مروري بر مهم‌ترين اخبار بازار سرمايه

تاریخ انتشار : 1400/01/21

پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)، به بررسي مهم‌ترين اخبار بازار سرمايه در هفته‌اي که گذشت، پرداخته است.

برنامه‌هاي بورس جهت ثبات بخشي به بازار و تداوم تامين مالي توليد از طريق بازارسرمايه

دويست و پانزدهمين جلسه ستاد هماهنگي اقتصادي دولت روز سه شنبه به رياست رئيس جمهور برگزار شد. در اين جلسه رئيس سازمان بورس گزارشي از وضعيت بازار سرمايه درسال ۱۳۹۹ و تحليل عوامل نوسان در اين بازار ارائه کرد و برنامه هاي اين سازمان را براي ثبات بخشي به بازار و تداوم تامين مالي توليد از طريق بازار سرمايه، تشريح کرد.

مشاهده کل خبر

نکات مثبت و منفي تاثير بودجه ۱۴۰۰ بر بازار سرمايه

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در نشست با کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دغدغه نمايندگان درباره مسائل کلان اقتصادي و بازار سرمايه به ويژه تاثير بودجه ۱۴۰۰ بر بازار سرمايه مطرح شد. محمدعلي دهقان دهنوي رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به نشست خود با اعضاي کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در اين نشست دغدغه نمايندگان درباره مسائل کلان اقتصادي و بازار سرمايه به ويژه تاثير بودجه ۱۴۰۰ بر بازار سرمايه مطرح شد که در ادامه نکات منفي و مثبتي را تشريح کردم.

مشاهده کل خبر

۲۸ فروردين، آخرين زمان براي ثبت نام متقاضيان هيات مديره شرکت هاي سرمايه گذاري استاني

به گفته رييس سازمان بورس واوراق بهادار، افرادي که تمايل دارند به عضويت هيات مديره شرکت هاي سرمايه گذاري استاني انتخاب شوند، تا تاريخ ۲۸ فروردين ماه فرصت دارند تا در سامانه ستان سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت نام کنند. انتخابات هم از اواخر ارديبهشت تا اواسط خردادماه برگزار خواهد شد. دکتر دهقان دهنوي در خصوص جاماندگان سهام عدالت نيز متذکر شد: تخصيص سهام عدالت سال ها پيش انجام شده است و افرادي که واجد شرايط بوده اند سهام عدالت خود را در اختيار گرفتند. ديگر سهامي براي تخصيص وجود ندارد و تصميم در خصوص مباحثي که جديدا در خصوص اعطاي سهام عدالت به افراد جديد در برخي محافل منتشر شده است، مربوط به دولت خواهد بود و تصميم گيري آن بر عهده سازمان بورس نيست.

مشاهده کل خبر

هيچ طرحي مبني بر وضع ماليات بر سود سهام در بودجه وجود ندارد

يک عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي بيان داشت: در بودجه ۱۴۰۰ هيچ بندي در خصوص وضع ماليات بر سود سهام وجود ندارد. جعفر قادري، ادامه داد: مباحثي در خصوص وضع ماليات بر سرمايه و سود سپرده هاي بانکي مطرح است، اما در خصوص سود سهام هيچ بند و طرحي در بودجه وجود ندارد. بلکه اين طرح  شامل ماليات بر  املاک با انواع کاربري، وسايل نقليه موتوري زميني، مسکوک طلا، شمش طلا و  طلاي آب شده، زيور آلات از جنس طلا و پلاتين و جواهرات و همچنين انواع ارز خارجي است.

مشاهده کل خبر

سهام و سپرده بانکي مشمول ماليات بر عايدي سهام نيست

عضو شوراي عالي بورس و نماينده مجلس شوراي اسلامي از حذف طرح ماليات بر سهام و سپرده بانکي در بودجه، به عنوان عاملي براي حمايت از سهامداران خرد عنوان کرد. عليزاده با اشاره به اينکه رويکرد مجلس تقويت بازار سرمايه است ادامه داد: رويکرد ما به صورت عمومي تقويت بازار سرمايه است؛ طرح ماليات بر عايدي سرمايه براي ما در اولويت است اما با موضوع ماليات بر عايدي سهام و سپرده بانکي ، کاملا مخالف بوده و به اين دليل آن را در اصلاحيه، حذف کرده ايم.

