تقويت ارزش پول ملي از طريق گردش اقتصادي

تاریخ انتشار : 1399/11/19

يک کارشناس اقتصادي با اشاره به اينکه قيمت ارز بايد توسط گردش مالي بازار تعيين شود، گفت: زماني مي‌توان بر بالا رفتن ارزش پول ملي تاکيد کرد که با گردش اقتصادي همراه باشد.

عزت الله يوسفيان ملا، کارشناس مسائل اقتصادي و نماينده سابق مجلس درباره کاهش نرخ ارز و تقويت ارزش پول ملي در گفت‌ و گو با خبرنگار ايبِنا گفت: تقويت ارزش پول زماني روي مي‌دهد که اين مسئله استمرار پيدا کند، به اين معنا؛ در شرايط اقتصادي با افت نرخ ارز روبرو شويم.

وي در ادامه اضافه کرد: کاهش يا افزايش قيمت ارز به دو شکل امکان‌پذير است. اولين مسئله به زمينه‌هاي اقتصادي بر مي‌گردد. به اين صورت که درآمد ارزي بر اساس فروش نفت افزايش پيدا مي‌کند، در نتيجه واردات کمتر و ذخيره ارزي خزانه زياد مي‌شود. زماني هم کاهش نرخ ارز ممکن است بر اساس رفتارهاي سياسي داخلي يا خارجي صورت بگيرد.

اين کارشناس مسائل اقتصادي در خصوص رفتارهاي سياسي موثر بر قيمت ارز يادآور شد: انتخابات رياست‌جمهوري در آمريکا يکي از همين موارد است. رفتارهاي سياسي قيمت ارز را به تثبيت نمي‌رساند زيرا يک اظهار نظر توسط هر يک از افراد حاضر در اين ميدان سبب بالا يا پايين رفتن آن مي‌شود. در اين مدت مشاهده کرديم تصميمات آنان بر فرض درباره نفت بر قيمت ارز بسيار موثر واقع ‌شده است.

نماينده سابق مجلس در ادامه تاکيد کرد: قيمت ارز چنانچه با بار اقتصادي کاهش پيدا کند، ماندگار خواهد بود زيرا وقتي با يک حرکت سياسي پايين آيد، با يک حرکت سياسي ديگر بالا مي‌رود. قدر مسلم براي کاهش نرخ ارز با بار سياسي نمي‌توان اعتباري قائل شد و زماني مي‌توان بر بالا رفتن ارزش پول ملي تاکيد ورزيد که با گردش اقتصادي اين اتفاق روي دهد.

يوسفيان ملا در اين خصوص اظهار داشت: قيمت ارز چنين نيست که بر فرض دولت از فردا آن را به ۱۰ يا ۱۵ هزار تومان برساند، توسط گردش مالي بازار بايد تعيين شود، در چنين شرايطي ماندگاري دارد. نمونه خيلي خوب در اين زمينه ساعت است که حرکت دارد و هر لحظه يک زمان را به نمايش مي‌گذارد و بدون توقف کار خود را انجام مي‌دهد. حرکتي درون ساعت قرار داده نشده، کار ساعت به شکلي است که خود به خود حرکت دارد.

وي در ادامه ابراز کرد: قيمت ارز هم به همين شکل مشخص مي‌شود، يعني مبادلات اقتصادي دنيا در روز آن را مشخص مي‌کند، نشان آن هم اين است که پيش از مشکلات تحريمي تا قبل از ساعت ۱۰ يا ۱۱ صبح کسي از قيمت آن خبر نداشت، خارج از کشور گردش مالي مورد بررسي قرار مي‌گرفت و اعلام مي‌شد به جمشيد بسم‌الله و ... هم بي‌ربط بود.

اين کارشناس امور اقصادي در همين خصوص ضمن اشاره به بحث عرضه و تقاضا افزود: قيمت ارز تابع عرضه و تقاضا و نيازاست، ولي چنانچه يک فردي از يک جاي دنيا دست به تهديد ببرد  يا برعکس، قيمت بر همين اساس بالا و پايين مي‌شود، همانطور که اشاره کردم اين نرخ بي ارزش است و نمي‌توان بر آن تاکيد ورزيد. قيمت‌هايي که در حال حاضر مشاهده مي‌شود، به افرادي که پس از انتخابات آمريکا تعيين شدند و اظهار نظر آنان تا به امروز بر مي‌گردد.

  •