وزارت اقتصاد:وزير درباره نرخ کنوني ارز اظهار نظري نکرده است

تاریخ انتشار : 1400/01/08

تهران –ايرنا- مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت اقتصاد در پي نشر جمله اي از وزير اقتصاد در برخي از سايت ها با اين مضمون که قيمت نرخ ارز ۱۴ هزار تومان است؛ ضمن تکذيب اين نقل قول توضيحاتي را ارائه کرد.

به گزارش ايرنا به نقل ازشبکه اخبار اقتصادي و دارايي ايران(شادا)، مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت امور اقتصادي و دارايي در اطلاعيه اي آورده است: سخنان منتسب به وزير اقتصاد از متن مصاحبه ايشان با يک خبرگزاري برداشته شده ؛و درست نيست.

در توضيحات ارائه شده از سوي روابط عمومي وزارت ارقتصاد آمده است: در مصاحبه وزير اقتصاد با اين خبرگزاري که امروز(۱۴۰۰/۱/۷)  توسط اين رسانه منتشر شد وزير اقتصاد تصريح مي کند که نرخ واقعي ارز در بخشي از بازه زماني شش ماهه  سال ۹۹ حدود ۱۴ هزار تومان بر اساس محاسبات برآورد شده  بود.

اين اطلاعيه در ادامه به عين آن بخش از مصاحبه اين خبرگزاري  با وزير اقتصاد که در برخي از رسانه ها و شبکه هاي اجتماعي دچار تحريف شده را به شرح ذيل اشاره آورده است.

قيمت واقعي ارز ۱۴ هزار تومان بود

سوال:  پيش‌بيني‌ شرکت‌ها در مورد قيمت نرخ ارز درست بود؟

دژپسند: من که نبايد بگويم درست است. ممکن است اشتباه کنند بر اساس پيش‌بيني خود عمل مي‌کنند.

سوال : اگر اشتباه کرده باشند شما هم نمي‌توانيد بگوييد شاخص منطقي بوده است.

دژپسند: نه، ما تنها کاري که مي‌توانيم بکنيم اين است که آگاهي بدهيم، دخالت نمي‌کنيم. من مصاحبه کردم که ارز حدود فلان قدر است. مي‌خواستم مانع از گراي ارز ۳۵ هزار توماني بشوم. برآوردهاي علمي ما نشان مي‌دهد که در آن زمان قيمت ارز حدود ۱۴ هزار تومان بود. همان جا نقد کردند که آقاي دژپسند مدل علمي شما کجاست؟ فعالان اقتصادي با يک قالبي تحليل مي‌کنند. تنها کاري که مي توانم بکنم اين است که مباني پايه تحليل را اصلاح کنم. دوم اينکه علامت بدهم اين که عرضه صندوق پالايش يکم را با ۳۰ درصد تخفيف مي دهيم، علامت دهي به بازار است.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •