کوچ سرمايه‌هاي خرد به سمت بازارهاي کم‌ريسک

تاریخ انتشار : 1399/12/03

سرمايه‌هاي خرد اما سرگردان، اين روزها راه بازارهاي کم‌ريسک و با سود معقول را در پيش گرفته‌اند تا بلکه خود را از گزند نوسانات روزانه شاخص و تابلوي بورس برهانند و ريسک خود را کاهش دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، بازار بورس را اگرچه سرمايه‌گذاراني که با نگاه بلندمدت به بورس مي‌نگرند، هنوز هم پربازده مي‌دانند و بر اين باورند که هفته‌هاي خاکستري بورس بالاخره تمام خواهد شد، اما آن دسته از سرمايه‌گذاران تازه‌وارد به اين بازار پرنوسان که ديرهنگام وارد بورس شدند و بعد از ضرر و زيان اکنون مي‌خواهند ديرهنگام هم از بازار خارج شوند، اين بازار را ديگر محلي براي سرمايه‌گذاري سودآور نمي‌بينند.

واقعيت آن است که از مردادماه سال جاري که شاخص صعودي بازار سر ناسازگاري با سهامداران تازه‌وارد گذاشت تا به امروز، بخش زيادي از سرمايه‌هاي مردمي که بدون بررسي وارد بازار شده‌اند، از بين رفته و اکنون آمارهاي مجلس که به تازگي صحبت از تحقيق و تفحص از بورس را به راه انداخته است نيز نشان مي‌دهد که دستکم ۱،۵۰۰ هزار ميليارد تومان از سرمايه‌هاي مردم در اين بازار ذوب شده است.

آنگونه که موسوي لارگاني به عنوان طراح تحقيق و تفحص از سازمان بورس اعلام کرده است، در حال حاضر معادل ۶۵ تا ۷۰ ميليارد دلار از سرمايه‌هاي مردم در بازار سرمايه از بين رفته و به گفته او، تنها در يک مورد يک شرکت کاغذي با سرمايه ۲۰۰ ميليارد توماني طي سه ماه، تمام فرآيند پذيرش در بورس را انجام داده و با رقم ۳۲۰۰ ميليارد توماني به مردم فروخته شده است، در حالي که اين شرکت حتي دفتر مرکزي هم ندارد و اکنون سهام فروخته‌شده آن کاغذي بيش نيست.

اين صحبت‌هاي موسوي لارگاني اگر بر مبناي اطلاعات دقيق و شفافي بيان شده باشد، خود مشکل بسيار بزرگي است که نشان از عدم برنامه‌ريزي صحيح و ضعف مديريتي در سازمان بورس و اوراق بهادار دارد.

به موازات اين گفته‌هاي عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي، جمالي، معاون حقوقي سازمان بورس و اوراق بهادار نيز اعلام کرده که از ۲۲۰ مدير بورسي صلب صلاحيت شده که اين مديران، تخلفاتي را صورت داده بودند که اغلب به دليل انجام معاملاتي بوده که خود در آن ذي نفع بوده اند.

حال هم مردم بي اعتماد به اين بازار سرمايه، تلاش دارند تا سرمايه‌هاي خود را از بازار بورس خارج کنند که فارغ از اينکه اين تصميم آنها چقدر در شرايط کنوني صحيح بوده و منجر به نجات سرمايه‌هاي آنها مي‌شود، نشان از بي اعتمادي دارد که دولتمردان در ماههاي گذشته در بازار بورس به وجود آورده و دخالت‌ها و يا حتي تشويق‌هايي داشتند که بازار را به ورطه سقوط کشانده است؛ اما نکته حائز اهميت آن است که هم اکنون که بورس داراي نوسان است، مردم نبايد هيجاني عمل کرده و سرمايه‌هاي خود را بدون هدف از بازار بيرون بکشند؛ چراکه به اعتقاد کارشناسان، عليرغم تمامي ريزش‌هايي که بورس داشته، باز هم سرمايه‌گذاري در آن در بازه زماني درازمدت، سودآورتر از ساير بازارهاي نقدشونده است.

افشين دهقان، تحليلگر بازار سرمايه در گفتگو با خبرنگار مهر مي‌گويد: اکثر سهامداران بعد از افت ۸۰ درصدي بازار بورس و پس از نااميدي در روند خنثي ايجاد شده در بازار، به فکر جبران ضررهاي بورس هستند و به همين دليل در رمز ارزها، بيت کوين يا بازار فارکس و حتي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با در آمد ثابت، مشغول سرمايه گذاري هستند.

وي افزود: متأسفانه بسياري از سرمايه‌ها به صورت هيجاني در حال خروج از بورس هستند و مردم هم پول خود را از بازار بيرون مي‌کشند تا بلکه به سمت بازارهاي موازي ببرند.

دهقان گفت: در عين حال، متوليان بازار بايد مواظب زيرساخت‌هاي بازار باشند و بدانند اعتماد عمومي به سادگي و با مثبت‌هاي آينده به دست نمي‌آيد، بلکه سهامداران حقيقي سرمايه‌هاي اين بازار و حامي توليد، اشتغال جوانان و گرداننده چرخ کارخانه‌ها در کشور هستند که بايد مواظب کوچ آنها به بازارهاي موازي و خروج نقدينگي از کشور بود.

وي معتقد است که مديران نبايد با مديريت سليقه‌اي به اقتصاد داخلي ضربه بزنند؛ ضمن اينکه سرمايه‌گذاران و سهامداران نيز بايد بدانند که امنيت کافي براي سرمايه‌گذاري در برخي از بازارها وجود ندارد؛ به خصوص اينکه همچنان اعتقاد فعالان بازار سرمايه بر اين است که بازار بورس ايران ارزنده‌ترين بازار در کل دنيا است و سهامداران با ديد بلندمدت، با برگشت بازار، به زودي مزد صبوري خود را خواهند گرفت.