سپرده‌هاي بانکي ۴۰ درصد افزايش يافت

تاریخ انتشار : 1399/10/30

آمارهاي بانک مرکزي از افزايش ۴۰.۷ درصدي مانده سپرده‌ها و ۴۲.۸ درصدي مانده تسهيلات بانکي در پايان مهرماه ۹۹ نسبت به مقطع مشابه سال قبل حکايت دارد.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، گزارش وضعيت کل مانده سپرده‌ها و تسهيلات ريالي و ارزي بانک‌ها و مؤسسات اعتباري به تفکيک استان در پايان مهرماه سال ۱۳۹۹ حاکي از آن است که مانده کل سپرده‌ها بالغ بر ۳۳۳۸۰.۵ هزار ميليارد ريال گرديده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۹۶۵۴.۹ هزار ميليارد ريال (۴۰.۷ درصد) و نسبت به پايان سال قبل معادل ۶۲۱۷.۷ هزار ميليارد ريال (۲۲.۹ درصد) افزايش نشان مي‌دهد.

بالاترين مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۱۸۱۳۹.۹ هزار ميليارد ريال و کم‌ترين مبلغ مربوط به استان کهگيلويه و بويراحمد معادل ۸۲.۴ هزار ميليارد ريال است. مانده کل تسهيلات بالغ بر ۲۴۱۹۶.۲ هزار ميليارد ريال است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۷۲۴۸.۴ هزار ميليارد ريال (۴۲.۸ درصد) و نسبت به پايان سال قبل ۴۸۴۰.۴ هزار ميليارد ريال (۲۵ درصد) افزايش داشته است. بيش‌ترين مبلغ تسهيلات مربوط به استان تهران با مانده ۱۵۵۷۵.۳ هزار ميليارد ريال و کم‌ترين مبلغ مربوط به استان کهگيلويه و بويراحمد معادل ۸۲.۹ هزار ميليارد ريال است.

src=http://media.ibena.ir/d/2021/01/18/0/74611.png

شايان ذکر است که نسبت تسهيلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانوني ۷۹.۸ درصد است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پايان سال قبل، به ترتيب ۰.۲ و ۰.۴ واحد درصد افزايش نشان مي‌دهد. نسبت مذکور در استان تهران ۹۳.۴ درصد و استان کهگيلويه و بويراحمد ۱۱۲.۴ درصد است.

بانک مرکزي اعلام کرده است که يکي از علل مهم بالا بودن رقم تسهيلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزي بسياري از شرکت‌ها و مؤسسات توليدي ساير استان‌ها در استان تهران بوده و عمده فعاليت‌هاي بانکي آنها از طريق شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباري استان تهران انجام مي‌شود.

src=http://media.ibena.ir/d/2021/01/18/0/74612.png