناس مسائل اقتصادي گفت: بانک مرکزي علاوه بر اينکه بايد سياست نرخ موثر ارز را به کار گيرد، بايد اجازه دهد تا نرخ ارز با توجه به تفاوت نرخ تورم داخلي و خارجي تغيير کند.

يک کارشناس مسائل اقتصادي با بيان اينکه بازار ارز مانند هر بازار ديگري از عرضه و تقاضا تشکيل شده است، اظهار کرد: معمولا ۳ بخش واردکنندگان (اعم از رسمي و غيررسمي)، خروج سرمايه و انگيزه سوداگري يا همان سفته بازي در بازار ايجاد تقاضا مي کنند و بخش عرضه نيز عموما از سوي صادرکنندگان به ويژه صادرات نفت توسط دولت و در حال حاضر هم پتروشيمي و فولاد و همچنين ورود سرمايه در قالب سرمايه گذاري خارجي مستقيم و غيرمستقيم تامين مي شود.

مصطفي صفاري در گفت و گو با ايبِنا با تاکيد براينکه عرضه و تقاضا نقش تعيين کننده اي در بازارها و اقتصاد دارند، تصريح کرد: در بخش سوداگري و سفته بازي در بازار برخي افراد با توجه به نوسانات قيمت سرمايه خود را به ارز تبديل مي کنند و از سود حاصل از آن بهره مي برند که باعث بهم ريختگي بيشتر بازار خواهد شد.

وي ادامه داد: در حال حاضر چندين نرخ ارز داريم. از نرخ رسمي و نرخ بازار آزاد گرفته تا ارز (PPP) يا قدرت خريد و نرخ موثر ارز که از ديدگاه من به نظر مي رسد بانک مرکزي بايد مورد آخر را دنبال کند و در سياست گذاري ارزي خود مدنظر قراردهد. ارز (PPP) در واقع بر مبناي قدرت خريد و سبد کالاي خانوار و هزينه آن تعيين مي شود.

اين کارشناس مسائل اقتصادي گفت: نرخ موثر ارز سبدي از ارزهاست که نشان مي دهد با چه کشورهايي شريک هستيم و تراز تجاري چقدر است و براساس آن نرخ تعيين خواهد شد. با اين سياست تا هميشه شاهد رقابت پذيري در اقتصاد هستيم چرا که اين نرخ به عنوان يکي از مهم ترين عوامل رقابت پذيري بين المللي شناخته مي شود.

صفاري افزود: بانک مرکزي علاوه بر اينکه بايد سياست نرخ موثر ارز را به کار گيرد، بايد اجازه دهد تا نرخ ارز با توجه به تفاوت نرخ تورم داخلي و خارجي تغيير کند. با افزايش نرخ موثر ارز رقابت پذيري صادراتي کشور هم بالا مي رود.