مزاياي تشکيل بانک‌هاي بزرگ

تاریخ انتشار : 1399/11/05

عضو کميسيون اقتصادي مجلس گفت: بانک‌هاي بزرگ و قدرتمند مي‌تواند به اقتصاد کشور کمک کنند زيرا اگر تسهيلات در يک نقطه کانوني باشد، به راحتي مي‌تواند به اقتصاد تزريق شود.

علي رضايي در گفت‌ و گو با ايبِنا، درباره ادغام اخير بانک‌هاي نيروهاي مسلح و برداشته شدن يک گام در اصلاح نظام بانکي، اظهار کرد: ادغام بانک هاي کوچک و تبديل آن به بانک هاي بزرگ جزئي از اصلاح ساختار بانک ها به حساب مي آيد، اما براي اصلاح بايد هزينه‌هايي پرداخته شود.

وي ادامه داد: نمونه اين اتفاق ادغام بانک هاي انصار، قوامين، حکمت و ... در بانک سپه بود که جزيي از حرکت اصلاح ساختار بانکداري کشور است و طبيعتا برخي مشکلات را به همراه دارد.

عضو کميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينکه هفته گذشته کميسيون اقتصادي مجلس جلسه اي با مديرعامل بانک سپه داشت، گفت: درباره اين ادغام ها گفت و شنودهايي انجام شد و تصميم بر آن شد که هماهنگي هاي لازم در جهت حمايت از اين بانک صورت گيرد.

رضايي تصريح کرد: نکته اي که وجود دارد اين است که وجود بانک‌هاي بزرگ و قدرتمند مي تواند به اقتصاد کشور کمک کنند تا بانک هاي متعدد و کوچک، زيرا تسهيلات در يک نقطه کانوني باشد به راحتي مي‌توان به اقتصاد تزريق کرد تا در جاهاي مختلف و متعدد باشد.

وي گفت: نکته اي که وجود دارد اين است که بانک هاي کوچک و متعدد با کمبود سرمايه مواجه هستند و نمي توانند در بازارهايي مانند بازار سرمايه يا بازارهاي ديگر مانند ارز و طلا موثر باشند اگر اين بانک ها به يک بانک بزرگ تبديل شوند، به راحتي مي توانند در بازار سرمايه اثرگذار باشند و تبديل به يک بازيگر درجه اول در بازار سرمايه شوند.

عضو کميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به تغيير و تحول در سيستم بانکي کشور، بيان کرد: ادغام سازي بانک ها مي تواند کمک هاي شاياني به چرخه اقتصاد داشته باشد، زيرا اين اتفاق سبب مي شود چرخه بانکداري کشور سروسامان پيدا کند و از گستردگي بي حد و مرز دور شود.

رضايي در پايان تاکيد کرد: اما دوباره تکرار مي کنم که اين تغيير و تحول باعث مي شود مشکلاتي ايجاد شود، اما آينده خوبي براي اقتصاد کشور خواهد داشت پس بايد به اين سمت رفت.