تداوم مذاکرات بانک مرکزي براي وصول مطالبات ارزي ايران

تاریخ انتشار : 1399/12/16

بهمن و اسفند امسال دور جديدي از مذاکرات و پيگيري‌ها براي وصول مطالبات ارزي ايران از کشورهايي مانند عراق، کره جنوبي و ژاپن توسط بانک مرکزي صورت گرفت و بازگشت منابع ارزي کشور جدي‌تر شد.

به گزارش خبرنگار ايبِنا؛ دکتر همتي در ادامه مذاکرات بين المللي با مقامات عراقي و کشورهايي همچون کره جنوبي و ژاپن، توانست مسير آزادسازي منابع ارزي کشورمان که به ناحق در بانک هاي اين کشورها، بلوکه شده را تا حدودي هموار کند. هرچند در اين مسير، همواره شاهد سنگ اندازي و رفتار خصمانه مقامات و دولت آمريکا هستيم و با اين وجود همچنان مذاکرات رييس کل بانک مرکزي کشورمان در جهت بازگشت ميلياردها دلار منابع ارزي به چرخه اقتصادي ايران ادامه دارد.

بر اين اساس در تازه ترين دور از ديپلماسي اقتصادي بانک مرکزي، دکتر همتي بهمن ماه امسال به عمان سفر کرد. در ادامه اين مذاکرات، چهارم اسفندماه سال جاري، رييس کل بانک مرکزي و سفير کره جنوبي در ايران، در جلسه‌اي که به درخواست سفارت کره جنوبي برگزار شد، در خصوص نحوه جابجايي و مصرف بخشي از منابع بانکي ايران در کره جنوبي توافق کردند.

دکتر همتي در اين ديدار، ضمن استقبال از تغيير رويکرد کره جنوبي گفت: اگرچه جمهوري اسلامي ايران از تغيير رويکرد کشورها و افزايش همکاري‌ها استقبال مي‌کند، اما پيگيري‌هاي حقوقي اين بانک به منظور مطالبه خسارات ناشي از عدم همکاري بانک‌هاي کره‌اي در سال‌هاي اخير به قوت خود باقي خواهد بود و طرف کره‌اي بايد تلاش زيادي انجام دهد تا اين سابقه منفي از بين برود.

در ادامه اين روز، رييس کل بانک مرکزي کشورمان با سفير ژاپن ديدار داشت و نحوه استفاده از منابع بانکي ايران در ژاپن مورد بررسي و تبادل نظر قرار گرفت.

در اين ديدار که به درخواست سفارت ژاپن در ايران برگزار شد، همتي با اشاره به ملاقات پيشين با مقامات ارشد کشور ژاپن و يادآوري تاکيدات خود مبني بر پايان دوران فشار حداکثري دولت پيشين آمريکا، گفت: کشورهاي دوست مي‌بايست فارغ از فشارهاي سياسي  به همکاري با يکديگر اهتمام ورزند.

دکتر همتي در ادامه بر لزوم استفاده از منابع ارزي ايران در ژاپن تاکيد کرد و افزود: طرف ژاپني بايد در خصوص استفاده ايران از منابع مذکور و انتقال آنها به ساير مبادي موردنياز بانک مرکزي ايران ابتکار عمل داشته باشد.

رييس کل بانک مرکزي کشورمان پس از اين ديدارها، از بازگشت يک ميليارد دلار منابع ارزي کشورمان در کره جنوبي خبر داد، پيامي اميدبخش که نشان از نتيجه بخش بودن مذاکرات و جلسات متعدد با طرف خارجي دارد. روندي که همچنان ادامه دارد و آنگونه که دکتر همتي گفته است: «۷ ميليارد دلار ارز متعلق به بانک مرکزي در کره جنوبي است و قرار شده است با پرداخت حداقل يک ميليارد دلار  مرحله اول پرداخت آغاز شود.» 

همچنين نهم اسفندماه، رييس کل بانک مرکزي در جلسه‌اي که به درخواست مدير عامل بانک تجارت عراق در محل بانک مرکزي برگزار شد، در خصوص منابع جمهوري اسلامي ايران در عراق و راهکارهاي نقل و انتقال آنها گفت‌وگو کرد. در اين ديدار، دکتر همتي بر لزوم استفاده هر چه سريع تر از اين منابع تاکيد کرد. همچنين در اين جلسه اقدامات لازم براي انتقال و استفاده از منابع ياد شده مورد بررسي قرار گرفت.

مسلما تلاش هاي بي وقفه عالي ترين مقام بانکي کشورمان براي رفع موانع در مسير بازگشت منابع ارزي به کشورمان، بايد با حمايت و ديپلماسي سياسي وزارت امور خارجه همراه شود تا در نهايت شايد آزادسازي ميلياردها دلار منابع ارزي باشيم.