نقش صندوق‌ها در جذب نقدينگي‌ها به بازار سرمايه

تاریخ انتشار : 1399/11/05

رئيس اداره امور صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري به بررسي نقش صندوق‌ها در هدايت سرمايه‌گذاري عمومي به سمت بازار سرمايه پرداخت.

به گزارش پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)، رضا نوحي با اشاره به اينکه راه‌اندازي انواع صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مربوط به قانون توسعه نهادهاي بازار سرمايه است، گفت: سرمايه‌گذاري معمولا به دو روش مستقيم و غير مستقيم انجام مي‌شود که سرمايه‌گذاران در روش مستقيم خودشان وارد بازار سرمايه مي‌شوند که علاوه بر نياز به دانش و آگاهي کامل، ريسک‌هايي را متحمل مي‌شوند اما صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري روش غير مستقيم هستند که علاوه بر مديريت ريسک، نقدشوندگي بيشتري هم دارند.

نوحي با اشاره به اينکه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري از طريق مديريت خبره اداره مي‌شوند، گفت: اين صندوق‌ها از طريق مديريت تخصصي و با توجه به روش‌هاي علمي اقدام به سرمايه‌گذاري مي‌کنند که مهمترين ويژگي در اين صندوق‌ها موضوع نقدشوندگي است.

وي با اشاره به اينکه سرمايه‌گذاران صندوق‌ها معمولا افق بلندمدت‌تري دارند، گفت: اين نهادهاي مالي با کمک يک تيم متخصص اداره مي‌شوند، لذا صندوق‌ها معمولا دارايي‌هايي را انتخاب مي‌کنند که پايين‌تر يا نزديک ارزش ذاتي هستند و معمولا کمتر درگير هيجان‌هاي کوتاه مدتي بازار مي‌شوند، به همين دليل هم با تجزيه و تحليل وارد بازار مي‌شوند  و بر اساس همين موضوع است که روندهاي کوتاه‌مدت بازار اثري در تصميم‌گيري‌هاي آنها ندارد.

رئيس اداره امور صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري يکي از مهمترين عواملي را که مي‌تواند در سرمايه‌گذاري کمک کند آگاهي دانست و گفت: اين موضوع يکي از مهمترين ويژگي‌هاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري است.

وي ادامه داد: همچنين سرمايه‌گذاران فراموش نکنند که  صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري داراي مجوز يک نهاد مالي معتبر قابل اعتماد هستند که مي‌توان به طور روزانه عملکرد آنها را رصد کرد و هر زمان که نياز به خروج داشته باشند نيز اين امکان براي آنها فراهم است. در تارنماي صندوق‌ها به طور روزانه ترکيب دارايي، ارزش روزانه و عملکرد صندوق‌ها مشخص مي‌شود.

وي با اشاره به انواع صندوق‌ها گفت: در يک نوع از صندوق‌ها سرمايه‌گذاري از طريق صدور و ابطال واحدهاي سرمايه‌گذاري است و نوع ديگر مربوط به صندوق‌هاي قابل معامله هستند که روند معاملات آنها کاملا مشابه سهام است.

نوحي با اشاره به تنوع اين نهادهاي مالي اظهار داشت: با توجه به درجه ريسک‌پذيري انواع صندوق‌ها در بازار سرمايه فعال هستند، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در اوراق بهادار با درآمد ثابت براي افرادي مناسب است که ريسک‌پذيري کمتري دارند که به طور معمول سود اين صندوق‌ها کمي بالاتر از سود بانکي است و سود ثابت هم دارد، مدل بعدي هم صندوق‌هاي مختلط هستند و صندوق‌هاي سهامي نيز مربوط به سرمايه‌گذاراني است که درجه ريسک‌پذيري بالاتري دارند.

وي افزود: در حال حاضر بيش از ۲۲۰ صندوق سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه فعال هستند که ارزش آنها تا پايان دي ماه بالغ بر ۴۰۰ هزار ميليارد تومان بوده و بخش عمده اين ارزش مربوط به صندوق‌هاي اوراق با درآمد ثابت است.

نوحي نوحي ضمن اشاره به اينکه سرمايه گذاري در صندوق ها بدون ريسک نيست، به بازدهي صندوق‌هاي سهامي اشاره کرد و گفت: در يک دوره بلندمدت 9 ساله از سال‌هاي ۹۰ تا ۹۸ ميانگين بازدهي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري سهامي بيش از ۲ هزار درصد بوده است.