افزايش حد نصاب سرمايه گذاري صندوق هاي سرمايه گذاري در اوراق بهادار با درآمد ثابت در سهام

تاریخ انتشار : 1399/12/11

هيات مديره سازمان بورس و اوراق بهادار، در جلسه امشب افزايش حد نصاب سرمايه گذاري صندوق هاي سرمايه گذاري در اوراق بهادار با درآمد ثابت در سهام را تصويب کرد.

به گزارش پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)، و عطف به طرح پيشنهادي از طرف صندوق هاي سرمايه گذاري ناشي از جمع بندي مذاکرات با رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار، مقرر شد:

۱- صندوق هاي سرمايه گذاري دراوراق بهادار با درآمد ثابت ملزم به سرمايه گذاري حداقل ۱۵ درصد و حداکثر ۲۵ درصد از ارزش کل دارايي هاي صندوق در سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختيار معامله سهام پذيرفته شده در بورس تهران يا بازار اول و دوم فرابورس ايران، گواهي سپرده کالايي پذيرفته شده در بورس و واحدهاي سرمايه گذاري صندوق هاي سرمايه گذاري هستند.

۲- صندوق هاي ياد شده ملزم هستند تا پايان اسفند ۱۴۰۰ نسبت به رعايت نصاب موضوع اين مصوبه به شرح زير اقدام کنند:

۲-۱- تا پايان اسفند ماه ۱۳۹۹ نسبت به افزايش حداقل ۳ واحد درصد در نصاب موضوع اين مصوبه در مقايسه با وضعيت فعلي (تاريخ ابلاغ اين مصوبه) و تا ميزان حداقل نصاب مجاز سرمايه گذاري در سرفصل ياد شده اقدام کنند.

۲-۲- تا پايان اسفند ماه ۱۴۰۰ در هر فصل نسبت به افزايش ۳ واحد درصد در نصاب موضوع اين مصوبه در مقايسه با وضعيت فعلي (تاريخ ابلاغ اين مصوبه) و تا ميزان حداقل نصاب مجاز سرمايه گذاري در سرفصل ياد شده اقدام کنند.

۲-۳- به ازاي هر يک واحد درصد افزايش سرمايه گذاري در سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختيار معامله سهام پذيرفته شده در بورس تهران يا بازار اول و دوم فرابورس ايران و گواهي سپرده کالايي پذيرفته شده در بورس تا ميزان نصاب مجاز سرمايه گذاري در سرفصل ياد شده ۲ واحد درصد از حداقل نصاب سرمايه گذاري در اوراق بهادار با درآمد ثابت کسر مي شود.

۳- به صندوق‌ها اختيار داده شد در خصوص توزيع حداقل ۲ درصد دارايي از محل ذخيره ناشي از تغيير ارزش سهام در پايان سال مالي جاري صندوق، تا يک سال پس از پايان سال مالي مذکور و متناسب با شرايط بازار تصميم‌گيري کنند.

۴- همچنين مصوب شد که حداکثر ميزان خريد اوراق دولتي به اندازه ۳۰ درصد ارزش دارايي هاي درآمد ثابت صندوق ها باشد.