مروري بر مهم‌ترين اخبار بازار سرمايه در هفته گذشته

تاریخ انتشار : 1399/12/02

پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)، به بررسي مهم‌ترين اخبار بازار سرمايه در هفته‌اي که گذشت، پرداخته است.

ايجاد شاخص صکوک، حاکي از افزايش عمق در بازارسرمايه است / تامين مالي جمعي راهي براي مردمي شدن اقتصاد

دکتر محمدعلي دهقان ‌دهنوي، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اينکه همواره دانش و نوآوري در بازار سرمايه بسيار مورد توجه بوده و در واقع پيش‌برنده آن است، گفت: براي پيشبرد فعاليت‌هايي که در حوزه علم و فناوري انجام مي‌شود و به توسعه اقتصادي منجر مي‌شود، به تامين مالي نياز داريم. وي افزود: بازار سرمايه آمادگي دارد در کنار معاونت علمي و فناوري به تامين مالي فعاليت‌هاي نوآورانه و دانش‌بنيان کمک کند و در اين مسير از ابزارهاي نوآورانه مختلفي همچون تامين مالي جمعي استفاده مي کند.

مشاهده کل خبر

بازارسرمايه ايران تاريخ ساز مي‌شود

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار، از بازيگران و سرمايه گذاران خارجي براي حضور و مشارکت فعال در بازار سرمايه ايران دعوت کرد. دکتر محمد علي دهقان دهنوي در کنفرانس بين‌المللي تأمين مالي که با رويکرد علمي براي رويارويي با مسائل اقتصادي برگزار شد، گفت: بازار سرمايه ايران در حال حاضر قدرتي است که در سطح ملي و بين المللي بايد شناخته شود و ما به عنوان ميزبان اعلام مي کنيم که هر کاري لازم باشد براي بين المللي شدن اين بازار انجام مي دهيم.

مشاهده کل خبر

شاخص صکوک Sindex) ) گامي به سمت ارزيابي دقيقتر عملکرد اوراق مالي

هاموني در اشاره به اهداف شاخص صکوک فرابورس ايران (Sindex) گفت: امکان ايجاد صندوق‌هاي مبتني بر شاخص، انجام تحقيقات علمي و دانشگاهي، ساده‌کردن تحليل براي سرمايه‌گذاران خرد جهت تصميم در مورد سرمايه‌گذاري در بازار بدهي و دقيق‌تر کردن ارزشگذاري‌ها به کمک تعيين معياري براي نرخ بازده بدون ريسک برخي از اين موارد هستند. مديرعامل فرابورس ايران با بيان اينکه اين شاخص، معياري براي نمايش بازدهي و ريسک بازار اوراق بدهي در فرابورس ايران است، گفت: شاخص صکوک فرابورس ايران علاوه بر اينکه امکان مقايسه بازارهاي مالي مختلف را فراهم مي‌کند، با ارائه‌ داده از روند کلي بازار بدهي به تحليل‌ سرمايه‌گذاران و سياست‌گذاران کمک مي‌کند؛ همچنين ايجاد زيرساخت جهت توليد ابزارهاي پوشش ريسک در بازار بدهي مانند آتي شاخص و اختيار خريد و فروش شاخص از ديگر مزيت‌هاي اين شاخص است.

مشاهده کل خبر

مجوز خريد سهام عدالت توسط هلدينگ‌هاي بزرگ عملياتي مي‌شود

مديرعامل سپرده‌گذاري مرکزي از ابلاغ مصوبه شوراي عالي بورس مبني بر مجوز خريد سهام عدالت توسط نهادها و هلدينگ‌هاي بزرگ خبر داد و گفت: اين مصوبه به زودي عملياتي مي‌شود. حسين فهيمي درباره تغيير ساز و کار فروش سهام عدالت در بازار سرمايه و خريد سهام توسط شرکت‌هاي بزرگ گفت: تا به حال صندوق تثبيت بازار و صندوق توسعه اين امکان را داشتند که عرضه‌هاي مربوط به سهام عدالت را خريداري کنند، بر اساس تصميمي که اخيرا شوراي عالي بورس اتخاذ کرد، ديگر نهادها هم مي‌توانند به صورت بلوکي و عمده خريدار سهام عدالت باشند.

مشاهده کل خبر

رشد تامين مالي از بازارسرمايه به رغم تحريم‌ها

عضو سابق شوراي عالي بورس در خصوص صندوق‌ها بيان کرد: در حوزه صندوق‌ها به رغم کوچک بودن ارقام، صندوق‌هايي که صندوق پروژه بودند يا براي توليد و خريد شرکت‌ها پول جمع آوري مي‌کردند، موجب افزايش اشتغال شدند و همين امر باعث شد که تعدادشان بيشتر و تنوع صندوق‌ها نيز افزايش يابد. حسين عبده تبريزي در آغاز کنفرانس بين المللي تامين مالي با اشاره به دستاوردهاي ارزشمند بازارسرمايه در حوزه تامين مالي، گفت: بازار سرمايه ايران در بيست سال گذشته با وجود تحريم ها و محدوديت‌ها پيشرفت ويژه‌اي داشته است. در دو سال اخير حضور گسترده مردم در بازار سرمايه موجب افزايش ضريب نفوذ بازار شده است، هرچند که حضور انبوه مردم در بازار دشواري‌ها و کاستي‌هايي نيز به همراه داشته است. بورس در زمينه تامين مالي دستاوردهاي خوبي داشته است، به طور  مثال بازار بدهي بسيار گسترش پيدا کرده است.

