ميزان دارايي‌ها و بدهي‌هاي بانک‌هاي تخصصي منتشر شد

تاریخ انتشار : 1399/11/20

بانک مرکزي گزارش خلاصه دارايي‌ها و بدهي‌هاي بانک هاي تخصصي در آذر ماه ۹۹ را منتشر کرد که به طور کلي اين ميزان در آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ رشد ۳۵ درصدي داشت. 

به گزارش ايبِنا، براساس گزارش بانک مرکزي، دارايي‌ها و بدهي‌هاي بانک هاي تخصصي در آذر ماه ۹۹ رقم ۹۹۱۶ هزار ميليارد ريال را به ثبت رساند که در آذر ماه سال ۹۸ حدود ۷۳۰۹.۴ ميليارد ريال بود. دارايي‌هاي خارجي بانک‌هاي تخصصي در آذر ماه امسال با رشد ۶۲.۵ درصدي همراه بود به نحوي که از ۱۴۳۹.۷ هزار ميليارد ريال پارسال به ۲۳۳۹.۲ هزار ميليارد ريال رسيد.

همچنين در اين مدت دارايي‌هاي اين بانک‌ها در قالب اسکناس و مسکوک ، ۹.۶ هزار ميليارد ريال بود، در حالي که در آذر سال گذشته اين رقم ۱۱.۴ هزار ميليارد ريال بود که شاهد کاهش ۱۵.۸ درصدي در اين بخش هستيم. سپرده بانک‌هاي تخصصي نزد بانک مرکزي نيز با ۵۷.۳ درصد رشد به ۲۵۴.۶ هزار ميليارد ريال رسيده در حالي که آذر سال گذشته اين رقم ۱۶۱.۹ هزار ميليارد ريال  بود.

براساس اين گزارش، بدهي بخش دولتي به اين بانک‌ها نيز ۵۸۰.۵ هزار ميليارد ريال به ثبت رسيد که مدت مشابه سال گذشته ۵۹۲.۷ هزار ميليارد ريال بود و کاهش ۲.۱ درصدي را ثبت کرد. ميزان بدهي در آذر ماه ۹۹ نسبت به اسفند ۹۸ نيز با کاهش ۱۱.۷ درصدي مواجه بود.

بدهي بخش غيردولتي اما رشد قابل توجهي داشته است به نحوي که در آذر ماه امسال ميزان اين بدهي به بانک‌هاي تخصصي ۳۶۸۴.۳ هزار ميليارد ريال ثبت شد که در مقايسه با ۲۹۸۰.۴ هزار ميليارد ريال آذر ماه سال گذشته رشد ۲۳.۶ درصدي را تجربه کرد.

همچنين در بخش بدهي‌هاي بانک‌هاي تخصصي، سهم سپرده‌هاي بخش غيردولتي در آخرين ماه از فصل پاييز ۲۹۸۱.۵ هزار ميليارد ريال ثبت شد که اين رقم در آذر ماه سال گذشته ۲۱۱۹.۹ هزار ميليارد ريال بود و در نتيجه رشد ۴۰.۶ درصدي براي اين بخش به ثبت رسيد.

بدهي به بانک مرکزي نيز در اين گزارش، ۴۴۸.۹ هزار ميليارد ريال ثبت شد که به نسبت مدت مشابه سال ۹۸ با کاهش ۴.۴ درصدي مواجه بود. همچنين ميزان اين بدهي در آذر سال قبل ۴۶۹.۵ هزار ميليارد ريال و در اسفند ۹۸۴۷۰.۶ هزار ميليارد ريال بود.

براساس اين گزارش، وام‌ها و سپرده‌هاي بخش دولتي در آذرماه امسال، ۱۶۳.۱ هزار ميليارد ريال و در آذر ماه سال گذشته ۱۳۴.۶ هزار ميليارد ريال بود و رشد ۲۱.۲ درصدي را به ثبت رساند. همچنين در آذرماه سال ۹۸ ميزان وام‌ها و سپرده‌هاي ارزي اين بخش، ۱۱۲۶ هزار ميليارد ريال بود که با ۶۷ درصد رشد به ۱۸۸۰.۳ هزار ميليارد ريال در آذر ماه امسال رسيد.

src=http://media.ibena.ir/d/2021/02/06/4/74982.jpg