حضور کمترين واحدهاي فعال صنعتي در مناطق آزاد

تاریخ انتشار : 1399/10/14

جديدترين آمار منتشر شده از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان مي‌دهد که تا پايان آبان ماه امسال در مجموع ۷۳ هزار و ۶۹۷ واحد فعال با اشتغال دو ميليون و ۵۱۰ هزار نفر در گروه‌هاي مختلف صنعتي و معدني در کشور فعاليت مي‌کنند که که مناطق آزاد از بين استان‌هاي کشور کمترين واحدهاي فعال را در خود دارند.

به گزارش ايسنا، بر اساس اين آمار بيشترين واحدهاي فعال در گروه ساير محصولات کاني‌هاي غيرفلزي است که ۱۵ هزار و ۸۹۲ واحد در آن وجود دارد. همچنين گروه محصولات غذايي و آشاميدني و گروه محصولات از لاستيک و پلاستيک با فعاليت ۸۷۲۹ و ۷۵۷۰ واحد در رده دوم و سوم قرار مي‌گيرند و به طور کلي نزديک به نيمي از کل واحدهاي فعال در سه گروه ياد شده فعاليت مي‌کنند.

گروه‌هايي که کمترين واحد فعال را دارند نيز شامل جمع‌آوري، تصفيه و توزيع آب با چهار واحد، توليد انرژي با ۱۳ واحد و فاضلاب، دفع زباله، بهداشت محيط و ساير فعاليت‌هاي مشابه با ۱۷ واحد است که به ترتيب ۱۲۴، ۱۶۴ و ۳۷۷ نفر در آن‌ها شاغل هستند و کمترين ميزان اشتغال را در بخش‌هاي مختلف دارند.

کدام بخش‌ها بيشترين اشتغال را دارد؟

در اين ميان گروه ساير محصولات کاني‌هاي غيرفلزي بيشترين اشتغال را نيز به خود اختصاص داده است؛ به ‌طوري‌که ۳۸۴ هزار و ۵۳۹ نفر در اين بخش فعاليت مي‌کنند. گروه محصولات غذايي و آشاميدني و گروه ساخت مواد و محصولات شيميايي نيز با اشتغال ۳۶۸ هزار و ۹۶۳ و ۲۱۳ هزار و ۶۷ شاغل در رتبه دوم و سوم قرار دارند.

کدام استان‌ها بيشترين واحد فعال را دارند؟

تهران، اصفهان و خراسان رضوي تا پايان آبان ماه به ترتيب ۹۹۳۵، ‌ ۸۷۰۸، ‌ ۵۳۶۰ واحد فعال داشتند که بيشترين تعداد واحد در بين استان‌ها است و اشتغال اين استان‌ها در واحدهاي فعال صنعتي و معدني نيز به ترتيب ۴۱۰ هزار و ۳۳۲، ۲۶۷ هزار و ۳۸۳ و ۱۹۵ هزار و ۱۳۹ نفر است.

همچنين منطقه آزاد کيش با ۴۱ واحد فعال، منطقه آزاد ماکو با ۱۱۸ واحد و منطقه آزاد چابهار ۱۲۰ واحد کمترين واحد فعال را در بين استان‌ها دارند که به ترتيب ۱۳۴۱، ۳۳۸۹ و ۲۹۷۴ نفر در آن‌ها مشغول هستند.

ساير مناطق آزاد و ويژه اقتصادي نيز تقريبا در قعر اين جدول قرار دارند؛ به‌طوري‌که در هشت ماهه امسال ۱۳۴ واحد فعال صنعتي در منطقه آزاد قشم، ۱۵۶ واحد در اروند، ۱۸۵ واحد در انزلي، ۲۴۲ واحد در ارس و ۵۵۷ واحد در منطقه ويژه اقتصادي مسقر است.

مجموع اشتغال تمام واحدهاي فعال صنعتي و معدني مستقر در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي نيز ۱۰۰ هزار و ۱۴۸ نفر است که تقريبا معادل يک چهارم اشتغال اين واحدها در تهران است.

اين در حالي است که  مناطق آزاد و ويژه تجاري با قوانين محدودتر و تشريفات گمرکي ساده‌تري نسبت به سرزمين اصلي با اهدافي از جمله حمايت از صنعت داخلي کشور،  جذب فناوري هاي نوين در امر توليد، گسترش توليدات صادرات محور و اشتغالزايي راه اندازي شده‌اند و آمارهاي قبلي وزارت صمت هم حاکي از اين بود که وضعيت تمايل به سرمايه گذاري در بخش توليد در اين نواحي و همچنين بهره‌برداري از واحدهاي توليدي و صنعتي در هفت ماهه امسال خوب نيست؛ هرچند براي اطمينان از اين نتيجه گيري لازم است مناطق آزاد نيز آمارهاي خود را به روز و منتشر کنند.