کانون نهادهاي سرمايه گذاري، اثرگذار و کارآمد

تاریخ انتشار : 1399/12/20

عضويت دبيرکل کانون نهادهاي سرمايه گذاري در شوراي عالي بورس، حضور در هيات مديره ارکان بازار سرمايه و ارتباط بهتر با سازمان بورس از جمله اتفاقات مهمي بود که جايگاه کانون را ارتقا داد. اين روابط باعث شده تا کانون جايگاه قوي تري در روند تصميم گيري هاي بازار سرمايه داشته باشد. ارتباط با سازمان بورس هم تقويت شده و عملا برخي از پژوهش ها وبررسي هاي تخصصي پيش از اتخاذ تصميمات، به کانون سپرده شده است.

به گزارش پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)، سعيد اسلامي بيدگلي، دبيرکل کانون نهاد هاي سرمايه گذاري و عضو شورايعالي بورس امروز و در جمع خبرنگاران به روند فعاليت کانون نهادهاي سرمايه گذاري اشاره کرد و گفت: چهارسال پيش فعاليت کانون با يک مشکل عمده مواجه بود و اعضا حق عضويت خود را پرداخت نمي کردند و توان مالي ما بسيار ضعيف شده بود. ‌ بنابراين تلاش کرديم تا بنيه مالي تقويت شود و کانون نهادهاي سرمايه گذاري به جايگاه اصلي خود بازگردد.

وي افزود: روند تقويت توان مالي کانون موفقيت آميز بود و علاوه بر آن تعداد اعضا از ۱۲۴ به ۳۴۵ نهاد مالي رسيد و امروز بيش از ۹۰ درصد آنها حق عضويت خود را پرداخت مي کنند و تمام بنيه مالي اين مرکز از دريافت حق عضويت ها است. البته ما يک نهاد مالي غير تجاري هستيم و هدف ما درآمدزايي نيست اما براي تداوم برنامه هاي خود به منابع مالي نياز داريم.

دبير کل کانون نهادهاي سرمايه گذاري ايران با تاکيد بر اينکه اثرگذاري کانون در روند تصميمات اتخاذ شده در بازار سرمايه نيز افزايش قابل توجهي داشته، بيان کرد: عضويت دبير کل در شوراي عالي بورس، حضور در هيات مديره ارکان بازار سرمايه و ارتباط بهتر با سازمان بورس از جمله اتفاقات مهمي بود که جايگاه کانون نهادهاي سرمايه گذاري را ارتقا داد. اين روابط باعث شده تا کانون جايگاه قوي تري در روند تصميم گيري هاي بازار سرمايه داشته باشد. ارتباط با سازمان بورس هم تقويت شده و عملا برخي از پژوهش ها وبررسي هاي تخصصي پيش از اتخاذ تصميمات، به کانون سپرده شده است.

وي دامه داد: همچنين تصميم داشتيم از جايگاه تثبيت شده اي در عرصه بين المللي برخوردار شويم که متاسفانه با دور جديد تحريم ها مواجه شديم. هرچند عملا حق عضويت در مجمع CIIA را گرفتم اما کميته حقوقي اين مجمع اعلام کرد تا زمان رفع تحريم کشور اين عضويت رسمي نمي شود. با اين حال سال گذشته به عضويت ASF در آمديم.

دبير کل کانون نهادهاي سرمايه گذاري افزود: به رغم تمام مشکلات،  اقدامات جدي در حوزه بين الملل صورت گرفت و به زودي دو دوره آموزشي با همکاري موسسات معتبر جهاني برگزار مي کنيم و قطعا اين دوره ها دانش مالي روز را به کشور انتقال مي دهد.  

سعيد اسلامي بيدگلي به برنامه سال آينده کانون اشاره کرد و افزود: با توجه به مسئوليت جديد کانون مبني بر پژوهش هاي تخصصي، تمرکز ما در سال آينده جذب نيروي متخصص و کارشناس است.  کانون بايد بدنه کارشناسي قويتري داشته باشد.

وي حل مشکلات مالياتي اعضا را يکي ديگر از مهمترين اقدامات اخير دانست و اشاره کرد: با پيگيري انجام شده، نمايندگان کانون نهاد هاي سرمايه گذاري در هيات هاي حل اختلاف شعب مالياتي حضور دارند و شرکت هاي عضو که مشکل مالياتي دارند مي توانند با کمک نمايندگان کانون از حقوق خود صيانت کنند.   

عضوشورايعالي بورس در پاسخ به اين سوال که تشکيل کانون سهامداران حقيقي در کنار کانون نهادهاي سرمايه گذاري و کانون کارگزاران مي تواند به توسعه بازار سرمايه منجر شود يا خير؟ گفت: سال هاست که تعدادي از مديران بازار سرمايه به دنبال ايجاد کانون سرمايه گذاران حقيقي ياسهام داران خرد هستند.  چالش هايي در اين زمينه وجود دارد.  شرايط عضويت، نحوه فعاليت، تعريف سهامدار خرد، تضاد منافع و ... مسايل کليدي است.  

