تلاش دولت براي کاستن عوارض غيراقتصادي موثر بر بازارسرمايه

تاریخ انتشار : 1399/12/11

روحاني خاطرنشان کرد: دولت تلاش دارد با ايجاد اجماع و هماهنگي با همه دستگاه‌ها و بخش‌هاي مختلف کشور و کاستن عوارض غير اقتصادي موثر بر فضاي اقتصادي کشور و بازارسرمايه و تلاش براي آزادسازي منابع ارزي بلوکه شده، بتواند سريع‌تر قيمت ارز را به قيمت واقعي آن نزديک کند.

به گزارش پايگاه خبري بازراسرمايه (سنا) و به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت، در جلسه روز يکشنبه ستاد هماهنگي اقتصادي دولت، گزارشي از برنامه هاي اجرا شده و در دست اقدام دولت براي ايجاد ثبات در بازار ارز از سوي دستگاه هاي ذيربط ارائه شد.

رئيس جمهور پس از ارائه اين گزارش با بيان اينکه دغدغه دولت کاهش و رفع فشارهاي معيشتي در زندگي مردم است، گفت: در طي سه سال گذشته دولت با مقابله، مبارزه و خنثي سازي تحريم ها در جنگ اقتصادي که با هدف ايجاد قحطي و ناامني اقتصادي بوده است، توانسته با تامين کالاهاي ضروري اين هدف شوم دشمن را خنثي کند، اگرچه به علت تحميل هزينه اضافي بر روابط بانکي و تجاري از سوي تحريم کنندگان، دچار نوسانات ناخواسته قيمت ها شديم که عوارض آن باعث فشار بر معيشت مردم شد.

حسن روحاني با تاکيد بر فضاي جديد به وجود آمده، افزود: در اين مرحله نبايد اجازه دهيم سختي ها و فشارها بر زندگي مردم و معيشت آنان تداوم يابد از اين نظر بايد براي ثبات قيمت کالاها به عنوان سياست عاجل و اصلي دولت، قيمت ها به تعادل برسد.

رئيس جمهور در ادامه با اشاره به اينکه دولت همواره در پي آن بوده که بتواند ارز را به قيمت واقعي آن نزديک کند و قيمت فعلي را به هيچ وجه به نفع اقتصاد کشور ندانسته، تصريح کرد: اخلال تحريم ها در مراودات بانکي و ارزي کشور و سودجويي کاسبان تحريم، عوارض جنگ اقتصادي را تشديد کرد که بحمدالله اين فضا در حال کم رنگ شدن است.

روحاني خاطرنشان کرد: دولت تلاش دارد با ايجاد اجماع و هماهنگي با همه دستگاه ها و بخش هاي مختلف کشور و کاستن عوارض غير اقتصادي موثر بر فضاي اقتصادي کشور و بازار سرمايه و تلاش براي آزادسازي منابع ارزي بلوکه شده، بتواند سريع تر قيمت ارز را به قيمت واقعي آن نزديک کند.

رئيس جمهور همچنين با  اشاره به شرايط جديد ايجاد شده در روند مذاکرات با کشورهايي که منابع ارزي ايران را با فشار آمريکا مسدود کرده بودند، ابراز اميدواري کرد شاهد روند کاهشي نرخ ارز باشيم.

ضرورت توسعه صادرات غيرنفتي در راستاي اجراي سياست اقتصاد بدون نفت

در اين جلسه قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت گزارشي از عملکرد صادرات و واردات کشور در يازده ماهه سال ۹۹ ارائه کرد که براساس اين گزارش آثار منفي کرونا بر صادرات کشور در ماه هاي اخير رو به کاهش گذاشته است.

رئيس جمهور با اشاره به بررسي برنامه توسعه صادرات غيرنفتي با توجه به شرايط جديد روابط بين المللي در جلسه امروز ستاد هماهنگي اقتصادي دولت، با تاکيد بر توسعه صادرات غير نفتي براي تحقق حق حضور ايران در اقتصاد جهاني، اظهار داشت: توسعه صادرات غير نفتي به عنوان يکي از ابزارهاي توانمند اقتصاد مقاومتي براي مقابله با تحريم هاي ظالمانه و غيرقانوني آمريکا بسيار حائز اهميت است.

روحاني بهبود کيفيت کالاهاي توليدي و همچنين پايبندي به تعهدات از سوي توليدکنندگان را در افزايش صادرات غيرنفتي ايران بسيار حائز اهميت دانست و تصريح کرد: شرايط جديد ايجاب مي کند تا سرعت بيشتر در تحقق اهداف دولت در توسعه صادرات غير نفتي را در دستور کار قرار دهيم.

در ادامه اين جلسه گزارشي از اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در تنظيم بازار و تامين کالاهاي شب عيد ارائه و تاکيد شد، ذخيره سازي لازم براي تامين ميوه و مواد پروتئيني صورت گرفته است و عرضه ويژه اين کالاها به زودي آغاز خواهد شد.

رئيس جمهور در اين زمينه با تاکيد بر اهميت تعادل بازار و قيمت کالاها، وزارت صمت را مکلف کرد از همه ابزارهاي لازم براي دسترسي مردم به اين کالاها به قيمت منصفانه استفاده کند.