واردات با ارز اشخاص به سود توليد خواهد بود

تاریخ انتشار : 1399/10/27

نايب رييس کميسيون صنايع اتاق ايران با اشاره به اينکه واردات با ارز اشخاص باعث سهل‌تر شدن دسترسي افراد به مواد اوليه مي‌شود، افزود:‌ واردات با ارز اشخاص به سود توليد خواهد بود.

نايب رييس کميسيون صنايع اتاق ايران يکي از مشکلات اصلي صنايع کشور را مواد اوليه توليد مي داند و مي گويد: شرايط کنوني به گونه اي است که فضا را غيررقابتي و رانتي کرده که باعث مي شود محصول مورد نياز به دست توليدکننده واقعي نرسد.

عباس جبالبارزي در گفت و گو با ايبِنا تصريح کرد: اينکه به افراد اجازه داده شود که با استفاده از ارزهايي که در خارج از کشور دارند نسبت به واردات مواد اوليه و کالاي سرمايه اي توليد اقدام کنند اتفاق ارزشمندي است که بايد هرچه سريع تر اجرايي شود.

وي با اشاره به اينکه توليد نياز شديدي به واردات مواد اوليه دارد و براي اين امر نيز بايد ارز مورد نياز تامين شود، ادامه داد: اما به دليل تحريم ها و کمبود منابع ارزي اين امکان به سختي فراهم مي شد که حالا با واردات ارز اشخاص مي توان نسبت به اين اتفاق اميدوار بود.

نايب رييس کميسيون صنايع اتاق بازرگاني ايران با تاکيد بر اينکه واردات با ارز اشخاص به سود توليد خواهد بود، گفت: در اين شرايط هم دسترسي افرادي که به مواد اوليه توليد نياز دارند سهل تر مي شود و هم اينکه رقابت با شرکت هاي خصولتي و انحصاري توليدکننده مواد اوليه شکل مي گيرد و قيمت ها نيز به تعادل مي رسد.

جبالبارزي افزود: به عنوان نمونه فولاد مبارکه اصفهان که توليدکننده ورق گالوانيزه و سرد است محصول خود را به قيمت ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان در هر کيلو عرضه مي کند که اين ميلغ در بازار آزاد دو برابر مي شود. اين در حالي است که بعضا واحدهاي توليدي کوچک و متوسط براي تامين نياز خود نمي توانند به طور مستقيم از اين کارخانه تهيه کنند و بايد به بورس مراجعه کنند که در آنجا هم بايد ۱۰۰ تن خريد داشته باشند که اين ميزان در توان توليدکننده هاي کوچک نيست. در نتيجه دلالان اقدام به خريد مي کنند و محصولات را در بازار آزاد با قميت گزاف مي فروشند که به ضرر توليد تمام مي شود.

به گفته وي، هر چند بايد از توليد داخل حمايت کرد اما به شرطي که توليد انحصاري نشود و توليدکننده واقعي از آن نفع ببرد. در نتيجه اين اتفاقات به نظر مي رسد بايد واردات با استفاده از ارز اشخاص يا واردات در مقابل صادرات را سرعت ببخشند که محصولات مورد نياز به وفور و با قيمت منطقي و بدون فضاي رانت و دلال بازي در دسترس باشد.