وي بيان کرد: در کانون نهادهاي سرمايه گذاري ايران با ۳۴۸ عضو گاهي منافع اعضا همخوان نيست، يعني تداخل فعاليت وجود دارد. اين درحالي است که تضاد منافع قطعا در کانوني با اعضاي بسيار فراگيرتر مشکلات بيشتري را ايجاد مي کند.  اما باهمه مشکلات بايد دريچه و کانالي براي حفظ حقوق سهامداران خرد در بازار سرمايه بازکنيم.  متاسفانه رتبه فعاليت ما در اين زمينه در مقايسه با ساير کشورها بسيار پايين است.

سعيد اسلامي ادامه داد: اگر چنين کانوني ايجاد شود قطعا بايد صداي مشترک سهامداران خرد باشد. اما در پديده اي که به دنبال آن هستيم تضاد منافع بسيار زياد است و با شرايط اجتماعي فعلي نمي توانيم در آن صداي مشترک داشته باشيم.  

وي افزود: اگر ساز و کار بازار سرمايه به نفع سرمايه گذاري غير مستقيم بود امروز احتمالا به جاي ۲۶ ميليون سرمايه گذار مستقيم،  تعداد مشخصي صندوق سرمايه گذاري در سهام داشتيم و آنها مي توانستند منافع خود را از طريق کانون هاي فعلي پيگيري کنند.

 

دامنه نوسان نامتقارن،  بازبيني مي شود

عضو شورايعالي بورس در بخش ديگري از اظهارات خود و در پاسخ به سوالي مبني بر مکانيزم دامنه نوسان نامتقارن گفت: در نقطه اول تمام فرآيند هاي صف ساز بازار بايد حذف شوند، اين موارد عامل ناکارايي و حذف تحليل از بازار هستند.  به نظر بنده دامنه نوسان در نهايت بايد به طور کلي از بازار حذف شود. مي توان به شکل تدريجي و دوماه يکبار يک درصد يک درصد به دامنه نوسان اضافه کرد. در اين صورت تکانه اي هم متوجه بازار نمي شود.

سعيد اسلامي افزود: اما در پاسخ به چرايي اعمال دامنه نوسان نامتقارن بايد گفت، جمع بندي نهاد ناظر بازار سرمايه بر اين بود که ثبات و آرامش به بازار بازگردد و از ريزش هاي هيجاني در مدت کوتاه جلوگيري شود. به همين منظور پيشنهاد دامنه نوسان نامتقارن در شوراي عالي بورس مطرح و پله به پله راي گيري شد.  

وي با بيان اينکه اين تصميم در همه دنيا متداول است اما براي کوتاه مدت، افزود: تصميم شوراي عالي بورس هم براي ۲ هفته بود که نهايتا به يک ماه تغيير کرد و پس از اين مدت مورد بازبيني قرار مي گيرد.

دبير کل کانون نهادهاي سرمايه گذاري  با تاکيد بر اينکه در باره همه تصميمات راي گيري مي شود، خاطرنشان کرد: برخي اوقات در تصميمات مخالفت هايي مي شود اما به اين منظور نيست که پس از راي گيري و تصويب همچنان ساز مخالف سردهيم و بايد همگي در راستاي کسب نتيجه مطلوب از مصوبه هاي شورايعالي بورس حمايت  کنيم.

عضو شوراي عالي بورس گفت: پس از تصويب دامه نوسان نامتقارن در بازار يک وبينار تشکيل شد و ۳ مدير موافق و ۳ مدير مخالف در آن صحبت کردند، در اين ميان بازخورد و نظراتي که در يافت مي کرديم عمدتا مثبت بود، همانگونه که بازخورد اوليه اين طرح در بازار هم مثبت بود.  اما قطعا اين طرح مجددا مورد بازنگري قرار مي گيرد.

وي در پاسخ به زمان احتمالي حذف دامنه نوسان گفت: باز شدن دامنه نوسان نيازمند اصلاحات و الزامات زير ساختي در بازار است که اگر انجام نشود، باز شدن دامنه نوسان هم امکان پذير نيست. عواقب يک تصميم ممکن است آثار بدي را بجا بگذارد، ايده آل نگري در يک تصميم ممکن است در اقتصاد سياسي اثار زيانباري داشته باشد، به همين علت پيشنهاد اين است که به صورت تدريجي دامنه نوسان باز شود.  هم اکنون دو پيشنهاد مطرح شده که دامنه نوسان به منفي و مثبت ۵ برگردد يا به همين صورت در بازار ادامه داشته باشد.  

سعيد اسلامي بيدگلي با تاکيد بر اينکه توسعه بازار يکي از مهمترين پارامتر ها است، گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار و همه ارکان مهم بازار مساله نقدشوندگي، شفافيت و توسعه بازار را رکن اصلي مي دانند، از نظر همه ما اشتباه است که مديريت يا کنترل شاخص جز اهداف اوليه سازمان قرار بگيرد.  بايد روي افزايش ضريب نفوذ بازار سرمايه تمرکز کنيم و با سياست گذاري تدريجي فرآيند نقدشوندگي بازار را تسهيل کنيم.  اشکالات اساسي اقتصاد بايد اصلاح و مساله قيمت گذاري و حاکميت شرکتي به طور جدي  پيگيري شود و همچنين بايد مسير سرمايه گذاري غير مستقيم را هموار کنيم.