قدرت بانک مرکزي بايد افزايش يابد

تاریخ انتشار : 1399/12/24

يک اقتصاددان گفت: قدرت بانک مرکزي بايد افزايش يابد تا در کنار آن بتواند ارزش پول ملي را واقعي کند و در سال ۱۴۰۰ بايد ماموريت تقويت ارزش پول ملي دنبال شود.

محمد باقر صدري عضو انجمن اقتصاددانان ايران با اشاره به اينکه در شرايط جنگ اقتصادي قرار داريم و بايد تمام بخش هاي اقتصادي کشور در کنار بانک مرکزي تلاش کنند، اظهار کرد: رييس کل فعلي بانک مرکزي يکي از مديران خوب کشور ماست، اما کار بسيار سختي بر عهده دارد و در اين شرايط به نظر مي رسد که بايد تلاش بيشتري بر احيا و حفظ ارزش پول ملي داشته باشد، چرا که نوسانات ارزش پول ملي بر قيمت کالاها و اقتصاد ملي اثر مي گذارد. 

وي به خبرنگار ايبِنا گفت: اين اتفاق موجب افزايش قيمت ها مي شود و اثر آن بر کم درآمدها بسيار محسوس خواهد بود که عرصه را براي آنها تنگ مي کند. صدري ادامه داد: بانک مرکزي مي تواند با تقويت ارزش پول ملي و استفاده از نظرات کلي در نهادهاي اقتصادي به ياري مردم بيايد و بنابراين تلاش بانک مرکزي براي تقويت ارزش پولي ملي يکي از اولويت ها و ماموريت هاي اصلي براي سال آينده بايد باشد. 

به گفته اين اقتصاددان، بانک مرکزي وظايف مهمي دارد اما در کشور ما نهادهاي ديگر يا نمي گذارند يا نمي توانند کمک کنند تا اين وظايف عملياتي شوند، اما به هر حال بر کنترل ارزش پول ملي بايد تلاش زيادي کرد چرا که رها کردن ارزش پول ملي يعني رها کردن تورم و در اقتصادهايي مانند اقتصاد کشور ما بازي با ارزش پول ملي به کساني که پول هاي بادآورده دارند کمک خواهد کرد. 

وي تاکيد کرد: بانک مرکزي بايد قدرت اجرايي خود را افزايش دهد. بانک مرکزي در قانون قدرت فراواني دارد اما در عمل حتي ۵۰ درصد آن قدرت را نمي تواند عملياتي کند، چرا که هر فرد و گروهي در هر گوشه اي يک سازي مي زند؛ بنابراين اختياراتي که دارد را نمي تواند عملياتي کند. 

صدري در پايان تاکيد کرد: کار آقاي همتي که سابقه خوبي هم در بانکداري دارد اين بايد باشد که قدرت بانک مرکزي را افزايش دهد و در کنار آن ارزش پول ملي را را به ارزش واقعي خود برساند. البته در اين مسير تنها بانک مرکزي نقش ندارد، بلکه اصلاحات اقتصادي کشور، جلوگيري از پول هاي بادآورده و فساد گسترده و همچنين وظايف ديگر دستگاه ها نيز حائز اهميت است.