تسهيل مراودات مالي با استفاده از رمزارزهاي حاصل از استخراج داخلي

تاریخ انتشار : 1400/02/07

تسهيل تجارت در شرايط تحريم، يکي از مزاياي تصميم جديد بانک مرکزي براي پرداخت‌هاي ارزي بابت واردات از طريق رمزهاي استخراج شده در داخل کشور است، موضوعي که گامي موثر در مراودات مالي خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ايبِنا؛ بازار رمزارزها به سرعت در حال توسعه و پيشرفت است. روندي که به ادعاي کارشناسان اقتصادي، نويد ورود به دنياي جديدي از مبادلات اقتصادي در آينده نزديک را مي‌دهد. مسلما با فراگيرتر شدن بستر و دسترسي مردم دنيا به ابزارهاي تبادلات ارز ديجيتال، شاهد حرکت به سمت پرداخت با ارزهاي ديجيتال به شکل گسترده خواهيم بود. کمااينکه در حال حاضر نيز در برخي نقاط دنيا، اين هدف به طور نسبي محقق شده است. هرچند لزوم تبين سازوکار شفاف براي اين منظور، امري ضروري است.

به عنوان نمونه اداره پست آمريکا در بيانيه اي مهم اعلام کرده است که استفاده از توکن هاي غيرقابل تعويض يا NFT را آغاز خواهد کرد و از تمبرهايي که در اين قالب عرضه شوند، پشتيباني مي‌کند. اداره پست آمريکا به نخستين نهاد بزرگ جهان تبديل مي‌شود که در سطح ملي استفاده از NFT را تاييد مي‌کند. (توکن هاي غير قابل معاوضه برخلاف نوع قابل معاوضه، غير يکسان و داراي ارزش متفاوت از هم هستند) و يا نشانه هايي وجود دارد که فعالان بورس وال استريت بالاخره پس از حدود يک دهه از راه اندازي ارزهاي ديجيتالي در حال قبول آن ها هستند. براي نخستين بار قرار است تا سهام صرافي ارزهاي ديجيتالي کوين بيس در بورس وال استريت عرضه اوليه شود. ارزش اوليه سهام اين صرافي چيزي در حدود ۱۰۰ ميليارد دلار برآورد مي‌شود. دو بانک بزرگ آمريکايي گلد من ساکس و جي پي مورگان نيز اعلام کرده اند به زودي امکان دسترسي به ارزهاي ديجيتالي را در اختيار مشتريانشان خواهند گذاشت.

همچنين در ادامه روند ورود شرکت‌هاي بزرگ به بازار ارزهاي ديجيتالي، اين بار نوبت به يکي از بزرگ‌ترين شرکت‌هاي چيني رسيده است. طبق اعلام مديران شرکت ميتو، اين شرکت ۱۰۰ ميليون دلار در بيتکوين و اتريوم سرمايه‌گذاري خواهد کرد. اين اقدام در راستاي تنوع بخشي به دارايي‌هاي اين شرکت در زمان همه گيري کرونا و کاهش آسيب پذيري به سبد دارايي‌هاي نقدي اين شرکت انجام مي‌شود.

مسلما روند کنوني باعث شده است بسياري از بانک هاي مرکزي دنيا با تبيين سازوکارهاي مشخص، از مزاياي بازار رمزارزها بهره مند شوند. به گونه اي که سال قبل بانک مرکزي چين اعلام کرد ارز ديجيتالي اين کشور تا زمان برگزاري بازي‌هاي المپيک زمستاني سال آينده آماده استفاده خواهد شد و اين مساله، چين را به نخستين کشوري در جهان تبديل مي‌کند که در سطح ملي اقدام به راه اندازي يک ارز ديجيتالي کرده است. طبق اعلام بانک مرکزي چين، يوان ديجيتال داراي برخي از ويژگي‌هاي مشابه بيتکوين است و به تدريج جايگزين اسکناس‌ها و سکه‌هاي فعلي خواهد شد.  

هرچند احتمال استفاده از يوان ديجيتال در دور زدن تحريم‌هاي آمريکا و همچنين شبکه توزيع يوان ديجيتالي، اصلي‌ترين نگراني‌هاي آمريکايي ها هستند. همچنين پس از بانک‌هاي مرکزي چين، کانادا، روسيه و سوئد، حالا بانک مرکزي تايلند نيز اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۲ از نسخه آزمايشي ارز ديجيتالي خود رونمايي خواهد کرد. طبق بيانيه منتشره توسط اين بانک، هدف اصلي از توسعه چنين ارزي، فراهم کردن امکان دسترسي شهروندان به روش‌هاي نوين پرداخت و تراکنش‌هاي مالي خواهد بود. 

دکتر همتي رئيس کل بانک مرکزي ايران نيز پيش تر گفته بود: بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران هم با بررسي روند جديد جهاني و متمرکز شدن بر الگوهاي مختلف در پي انتخاب بهترين راهبرد ممکن در اين حوزه است و ويرايش اوليه سند جامع رمز پول را تهيه کرده است. به گفته دکتر همتي: از جمله اهداف بانک‌هاي مرکزي مختلف، افزايش کنترل درخصوص انتقال اعتبار، بين المللي کردن ارز ملي و حتي تغيير در معماري سيستم پولي است. 

تصميم جديد بانک مرکزي ايران براي واردات کالا با رمزارز

حال در شرايطي که بسياري از بانک مرکزي دنيا، براي ورود به مبادلات تجاري بر مبناي رمزارز، چراغ سبزنشان داده‌اند، بانک مرکزي کشورمان نيز ضوابط ناظر بر چگونگي استفاده از رمزارزهاي حاصل از استخراج داخلي توسط واحدهاي صنعتي داراي پروانه بهره‌برداري از وزارت صمت را صرفاً به منظور انجام پرداخت‌هاي ارزي بابت واردات و با رعايت مجموعه مقررات ارزي تصويب کرده است. براين اساس صرافي‌هاي مجاز و بانک‌ها مي‌توانند در چارچوب ضوابط ياد شده نسبت به انجام پرداخت‌هاي ارزي بابت واردات از طريق رمزهاي استخراج شده در داخل کشور اقدام کنند.

به نظر مي رسد در آينده نزديک، شاهد خارج شدن پول‌هاي کاغذي از مبادلات اقتصادي باشيم و به مرور، پرداخت ها و مبادلات مالي کاملا ديجيتال و بر پايه اعتبار جاي آن را بگيرد.

در خصوص مزاياي سياست جديد بانک مرکزي پيرامون واردات کالا از طريق رمزارزها، بهاالدين حسيني هاشمي، کارشناس بانکي معتقد است اين مصوبه مي‌تواند تجارت را تسهيل کند و به جاي اينکه تجار گرفتار مسائلي مانند متصل نبودن شبکه بانکي به سوئيفت، تحريم و  FATF شوند، معاملات خود را با رمزارز و بدون اين گرفتاري‌ها انجام دهند.