مشاهده کل خبر

رشد ابزارهاي نوآورانه در بستر بازارسرمايه / آينده روشن سرمايه‌گذاري جسورانه

به گفته معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور، حوزه سرمايه‌گذاري جسورانه در کشور، حوزه بسيار بکر و دست نخورده‌اي است که آينده فوق العاده‌اي براي افرادي که صندوق‌هاي جسورانه تشکيل مي‌دهند، رقم خواهد زد. سورنا ستاري در آيين رونمايي از بازار تامين مالي جمعي و شاخص صکوک فرابورس ايران که با حضور رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار و مديرعامل فرابورس ايران و جمعي از مديران ارشد بازار سرمايه برگزار شد، گفت: اکوسيستم بزرگي از شرکت‌هاي دانش‌بنيان و استارتاپ در کشور وجود دارد که مجموعه‌اي از جوانان نخبه و تحصيلکرده آنان را هدايت مي‌کنند. اين شرکت‌ها به شيوه سنتي و قديمي و بر پايه دريافت وام از سيستم بانکي امکان تامين مالي ندارند و براي بزرگتر شدن نقش اين شرکت‌ها در اقتصاد بايد از ظرفيت‌هاي بازار سرمايه بهره برد.

مشاهده کل خبر

عرضه صکوک مرابحه ۱۰۰۰ ميليارد ريالي نفت پارس

به گفته مديرعامل شرکت مديريت دارايي مرکزي بازار سرمايه، با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، صکوک مرابحه شرکت نفت پارس (سهامي عام) به مبلغ يک هزار ميليارد ريال از طريق شرکت بورس اوراق بهادار تهران طي روزهاي آتي در نماد صنفت۳۱۱ عرضه عمومي مي شود. غلامرضا ابوترابي اظهار داشت: صکوک مرابحه شرکت نفت پارس به ارزش يک هزار ميليارد ريال جهت تامين لوبکات (ماده اوليه اصلي در توليد روانکارها)، از طريق شرکت بورس اوراق بهادار تهران عرضه مي شود.

مشاهده کل خبر

آغاز فرآيند اعمال و تسويه اختيار فروش تبعي سررسيد بهمن و اسفند 99

مدير تسويه اوراق بهادار سپرده گذاري مرکزي، از آغاز فرآيند اعمال و تسويه اختيار فروش تبعي براي سررسيد بهمن و اسفند ۹۹ خبر داد. هادي علي پور با بيان اين که تسويه به دو روش نقدي و فيزيکي صورت مي پذيرد، اظهار داشت : در تسويه فيزيکي، سهم پايه به قيمت اعمال از دارنده اوراق اختيار فروش تبعي توسط عرضه کننده خريداري مي شود اما  در تسويه نقدي، ما به التفاوت قيمت اعمال و قيمت مبناي دارايي پايه در سررسيد به صورت نقدي در صورت توافق طرفين به دارنده اوراق اختيار فروش تبعي پرداخت مي شود.

مشاهده کل خبر

ضريب نفوذ بازارسرمايه افزايش يافت / عوامل موثر بر روند بازار کدامند؟

مديرعامل کارگزاري بانک سپه به تحليل بازار در چند روز اخير پرداخت و اظهار کرد: با تغييراتي که از هفته پيش در مديريت بازار سرمايه رخ داد و پيگيري‌هايي که در تغييرات ريزساختارها انجام شد، با تغيير در دامنه نوسان به معني افزايش نامتقارن دامنه نوسان روبه رو بوديم. اين تصميم اثر مثبتي بر حرکت بازارسرمايه به سمت مثبت داشت. عظيم ثابت تاکيد کرد: بازار به سمت تعادل در حرکت است و با افت خاصي مواجه نخواهيم بود؛ همچنين به نظر مي‌رسد با توجه به اين که بازارهاي رقيب در حال حاضر جذابيت چنداني ندارند، بخشي از منابع بتواند به سمت بازارسرمايه حرکت کند، به خصوص اگر نرخ سود بانکي به طوري مديريت شود که انگيزه در بازارسرمايه براي سرمايه‌گذاران بيشتر شود.

