دخالت‌هايي که بانک مرکزي را از کنترل تورم دور مي‌کند

تاریخ انتشار : 1399/10/29

يک استاد اقتصاد معتقد است ممکن است يک وزارتخانه‌اي به دنبال يک سياستي باشد که ممکن است مغاير با نظري است که بانک مرکزي دنبال مي‌کند؛ بنابراين استقلال بانک مرکزي بايد تقويت شود.

به گزارش ايبِنا؛ دکتر همتي رئيس کل بانک مرکزي معتقد است همه کشورهاي موفق در زمينه مهار تورم، اساس سياست‌ها و ساز و کارهاي خود را استقلال بانک مرکزي قرار داده‌اند و در کشور ما نيز استقلال بيشتر بانک مرکزي، الزام اصلي در کنترل تورم است. 

در اين باره کميل طيبي استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در گفتگو با خبرنگار ايبِنا با اشاره به جايگاه بانک مرکزي به عنوان يک نهاد مهم در سياست هاي کلان اقتصادي اظهار داشت: نقش بانک مرکزي در اين زمينه بسيار تاثير گذار است. در حقيقت وقتي بانک مرکزي سياست گذاري هاي کلان همچون سياست هاي پولي و ارزي را انجام مي دهد، طبيعتا بر بخش هاي اقتصادي بسيار تاثير گذار است.

اين کارشناس اقتصادي افزود: مثلا اگر سياست انقباض پولي را در نظر بگيرد، خب براي هدف گذاري روي کنترل تورم هست. بنابراين وقتي تورم کنترل شود، بخش هاي اقتصادي و صنايع سود مي برند و حتي خود مردم قدرت خريدشان از بين نمي رود.

استقلال بانک مرکزي يک ضرورت است

بنابراين پس همانطور که ماهيت کار نشان داده مي شود، استقلال بانک مرکزي يک ضرورت است، از اين جهت که در سياست گذاري ها، جوانب علمي و کارشناسي را در نظر مي گيرد و وظيفه بانک مرکزي براي بهبود شاخص هاي اقتصادي هست و تجربه هم نشان داده است که در کشورهاي پيشرفته، استقلال بانک مرکزي همواره وجود دارد و حفظ مي شود، که معمولا هم مسئولان آن، از کارشناسان خبره و اقصاددانان بزرگ و مرتبط با حوزه هاي مالي هستند و تصميمات را به صور مستقل مي گيرند.

طيبي تاکيد کرد: هرچند اين رويکرد، در کشورهاي در حال توسعه کمتر ديده مي شود. خب در کشور ما در واقع بانک مرکزي به طور کلي و به معناي عام تحت نفوذ دولت قرار دارد.

دخالت هايي که بانک مرکزي را از کنترل تورم دور مي کند

به بيان ديگر ممکن است يک وزارتخانه اي به دنبال يک سياستي باشد که ممکن است مغاير با نظري است که بانک مرکزي دنبال مي کند. يا از اين جهت که بانک مرکزي سياست پولي انقباضي را در پيش بگيرد، ولي بخش ها و ارکاني از دولت به دنبال ارائه و يا دريافت تسهيلات يا اعطاي اعتبار براي بخش مختلف باشند. در اين شرايط، بانک مرکزي قادر به کنترل نرخ تورم نيست.

در نتيجه ضرورت استقلال بانک مرکزي، احساس مي شود. يا در مورد سياست هاي ارزي بايد در نظر داشت که چون بانک مرکزي، يک نهاد اقتصادي هست، در نتيجه به دنبال ايجاد ثبات نرخ ارز است و بايستي در اين زمينه مستقل و بدون فشارهاي مختلف، برنامه هاي ارزي خود را اجرا کند.