مشاهده کل خبر

افتتاح سامانه جديد پس از معاملات، هدف بزرگ ۱۴۰۰ سمات

مديرعامل سپرده گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه اعلام کرد: در سال ۱۴۰۰ پروژه بزرگ ملي سامانه جديد پس از معاملات به بهره برداري مي‌رسد. حسين فهيمي به تحولات سال گذشته بازار سرمايه اشاره کرد و با بيان اين که عملياتي شدن پروژه ETF يکي از دستاوردهاي مهم بود، اظهار داشت: ورود ميليوني مردم به بازار سرمايه و فراهم کردن و ارتقاي سريع زيرساخت هاي متناسب يکي از بزرگترين رويدادهايي بود که با استفاده از تلاش دسته جمعي در سال گذشته به ثمر نشست.

مشاهده کل خبر

نقدينگي از کانال بورس به سمت توليد و کاهش تورم مي‌رود

مرتضي افقه معتقد است هدايت نقدينگي به سمت بورس به افزايش توليد و کاهش تورم منجر مي‌شود. اقتصاددان و استاد دانشگاه شهيد چمران اهواز آينده بازارسرمايه را مرتبط با ايجاد رونق اقتصادي عنوان کرد و افزود: با اين فرض که بورس کانالي براي هدايت نقدينگي و پس اندازها به سمت توليد است، وقتي مورد اقبال مردم قرار مي گيرد که آنها نسبت به رونق اقتصادي خوش‌بين باشند. براين اساس، به نظر من تا زمان انتخابات نمي توان پيش بيني دقيقي از اين موضوع داشت.

مشاهده کل خبر

فراز و فرودهاي بازار سهام در سال ۹۹ و پيش‌بيني ۱۴۰۰

يک تحليلگر بازار سرمايه در بررسي رفتارهاي بازار سرمايه در سال ۹۹ و چشم‌انداز ۱۴۰۰، با تأکيد بر اينکه سرمايه‌گذاري با نگاه بلندمدت در بازار سرمايه هميشه با بازدهي‌هاي بالاتري نسبت به ساير بازارهاي موازي همراه بوده است، گفت: علاوه بر اين موضوع در سال گذشته شاخص بورس از اوايل سال و نيمه اول رشد پرسرعتي داشت اما در نيمه دوم بخش زيادي از اين رشد، از بين رفت. به گفته عليرضا کديور دليل صعود بازار سهام و ساير بازارهاي دارايي جهش فزاينده حجم نقدينگي بود که نسبت به سال‌هاي قبل افزايش چشمگيري داشت، همچنين اتفاق‌هاي سياسي در سطح بين‌الملل نيز انتظارات تورمي را ايجاد کرد و باعث شد سرمايه‌ها به سمت بازار دارايي‌ها هجوم آورند تا بتوانند تورم را پوشش دهند که رشد پرسرعت بازارها را رقم زد.

مشاهده کل خبر

بازار سرمايه در سال جديد و سالي که گذشت

علي خسروشاهي با بررسي بازار در سال ۱۳۹۹ گفت: سال گذشته، بازار فراز و فرود زيادي داشت که البته اين موضوع مربوط به ذات بازارهاي مالي بوده و مسئله عجيبي نيست. از طرفي ديگر در يک سال اخير، يک فرصت مهم براي بازارسرمايه ايجاد شد؛ به طوري که نيمي از مردم کشور با بازار سرمايه از نزديک آشنا شدند و کد معاملاتي دريافت کردند. مديرعامل شرکت مشاوره سرمايه‌گذاري کاريزما اظهار داشت: در سال گذشته افزايش کدهاي معاملاتي، چه در قالب سهام عدالت، چه به عنوان فرصت سرمايه‌گذاري و چه به عنوان چشم‌اندازي براي سرمايه گذاران، واقعا يک شرايط بسيار استثنايي بود؛ البته به نظر من زمينه ها به حد کافي براي ورود مردم آماده نبود و اين موضوع سبب شد تا نتوانيم به اندازه کافي نقدينگي موجود را جذب کنيم.

