تجارت ۶.۸ ميليارد دلاري کشور در بهمن ماه

تاریخ انتشار : 1399/12/10

کارنامه تجارت خارجي کشورمان در بهمن ماه، ۶ ميليارد و ۸۱۷ ميليون دلار بود که سهم صادرات، سه ميليارد و ۱۳۵ ميليون دلار و سهم واردات سه ميليارد و ۶۸۲ ميليون دلار بوده است.

به گزارش ايبِنا، سيد روح اله لطيفي، سخنگوي گمرک اظهار کرد: کارنامه تجارت کشورمان در مجموع يازده ماه سال جاري، ۱۳۴ميليون تن کالا به ارزش ۶۵.۵ميليارد دلار بوده که سهم صادرات ۱۰۳ميليون و ۹۰هزار تن به ارزش ۳۱ ميليارد و ۱۹۸ميليون دلار و سهم واردات ۳۰ ميليون و ۸۱۸هزار تن کالا به ارزش ۳۴ميليارد و ۳۲۱ميليون دلار بوده است.

لطيفي در خصوص عملکرد تجارت خارجي کشور در بهمن ماه گفت: تجارت خارجي کشور در بهمن ماه، افزايش ۱۸۴ ميليون دلاري در صادرات و کاهش ۵۰ ميليون دلاري واردات را نسبت به دي ماه تجربه کرده است.

وي افزود: در دي ماه عملکرد تجارت خارجي کشور ۶ ميليارد و ۷۳۲ميليون دلار بود که سهم صادرات دو ميليارد و۹۵۱ميليون دلار و سهم واردات سه ميليارد و ۷۸۱ ميليون دلار بوده است اما در بهمن ماه، تجارت خارجي به ۶ ميليارد و۸۱۷ميليون دلار رسيد که نسبت به دي ماه، ۸۵ميليون دلار افزايش تجارت را شاهدبوديم.  

سخنگوي گمرک در خصوص مقاصد صادراتي کشور در بهمن ماه، توضيح داد: چين با يک ميليون و ۷۱۴ هزار تن به ارزش ۸۴۵ ميليون دلار، عراق با يک ميليون و ۵۷۰هزار تن به ارزش ۴۷۷ميليون دلار، امارات با يک ميليون و ۱۶۰هزار تن به ارزش ۴۴۱ ميليون دلار، افغانستان با ۵۷۶هزارتن به ارزش ۱۸۵ ميليون دلا و ترکيه با ۱۶۵ هزار تن به ارزش ۱۸۳ ميليون دلار و جمعا باپنج ميليون و ۱۸۵ هزار تن کالا و ارزش دو ميليارد و ۱۳۱ ميليون دلار، پنج مقصد نخست صادراتي کشورمان بودند که ۶۰ درصد کل وزن و ۷۰درصد ارزش کالاهاي صادراتي کشورمان در بهمن ماه را به خود اختصاص دادند.

وي در خصوص کشورهاي طرف معامله با کشورمان براي واردات کالا گفت:امارات با ۳۷۲هزارتن کالا به ارزش يک ميليارد و ۶۱ميليون دلار، چين با ۳۰۸ هزار تن به ارزش ۹۰۸ ميليون دلار، ترکيه با ۳۶۰ هزار تن به ارزش ۴۲۶ ميليون دلار، آلمان با ۱۸۶هزار تن به ارزش ۲۱۰ميليون دلار و هند با ۲۲۰هزار تن به ارزش ۲۰۲ميليون دلار به ترتيب پنج کشور طرف معامله براي واردات کالا به کشورمان بودند که جمعا با يک ميليون و ۴۴۶هزار تن به ارزش دو ميليارد و ۸۰۷ميليون دلار، ۵۶درصد وزن و ۷۶ درصد ارزش واردات در بهمن ماه به اين پنج کشور اختصاص داشته است.