تراکنش‌هاي بانکي فاقد کد شهاب در ساتنا برگشت مي‌خورند

تاریخ انتشار : 1399/11/04

تهران - ايرنا - روابط عمومي بانک مرکزي اعلام کرد: همه تراکنش‌هاي بانکي فاقد «کد شهاب» از ۵ بهمن ماه در ساتنا برگشت مي‌خورند.

به گزارش روز جمعه ايرنا از روابط عمومي بانک مرکزي، اين بانک طي چند سال اخير در تلاش بوده است هويت صاحبان تراکنش‌هاي بانکي با قاطعيت هرچه بيشتر شفاف شود و در همين راستا نيز نسبت به راه‌اندازي «سامانه نهاب» با همکاري سازمان‌هايي از جمله «ثبت احوال کشور»، «ثبت شرکت‌ها»، «وزارت کشور» و ساير نهادهاي ذي‌ربط اقدام کرده است.
 
بانک مرکزي افزود: بر اين اساس و به منظور عمل به تکليف قانوني، از روز ۵ بهمن ماه، همه تراکنش‌هاي فاقد «کد شهاب» در «ساتنا» برگشت مي‌خورند.
 
«کد شهاب» همان کدملي براي اشخاص «حقيقي» و «شناسه ملي» براي اشخاص حقوقي است.
 
بانک مرکزي به عنوان نهاد سياست گذار پولي و بانکي، با جديت هرچه تمام‌تر فرايند جلوگيري از انجام تراکنش‌هايي را که به يک شخص حقيقي يا حقوقي معين مربوط نيستند، آغاز کرده است. اين مهم بلافاصله در ساير سامانه‌هاي بين بانکي و پس از آن در سامانه‌هاي درون بانکي اجرا مي‌شود. بنابراين افراد حقيقي يا حقوقي که کدملي يا شناسه ملي خود را به بانک اظهار نکرده باشند، نمي‌توانند از خدمات بانکي بهره‌مند شوند.
 
لازم به ذکر است، اين اقدام بر فعاليت مشترياني که اطلاعات هويتي آنها نزد بانک‌ها و موسسات اعتباري موجود است، تاثيري نخواهد داشت و فقط حساب‌ها و تراکنش‌هايي را که فاقد شناسه ملي هستند، برگشت مي‌زند. با توجه به مهلت طولاني که براي اجراي اين قانون در نظر گرفته شده بود، زمان تعيين شده تمديد نخواهد شد.