عملکرد هماهنگ؛ حلقه اتصال تاب‌آوري اقتصادي و بهبود معيشت

تاریخ انتشار : 1400/01/25

يک کارشناس اقتصادي گفت: اصلي‌ترين موضوعي که مي‌تواند به تاب آوري اقتصادي کمک کند و قدرت معيشت مردم را بالا ببرد و به پشتيباني از توليد و مانع‌زدايي منجر شود، هماهنگي درست در بخش اقتصادي دولت است.

محمدرضا بهزاديان کارشناس اقتصاد مي گويد: مردم در سخت ترين دوران اقتصادي، شرايط را تحمل کردند و اقتصاد بي جان را تاب آور کردند و آنهايي که مي خواستند ما را در فشار سخت قرار دهند تصور مي کردند در دوره تحريم از پا در مي آييم اما مردم نه تنها شرايط تحريم را تحمل کردند، بلکه شرايط کرونا همراه با تحريم را نيز تحمل کردند. اينها نتيجه صبر و تحمل مردم و تلاشي که در مجموعه نظام شکل گرفت، بوده است.

بهزاديان در گفت و گو با ايبِنا درباره چگونگي تقويت قدرت معيشت مردم و جبران کسري ها در اقتصاد و نقش بانک مرکزي در اين ميان، اظهار کرد: اصلي ترين موضوعي که مي تواند به تاب آوري اقتصادي کمک کند و قدرت معيشت مردم را بالا ببرد و به پشتيباني از توليد و مانع زدايي منجر شود، هماهنگي درست در بخش اقتصادي دولت است که بايد بهتر از سال گذشته و سال هاي گذشته باشد.  

وي ادامه داد: هر چند بنده متوجه اين هستم که دولت در پايان راه است و بسياري افراد تغيير خواهند کرد و ... اما به هر حال ما بر لبه پرتگاه خطرناک قرار گرفتيم که هر روز بايد نهايت تلاش خود را داشته باشيم.  

اين کارشناس اقتصادي و عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران تاکيد کرد: بدون تعارف و پرده پوشي بايد گفت بانک مرکزي در مسير بحران اقتصادي، راهي را بر اساس کمربندهاي محکم تر مي رفت اما خيلي مواقع وزارتخانه ها مانند صمت و... شايد قائل به اين موضوع نبودند که در نتيجه شاهد هماهنگي درست نبوده ايم.  

بهزاديان با اشاره به اينکه البته بانک مرکزي در برخي مواقع هم به دليل فقدان منابع يا مشکلات ديگر نتوانسته است رسالت خود را انجام دهد، افزود: اما بايد بتوانيم اينها را ترميم کنيم. وي تصريح کرد: اگرچه از نقش بخش داخلي موضوع مثلا توزيع در پشتيباني توليد نمي گذرم، اما روند تامين ارز بانک مرکزي براي واردات کالاهاي اساسي مانند نهاده هاي دامي که زيربناي توليد بهتر است بي مشکل نبوده است. به هر حال هيچ توليدي بدون مواد اوليه پا نمي گيرد و اگر مواد اوليه توليد نباشد، پشتيباني هم وجود ندارد و به دنبال آن مانع زدايي هم معني نمي دهد.  

به گفته اين کارشناس اقتصادي، بخش خصوصي همواره به دنبال ارز تک نرخي و معتقد است ارزهاي رانتي تقلب را بالا مي برد و باعث سوءاستفاده عده اي خواهد شد. اما به هر حال وقتي سياست کلان دولت يا ممکلت اين است که بايد ارز ارزان قيمت ارائه دهد؛ بنابراين توقع اين است که به ميزان مصرف و لازم هم تامين شود.  

او افزود: اميدوارم روزي را ببينيم که براساس برنامه هايي که در گذشته مطرح مي شد، مانند اينکه سوبسيد را به معناي نرخ متفاوت ارز نداشته باشيم يا اينکه سوبسيد را از مصرف به توليد منتقل و در توليد هزينه کنيم، پيش برويم. شايد لازم باشد که دوباره به اين فکر کنيم که سوبسيد را در هر شکل ارزي، کالايي و ريالي و ... برداريم و کاري کنيم هزينه تمام شده توليد کاهش يابد.

بهزاديان گفت: با بيان اينکه به طور قطع بانک مرکزي و سياست هاي بانکي تاثير به سزايي در چگونگي تقويت قدرت معيشت مردم و جبران کسري ها در اقتصاد خواهد داشت، تصريح کرد: سال هاست در بخش تسهيلات و توليد و نظام بانکي خلل هاي بزرگي داريم که بايد اصلاح شود. متاسفانه امروز موانع بخش توليد ما يا توسعه صنعتي ما بعضا بانک هاي خصوصي هستند که سعي مي کنند مقررات و آيين نامه تکليفي بانک مرکزي را انجام ندهند و آنها را دور بزنند و بعد به مشتري و توليد و ... فشار وارد کنند. متاسفانه در تشکل هاي بخش خصوصي نيز، نظام حمايتي که بتواند از مشتري بانک ها حمايت کند و حرفش را با قامت ايستاده در مقابل سياست هاي نادرست يا خلاف آيين نامه هاي برخي بانک ها بگويد، نداريم. 

اين فعال اقتصادي در پايان گفت: اميدواريم در سال جاري بتوانيم در سياست هاي بانکي به اين سمت برويم که بانک در خدمت توليد، پشتيباني و مانع زدايي باشد و نه اينکه متولي توليد باشد و بخش تجارتي خود را پشتيباني کند.

  •