مشاهده کل خبر

بازار سهام و بازار بدهي بازيگران مستقل دارند

يک کارشناس بازار سرمايه گفت: زماني که اوضاع در بازار سرمايه خوب نباشد، طبيعي است که عده اي اقدام به فروش سهام خود مي کنند و قسمتي از پول خود را به بانک يا جاي ديگري مي برند تا سپرده کنند؛ ولي  اين گزاره که با افزايش حجم معاملات بازار بدهي، پول از بازار سرمايه خارج مي شود، گزاره نادرستي است. به گفته عليرضا توکلي کاشي تصريح کرد: تا قبل از تشکيل بازار بدهي، اين پول از بازار سرمايه خارج مي شد و در سپرده بانکي قرار مي گرفت  اما هم اکنون در خود بازار از سهام تبديل به اوراق بدهي مي شود. منتها بايد به اين نکته هم توجه کرد که در ازاي هر خريدي، فروشي هم وجود دارد.

مشاهده کل خبر

پورتفوي سهام عدالت متنوع و مناسب است؛ از فروش شتابزده بپرهيزيد

مدير سرمايه‌گذاري شرکت سرمايه‌گذاري بيمه سلامت، مهدي دلبري، ضمن بررسي بازارسرمايه در سال گذشته گفت: در سال ۱۳۹۹ دولت سال پرعرضه‌اي را در بورس سپري کرد، به طوريکه حدود ۱۸۰ هزار ميليارد تومان اوراق تامين مالي از اين طريق در بازار منتشر کرد که موجب رشد نرخ اوراق خزانه شد. به نظر من نرخ اوراق خزانه (حدود ۲۱ درصد) همچنان جذاب است. در سال گذشته و با توجه به شرايط مناسب بازار دولت توانست حدود ۳۸ هزار ميليارد تومان سهام بفروشد، براين اساس بازارسرمايه توانست دين خود را به دولت و اقتصاد کشور به خوبي ادا کند و کمک زيادي به تامين مالي دولت و پوشش کسري بودجه داشته باشد.

مشاهده کل خبر

بازار در شرايط تعادلي و ارزندگي قرار دارد/ جاري شدن خون تازه در رگ‌هاي بورس به زودي

به گفته مهدي آسيما، کارشناس بازار سرمايه، به نظر مي رسد با عبور از انتخابات رياست جمهوري و با گذشت نيمه نخست سال جديد و به دنبال آن شفافيت بيشتر در مباحث سياسي، متغيرهاي اصلي و کلان اقتصادي مي توانند محرک نرخ برابري دلار قرار گرفته و در نيمه دوم سال ۱۴۰۰ زمينه ساز رشد نرخ برابري دلار باشند. در چنين شرايطي قطعا صنايع صادراتي و دلار محور مانند صنايع پتروشيمي، فلزي – معدني در بهره مندي از اين افزايش نرخ پيشتاز خواهند بود. بر اين اساس در نيمه دوم سال جاري، با برگزاري مجامع، تقسيم سود و در ادامه شفاف شدن مسايل سياسي خون تازه اي در بازار تزريق خواهد شد.

مشاهده کل خبر

معافيت «ماليات بر عايدي سرمايه» در بازارسرمايه، گامي در جهت حمايت از بورس

مدير عامل کارگزاري امين سهم خصوص ماليات بر عايدي سرمايه گفت: موضوع ماليات بر عايدي سرمايه در بسياري از نقاط کشورهاي پيشرفته جهان وجود دارد و لازم است که در کشور ما هم اجرا شود. به نظر من مهم‌ترين املاک يکي از مهمترين حوزه‌هايي است که مي تواند تحت پوشش ماليات بر عايدي سرمايه قرار بگيرد. امير سيدي افزود: املاک، يکي از بزرگترين بخش‌هاي اقتصاد است و گستره وسيعي را شامل مي شود. براين اساس، در اين حوزه سود زيادي شناسايي مي شود که اگر در کشور ما ماليات ستاني انجام مي شد، مي توانست به امر توسعه زير ساخت‌ها و نيز موضوع عدالت اقتصادي کمک بسيار زيادي بکند.  

مشاهده کل خبر