کوچ سرمايه‌گذاران از بازار سرمايه

تاریخ انتشار : 1399/10/30

عضو شوراي عالي بورس اظهار داشت: جلسه شوراي عالي فردا برگزار مي‌شود و تصميمي هم براي تشکيل بازار برتر با دامنه نوسان 10 درصد نگرفته‌ايم. سازمان بورس بايد درباره تشکيل اين بازار اطلاع‌رساني کند.

سعيد اسلامي بيدگلي در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به خروج پول از بازار سرمايه اظهار داشت: در چند روز اخير شاهد خروج نقدينگي از اين بازار به دليل ريزش‌هاي متوالي شاخص بوديم که بخشي از اين ريزش‌ها، واکنش به کاهش احتمالي قيمت ارز است.

وي ادامه داد: بايد توجه داشته باشيم که سهم قابل توجهي از بازار را امروز حقيقي‌ها تشکيل دادند و طبيعتاً رفتار هيجاني اين افراد و واکنش آنها به موضوعات مختلف در کليت بازار اثرگذار است.

اسلامي با اشاره به ساير عوامل اثرگذار در ريزش شاخص گفت: ريزش شاخص دلايل مختلفي دارد که در کنار واکنش آن به اخبار اقتصادي و سياسي و افزايش تعداد حقيقي‌هاي غيرحرفه‌اي، مجموع رفتار سياست‌گذاران کلان باعث کاهش اعتماد به بازار سرمايه شده و حقوقي‌ها را هم ضعيف کرده است.

عضو شوراي عالي بورس با بيان اينکه اميدواري به سياستگذاري در بازار وجود ندارد، افزود: همين موضوعاتي که درباره قيمت‌گذاري کالا در بازار مطرح است، سهامداران و کليت بازار را ترسانده است.

اسلامي تاکيد کرد: مجموع اين عوامل باعث شده سرمايه‌گذاران تصميم به کوچ از بازار سرمايه به ساير بازارها بگيرند و شاهد خروج جريان نقدينگي به صورت جدي از بازار سرمايه هستيم.

وي درباره ميزان خروج نقدينگي از بازار و ميزان سرمايه پارک شده گفت: آمارهايي که از متغيرهايي مانند خروج سرمايه گفته مي‌شود دقيق نيستند چراکه فقط ورود و خروج کارگزاري‌ها محاسبه مي‌شود و تا ورودي و خروجي صندوق‌ها را مد نظر قرار نمي‌دهند. بنا بر اين تحليل بر روي اين اعداد شايد صحيح نباشد اما به هر حال اين ورودي و خروجي‌ها، روند را در بازار نشان مي‌دهند.

اسلامي با بيان اينکه البته در اين مقطع زماني و در اين شرايط خروج پول از بازار سرمايه نمي‌تواند تهديدي براي تورم‌زايي در ساير بازارها باشد، يادآور شد: تمام اين موضوعات از اقتصاد کلان کشور شکل مي‌گيرد و کاهش تورم انتظاري در ساير بازارها هم ديده مي‌شود به طوري که شاهد کاهش تعداد معاملات در بازار مسکن هستيم و همچنين ارزش معاملات هم کاهش پيدا کرده و در بازار خودرو هم ارزش معاملاتي افت پيدا کرده و همچنين رکود بر اين بازارها سايه انداخته است.

وي تاکيد کرد: البته در تمام اين بازارها نقدشوندگي بسيار کمتر از بازار سرمايه است و وقتي که انتظارات تورمي کاهش پيدا مي‌کند ممکن است سرعت کاهش قيمت‌ها مشاهده نشود چراکه بازار به سرعت وارد رکود مي‌شود. اما در بازار سرمايه نقدشوندگي بيشتري وجود دارد.

عضو شوراي عالي بورس گفت: در حال حاضر نگراني ما بيشتر درباره کاهش ارز معاملاتي است که در چند روز گذشته بسيار افت پيدا کرده و نشان مي‌دهد که بازار با قفل معاملاتي مواجه است و نشان‌دهنده چالش جدي در بازار سرمايه است.

اسلامي با بيان اينکه برگشت پول پارک شده به بازار به شدت به بقيه روندها وابسته است، بيان داشت: وقتي بازار با چنين سرعتي افت مي‌کند، فعالان منتظر مي‌مانند تا سرعت افت کمتر شود و تعداد سهام‌هاي ارزنده افزايش يابد و در نهايت ثبات نسبي در ساير بازارها شکل بگيرد. با بر اين معمولات در اين شرايط معمولا فعالان بورس، سرمايه خود را در حساب کارگزاري‌ها قفل مي‌کنند.

وي با تاکيد بر اينکه پيش‌بيني شرايط بازار سرمايه بسيار دشوار شده است، اظهار داشت: شرايط به شدت وابسته به سياست‌گذاري‌هاي اقتصاد کلان است که اين ساست‌ها از شدت فعالان بازار خارج است.

وي ادامه داد: در حال حاضر مسئله بودجه هنوز مشخص نيست و براي آينده دلار ابهامات زيادي وجود دارد. همچنين چشم‌انداز بازگشت ايران به بازارهاي بين‌المللي باز مانده است و در تمام اين موضوعات هيچ قطعيتي وجود ندارد بنا بر اين نمي‌توان از بازار سرمايه پيش‌بيني دقيقي داشت.

عضو شوراي عالي بورس ادامه داد: اما اگر پول به بازار برگردد روند ريزش شاخص متوقف خواهد شد به هر حال اين روزها شاهد افزايش خروج پول از بازار سرمايه هستيم.

اسلامي همچنين با اشاره به انتشار خبري مبني بر تشکيل بازار برتر با دامنه نوسان 10 درصد، اظهار داشت: هيچ خبري از سوي شوراي عالي بورس درباره تشکيل بازار برتر منتشر نشده و سازمان بورس است که درباره ريزساختارها تصميم مي‌گيرد.

وي با بيان اينکه شورا درباره تشکيل بازار برتر هيچ جلسه‌اي تشکيل نداده، گفت: جلسه شوراي عالي فردا برگزار مي‌شود و تصميمي هم براي تشکيل بازار برتر با دامنه نوسان 10 درصد نگرفته‌ايم. سازمان بورس بايد درباره تشکيل اين بازار اطلاع‌رساني کند.

عضو شوراي عالي بورس افزود: به هر حال موافق دستکاري در سياست‌گذاري‌هاي دامنه نوسان نيستم و معتقدم بايد سياست‌گذاري‌هاي بلندمدتي در اين باره صورت بگيرد تا بازار از شر اين ماجرا خلاص شود.

اسلامي تاکيد کرد: اما به دليل نگراني‌هاي اجتماعي، اقتصاد و سياسي از ريزش بازار در کشور ما وجود دارد، معمولات سياست‌گذاري در اين بار مشکل بوده و دشوار است که درباره چنين چيزي تصميم‌گيري کنند.

وي گفت: بنا بر اين دامنه نوسان موضوعي است که هر از چند گاهي درباره آن شايعاتي منتشر مي‌شود.

عضو شوراي عالي بورس ادامه داد: موضوع ايجاد بازار برتر براي چند کالا اين است که دامنه نوسان درباره اين چند کالا بازتر شود که شورا در اين باره تصميم‌گيري نکرده است.