شرايط کشور به هيچ وجه به وضعيت بي‌ثبات قبل باز نمي‌گردد

تاریخ انتشار : 1399/11/04

رئيس کل بانک مرکزي در يادداشتي تاکيد کرد که در حوزه سياست گذاري پولي و تأمين مالي کسري بودجه، شرايط امروز کشورمان به هيچ وجه به وضعيت قبلي باز نمي‌گردد و مجموع شرايط نيز همين را نشان مي‌دهد.

به گزارش خبرگزاري مهر، عبدالناصر همتي در يادداشت جديدي در فضاي مجازي نوشت: «سه شنبه شب گذشته، به دعوت شبکه افق، در برنامه عيار، ابعادي از تلاش‌هاي مجموعه حاکميت و بويژه بانک مرکزي در خنثي سازي تحريم‌هاي آمريکا و اقدامات بانک مرکزي در جلوگيري از فروپاشي اقتصادي را تشريح کردم.

بحث اصلي اين بود که در صورت نبود سياست گذاري‌هاي مقاومتي و اقدامات بانک مرکزي، براي کنترل تراکنش‌هاي ريالي و پايه پولي و صيانت از ذخاير ارزي و تأمين مالي واردات کالاهاي اساسي و دارو، افزايش پايه پولي و نقدينگي و ارزان فروشي ارز مي‌توانست کشور را در موقعيتي قرار بدهد که مطابق پيش بيني بسياري از تحليل گران با تورم افسارگسيخته و نرخ ارز غير معقول بالايي روبرو شود.

به دليل سياست‌ها و برنامه‌هاي انجام شده و در حال انجام و ابزارهاي طراحي شده و در حال استفاده، بويژه در حوزه سياست گذاري پولي و تأمين مالي کسري بودجه، شرايط امروز کشورمان به هيچ وجه به وضعيت قبلي باز نمي‌گردد و مجموع شرايط نيز همين را نشان مي‌دهد.

بانک مرکزي و در کل مجموعه نظام بدرستي از بحران تحريم‌ها به عنوان فرصتي براي بسياري از سياست‌ها استفاده کرد و اين اصلاحات را ادامه خواهد داد.

تجربيات گران‌سنگ خنثي سازي تحريم و اصلاح روندها، چه در بانک مرکزي و وزارت نفت و چه در بين مجموعه فعالين اقتصادي بخش خصوصي، بستر و شرايط متفاوتي را براي تجارت خارجي و نيز رشد توليد ملي، حتي با تداوم آن تحريم‌ها فراهم ساخته است.

روند فزاينده صادرات نفت و فرآورده و صادرات غيرنفتي در ماه‌هاي اخير مؤيد اين نکته است. هرچند، شک ندارم تحريم‌هاي آمريکا نيز نمي‌تواند روند قبل را طي کند.

 

src=https://media.mehrnews.com/d/2021/01/22/4/3668134.jpg