اولويت ۱۴۰۰ بانک مرکزي چه خواهد بود؟

تاریخ انتشار : 1399/10/16

نماينده سابق مجلس و استاد دانشگاه گفت: انتظار اين است که بانک مرکزي اقدامات خود را در بخش تورم متمرکز کند و يکي از علل اصلي تورم که همان کنترل نقدينگي هست را جزو اولويت‌هاي اصلي قرار دهد.

سيدفريد موسوي عضو هيات علمي دانشگاه و نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار ايبِنا با اشاره به اقدامات متعدد بانک مرکزي در سال گذشته و مشخصا امسال اظهار داشت: يکي از حوزه هايي که تلاش زيادي صورت گرفت، حوزه فعاليت هاي ارزي بانک مرکزي بود. ولي حسب شرايط اقتصادي که عمدتا هم اين عوامل در يد بانک مرکزي نبودند، طبيعي هست که بخشي از اين تلاش ها به ثمر نشست و بخشي از اين اقدامات هم متاسفانه نتيجه بخش و اثربخش نبود، با اين حال يکي از زمينه هاي موفق در کارنامه بانک مرکزي در سال جاري استفاده از ابزارهاي غيرمستقيم سياست پولي بود که من فکر مي کنم که امسال مورد استفاده بانک مرکزي قرار گرفت، استفاده از عمليات ريپو بود. در حقيقت يکي از زمينه ها و ابزارهايي که براي اتخاذ سياست پولي مي توانست موثر باشد در اقتصاد خودمان جاي خالي آن احساس مي شد. بنابراين  بانک مرکزي با عمليات ريپو نسبت به تنظيم نرخ سود در بازار بين بانکي اقدام کرد. هر چند فعلا در مرحله آزمايش قرار دارد، ولي همين که بانک مرکزي در اين مسير قرار گرفته و اقداماتي در حال شکل دهي است، اقدام مبارکي براي اقتصاد ايران است و انشاالله در سال آينده نيز تداوم داشته باشد.

هرچند براي توفيقات اين مسير بايد بازار اوراق بهادار هم عمق بگيرد و بانک مرکزي هم تمايل داشته باشد که اين مسيري که شروع کرده را به نتيجه برساند که من فکر مي کنم اگر اين اتفاق بيفتد يکي از اتفاقات مبارکي هست که اخيرا در اقتصاد کشورمان با ابتکار بانک مرکزي شاهد بوده ايم.

اولويت ۱۴۰۰ بانک مرکزي چه خواهد بود؟

اين کارشناس اقتصادي در پاسخ به اين سوال اظهار داشت: در خصوص اولويت هاي سال بعد بانک مرکزي؛ با توجه به اينکه وضعيت متغيرهاي سياسي به نفع کاهش نرخ ارز در حال رخ دادن است و به نظر مي رسد که گشايش هايي نيز در خصوص  کاهش اعمال فشارهاي خارجي و تحريم ها اتفاق خواهد افتاد و در نتيجه جريان ورود ارز بيشتري را خواهيم داشت، اين اتفاق ها يک اثر کاهش تورمي را به همراه خواهد داشت.

در ماه هاي آتي امسال و در سال آينده، انتظار اين است که بانک مرکزي اقدامات خود را در بخش تورم متمرکز کند و يکي از علل اصلي تورم که همان کنترل نقدينگي هست را جزو اولويت هاي اصلي خودش قرار بدهد و بتواند با کنترل نقدينگي، نوسانات تورمي را کنترل بکند.

موسوي با اشاره به اينکه در حال حاضر با پديده تورم بلندمدت روبرو هستيم که متاسفانه نوسانات زيادي را دارد و رو به رشد هم هست، اظهار داشتت: در چنين شرايطي، افق روشني براي سرمايه گذاري نخواهيم داشت و در چنين فضايي سوداگران جولان خواهند داد. در نتيجه ما براي برون رفت از وضعيت اقتصادي فعلي نياز به يک رشد اقتصادي بهتري داريم.

وي تاکيد کرد: البته اين رشد اقتصادي هم در خلاء شکل نمي گيرد و نياز است که سرمايه گذاري اتفاق بيفتد؛ سرمايه گذاري براي اينکه اتفاق بيفتد، بايد قابل پيش بيني باشد، بايد در واقع يک افق بلندمدت تري را براي خودش در نظر بگيرد. نرخ تورم با ثبات و پايين اين افق را مي تواند شکل دهد تا سرمايه گذاري روي زمين بنشيند و اشتغال ايجاد کند.

عضو هيات علمي دانشگاه در پايان گفت: در ادامه سال و همچنين سال آينده، اگر کنترل نقدينگي توسط بانک مرکزي جدي گرفته شود، با توجه به وضعيت سياسي که عرض کردم، مي تواند چنين شرايطي را به همراه داشته باشد و نرخ تورم باثبات تر و پايين تر مي تواند نويدبخش اتفاقات خوب در حوزه شاخص هاي رشد اقتصادي باشد و براي برون رفت از وضعيت اقتصادي مفيد واقع شود.