افزايش نرخ تورم توليدکننده بخش صنعت در فصل پاييز

تاریخ انتشار : 1399/11/21

مرکز آمار ايران اعلام کرد:‌نرخ تورم توليدکننده بخش صنعت در فصل پاييز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳.۵ درصد افزايش يافته است.

به گزارش ايبِنا، درصد تغييرات شاخص قيمت توليدکننده بخش صنعت نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل پاييز ١٣٩٩ به ٧٧،٣ درصد رسيد. به عبارتي، ميانگين قيمت دريافتي توسط توليدکنندگان محصولات صنعتي به ازاي توليد کالاهاي خود در داخل کشور، در فصل پاييز ١٣٩٩ نسبت به فصل پاييز ١٣٩٨، ٧٧.٣ درصد افزايش دارد.

تورم فصلي

درصد تغييرات شاخص قيمت توليدکننده بخش صنعت نسبت به فصل قبل (تورم فصلي) در فصل پاييز ١٣٩٩ به ٢١،٨ درصد رسيد که در مقايسه با همين اطلاع در فصل قبل، ٩.٩ واحد درصد کاهش دارد. در ميان زيربخش­هاي مختلف صنعتي در فصل مورد بررسي کم­ترين تورم فصلي مربوط به انتشار، چاپ و تکثير رسانه‌هاي ضبط شده (٥.٤ درصد) و توليد محصولات از توتون و تنباکو سيگار (٦.٩ درصد) و بيش­ترين آن به ترتيب مربوط به ساخت چوب و فرآورده‌هاي چوب و چوب‌پنبه و کالاها از ني و مواد حصيربافي ( ٣٧.٣ درصد)، ساخت مواد شيميايي و فرآورده‌هاي شيميايي ( ٣٧.١ درصد)، ساخت کاغذ و محصولات کاغذي ( ٢٧.٢ درصد) ساخت منسوجات (٢٦.٤ درصد) و ساخت محصولات از لاستيک و پلاستيک ( ٢٦.٣ درصد) است.

تورم نقطه به نقطه

درصد تغييرات شاخص قيمت توليدکننده بخش صنعت نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل پاييز ١٣٩٩ به ٧٧،٣ درصد رسيد. به عبارتي، ميانگين قيمت دريافتي توسط توليدکنندگان محصولات صنعتي به ازاي توليد کالاهاي خود در داخل کشور، در فصل پاييز ١٣٩٩ نسبت به فصل پاييز ١٣٩٨، ٧٧.٣ درصد افزايش دارد. تورم نقطه به نقطه در فصل تابستان سال جاري ٤٦.١ درصد بوده است. در ميان بخش ­هاي مختلف صنعتي، کمترين تورم نقطه به نقطه مربوط به توليد محصولات از توتون و تنباکو سيگار (٢٢.٩ درصد)، چاپ و تکثير رسانه‌هاي ضبط شده (٢٦.٩ درصد) و ساخت ساير مصنوعات (٣٧.٣ درصد) و بيش­ترين تورم نقطه به نقطه به ترتيب مربوط به زيربخش ­هاي صنعتي ساخت ساير تجهيزات حمل و نقل ( ١٧٦.٢ درصد)، ساخت فلزات پايه ( ١٣٩.٠ درصد)، ساخت مواد شيميايي و فرآورده‌هاي شيميايي ( ١٠٨.٨ درصد)، ساخت تجهيزات برقي ( ٩٣.٧ درصد) و ساخت محصولات از لاستيک و پلاستيک ( ٩٠.٦ درصد) است.

تورم سالانه

درصد تغييرات ميانگين شاخص قيمت توليدکننده محصولات صنعتي در داخل کشور در چهار فصل منتهي به فصل پاييز ١٣٩٩ نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ٣٧،٤ درصد رسيد که نسبت به همين اطلاع در فصل قبل ١٣.٥ واحد درصد افزايش نشان مي­ دهد. در فصل مورد بررسي، در ميان زيربخش ­هاي مختلف صنعتي در کشور، کمترين تورم سالانه مربوط به ساخت کُک و فرآورده‌هاي حاصل از پالايش نفت (٤.٦ درصد) و بيش­ترين آن به ترتيب مربوط به ساخت ساير تجهيزات حمل و نقل (١٠٨.٨ درصد)، ساخت فلزات پايه ( ٨٣.٩ درصد)، ساخت مبلمان ( ٥٤.٤ درصد) و ساخت تجهيزات برقي ( ٥٣.٨ درصد) است.