مشاهده کل خبر

چه عواملي بر نوسانات اخير بازارسرمايه سايه افکند / پيش‌بيني آينده بازار

مدير معاملات کارگزاري بانک پاسارگاد با اشاره به عوامل موثر بر نوسانات اخير بازارسرمايه، گفت: اقتصاد کشور در شرايطي به‌ سر مي‌برد که ابهامات و چالش‌هاي بسياري پيش‌ روي فعالان آن قرار دارد. مشخص‌نبودن نرخ برابري دلار در آينده، کسري بودجه، قيمت‌گذاري محصولات مختلف، همچنين قابل پيش‌بيني نبودن برنامه اقتصادي دولت براي سال آينده (با توجه به اينکه از عمر دولت هم چند ماهي بيشتر نمانده است) تنها برخي از اين موارد هستند. مجتبي شهبازي افزود: اگر به اين فضاي پرابهام، چالش‌هاي سياسي مختلف بين‌المللي پيش‌روي ايران را نيز اضافه کنيد، مي‌توان درک کرد که چرا بازار سرمايه با اين نوسانات و هيجانات شديد روبه‌رو شده است.

مشاهده کل خبر

نقد شوندگي؛ شاخص اصلي براي سهامداري حرفه‌اي

بهروز خدارحمي با حضور در شبکه خبر گفت: سهامداران جديد بايد بدانند نوسان قيمت پديده‌ بدي نيست، بلکه آنچه بد است نقد شوندگي پايين يک سهم  است و به عبارت ديگر ميزان نقد شوندگي يک سهم، شاخص اصلي براي سهامداران حرفه‌اي است. اين کارشناس بازار سرمايه با اشاره به حساس بودن بازار سرمايه به اخبار گفت: مسئولان مربوط از گفتن حرف‌هاي نسنجيده بپرهيزند تا شاهد ايجاد جو هيجاني در بورس نباشيم. همچنين دولت هم لازم است برنامه خود را در يکي دو سال آينده اعلام کند تا آرامش بر بازار سرمايه حاکم شود.

مشاهده کل خبر

بازار سرمايه آماده ورود به فاز صعودي

رئيس هيات مديره سبدگردان آسمان معتقد است که رويکرد سازمان بورس بزرگ تر کردن دامنه نوسان است، به شرطي که رفتارهاي هيجاني کنترل شود. محمد اقبال نيا با اشاره به مصوبه جديد شوراي عالي بورس مبني بر اجراي دامنه نوسان نامتقارن بيان کرد: بازار سهام به اعلام اين مصوبه واکنش مثبت نشان داد و اين پيام را به سهامداران مخابره کرد که ديگر نمي توانند به اميد ريزش بيشتر قيمت ها سهم خود را بفروشند تا در قيمت پايين تر دوباره خريد کنند، چراکه ديگر امکان چنين جايگزيني وجود ندارد و  ممکن است حتي با ۶ درصد بالاتر مجبور به خريد همان سهم شوند.

مشاهده کل خبر

سمت و سوي آينده بازار سرمايه

مدير تحليل گروه صنعتي و معدني امير در پاسخ به آيا تغيير دامنه نوسان منجر به متعادل سازي بازار سرمايه در کوتاه مدت و همچنين رشد و رونق اين بازار در ميان مدت و بلند مدت خواهد شد؟، گفت: تغيير دامنه نوسان از چند منظر قابل بررسي است: اين تغيير در وهله اول، منجر به اعتماد سازي مجدد مي شود  و بي اعتمادي ها را کمرنگ مي کند . از طرفي سرعت و شيب ريزش را کند کرده و ترمزي براي ريزش بازار خواهد بود و به لحاظ رواني اثر مثبتي بر بازار خواهد گذاشت. محمدابراهيم سماوي افزود: همچنين اين موضوع، تلنگري به سرمايه گذاران است که بازار در حالت حباب منفي قرار دارد و  قيمت بسياري از سهم ها در حال حاضر پايين تر از ارزش ذاتي آنها است .

مشاهده کل خبر

اصلاح بودجه به نفع بازارسرمايه است/ بازار امروز حرکت اصلاحي داشت

مدير سرمايه‌گذاري شرکت مديريت سرمايه‌گذاري بيمه سلامت به اصلاح روز دوشنبه 27 بهمن بازارسرمايه گفت: نبايد توقع داشته باشيم که بازار هر روز صعودي باشد، زيرا ذات بازارسرمايه همراه با نوسان است. به گفته مهدي دلبري، اگر با ديد يک سال آتي به تحليل سهام بپردازيم، گزينه‌هاي مناسب زيادي براي سرمايه‌گذاري در بازارسرمايه وجود دارد؛ به طوريکه در نگاه حداقلي حتي به اندازه تورم مي‌توان در اين بازار سود کسب کرد، در اين شرايط رفع برخي ابهامات در بودجه به رشد حداکثري در اين بازار منتهي مي شود.

مشاهده کل خبر

ابلاغ افزايش ضريب اعتباري به ۶۰ درصد قيمت پاياني

سازمان بورس و اوراق بهادار، مصوبه کميته پايش ريسک بازار درباره افزايش ضريب اعتباري به ۶۰ درصد را ابلاغ کرد. مديريت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس، مصوبه کميته پايش ريسک بازار درخصوص افزايش ضريب تعديل سهام، حق تقدم سهام و واحدهاي سرمايه‌گذاري صندوق هاي سرمايه گذاري در محاسبه حساب تضمين موضوع معاملات اعتباري اوراق بهادار را به شرکت‌هاي کارگزاري ابلاغ کرد.