استقلال بانک مرکزي اقدام ضروري براي بهبود سلامت اقتصاد

تاریخ انتشار : 1399/12/13

کارشناس امور بانکي اظهار کرد بانک مرکزي بايد خارج از حيطه سلطه دولت‌ها فعاليت کند و اين امر يکي از مهمترين اقدامات ضروري براي بهبود سلامت اقتصاد کشور خواهد بود.

يزدانيان در گفت وگو با خبرنگار ايبِنا با بيان اينکه بانک مرکزي و نظام بانکي کشور ماموريت‌هاي مهمي برعهده دارند، تصريح کرد: بايد به سمت ايجاد و توسعه شفافيت در شبکه بانکي کشور حرکت شود و براساس استانداردهايي که استاندارد روز بين‌المللي هستند، عمل شود.

يزدانيان عنوان کرد: پس از شيوع بيماري کرونا کميته‌ بال درحال وضع استانداردهاي جديدي است که بر پايه مطالعات عميق و پژوهش‌هاي دانشگاهي است و حرکت به سمت ارتقاي استانداردهاي مالي و گزارشگري بدون شک انضباط مالي بيشتر و شفافيت بالاتري را بدنبال خواهد داشت که ثبات اقتصادي و مالي و ارتقاي سلامت مالي صنعت بانکداري را همراه خواهد داشت.

وي اضافه کرد: در ورود به قرن جديد هجري خورشيدي به نظر مي‌رسد که بانک‌ها بايد به معناي واقعي کلمه تحول ديجيتال را آغاز کنند؛ اگرچه اقداماتي در اين زمينه صورت گرفته است اما تحول ديجيتال بانک‌ها ضرورت انکارناپذيري است که بايد در طي ماه‌هاي آينده به سرعت نمود بيروني پيدا کند و در عرصه تمامي خدمات بانکي ظهور پيدا کند به ويژه که شرايط ناشي از کرونا خدمات حضوري را با مخاطراتي همراه کرده است.

کارشناس مسائل بانکي عنوان کرد: کاهش سهم بازار پول در تامين مالي و افزايش سهم بازار سرمايه  از طريق توسعه ابزارها و نهادهاي مالي موضوع ديگري است که بايد به آن توجه ويژه داشت.

وي افزود: رئيس کل بانک مرکزي نيز بر اين نکته تاکيد کرده است که ميزان سهم تامين مالي بانک‌هاي کشور بايد به ۵۰ درصد برسد و اين درحالي است که تامين مالي از شبکه بانکي در حال حاضر حدود ۹۰ درصداست. تامين مالي طرح‌هاي بزرگ يا طرح‌هاي نيمه تمام بايد به سمت بازار سرمايه از طريق انتشار اوراق مالي و ظرفيتي که در اين بازار وجود دارد، هدايت شود و تامين سرمايه در گردش براي بنگاه‌هاي کوچک و متوسط بايد از طريق شبکه بانکي صورت گيرد.

يزدانيان همچنين اضافه کرد: بانک‌ها بايد بر توسعه زيرساخت‌ها و ارتباطات بين‌المللي بر بستر توافقات و تفاهمات سياسي متمرکز شوند.

وي با بيان اينکه توسعه بانک‌هاي مشترک با کشورهاي مشترک‌المنافع و ايجاد بانک‌ها در کشورهايي که از نقطه نظر سياسي با ايران همسو هستند نيز مي‌تواند در بهبود شرايط بانکي در کشور موثر باشد، تاکيد کرد: ضمن آنکه اکنون زمزمه‌هايي به گوش مي‌رسد و شايد شرايط بازگشت به برجام فراهم شود که اگر اجرايي شود، توسعه زيرساخت و ارتباطات بين‌المللي بانک‌ها را سرعت مي‌بخشد اما فارغ از آنکه برجام به ثمر برسد يا خير در اين زمينه هم بايد با کشورهايي که منافع مشترکي داريم نفوذ خود را در آن کشورها افزايش دهيم که به گسترش تبادلات مالي و پولي ايران کمک خواهد کرد و صادرات و واردات با مخاطرات کمتري انجام خواهد شد.

کارشناس امور بانکي خاطرنشان کرد:‌ اگر بتوان روابط بانکي را گسترش داد بسياري از تهديدهايي که اکنون به واسطه عدم ارتباطات بانکي وجود دارد کاهش خواهد يافت و مسير حرکتي مهمي در سال آينده خواهد بود.

مدير ريسک بانک مشترک ايران و ونزوئلا تاکيد کرد:‌ با توجه به شرايط اقتصادي حاکم بر کشور، ادامه روند کرونا، کاهش فروش نفت و مخاطراتي که در عرصه سياسي وجود دارد پيشنهاد مي‌شود که در درجه اول تقويت و ارتقاي استقلال بانک مرکزي و نقش آن در اقتصاد کشور مورد توجه جدي قرار گيرد. بانک مرکزي بايد خارج از حيطه سلطه دولت‌ها فعاليت کند و اين امر يکي از مهمترين اقدامات ضروري براي بهبود سلامت اقتصاد کشور خواهد بود.