تعيين راهکارهاي پرداخت بدهي‌هاي عراق به ايران

تاریخ انتشار : 1400/02/12

وزير نيرو گفت: سفر هيات عراقي به ايران در خصوص تنظيم ترتيبات مالي براي پرداخت بدهي‌هاي عراق به ايران در زمينه گاز و برق است.

به گزارش ايبِنا، رضا اردکانيان وزير نيرو در ديدار با وزير برق عراق با اشاره به اينکه بخش عمده بدهي‌هاي عراق به شرکت ملي گاز ايران است، گفت: چارچوب خوبي با وزير نفت ايران توافق شده و وزارت نيرو هم صحبت‌هاي مناسبي در اين زمينه داشته است.

وي با بيان اينکه يک ماه پيش دستور تامين ارز واکسن از نقاط مختلف دنيا به وزير نيرو داده شده است، افزود: در اين زمينه هم صحبت‌هايي انجام شده است، البته براي تامين اين ارز در تماس مستقيم با بانک تجارت عراق هستيم که بايد ترتيباتي داده شود که بخشي از اين ترتيبات در تهران، بخشي در بغداد و مابقي نيز در مسکو اتفاق خواهد افتاد، البته قرارداد براي اين کار تنظيم شده و انتظار ما اين است که اولين پرداخت‌ها به زودي انجام شود.

وزير نيرو اظهار کرد: قراردادهايي براي تامين دو ميليون دوز واکسن و مرحله بعدي نيز ۶۰ ميليون دوز بسته شده که البته ما بايد مسائل مالي را در اين زمينه به موقع حل کنيم تا هيچ وقفه و اختلالي براي برنامه ريزي‌هاي انجام شده و تامين واکسن‌هاي مورد تاييد وزارت بهداشت پيش نيايد.

اردکانيان ادامه داد: علاوه بر مسکو مسيرهاي ديگري هم وجود دارد که ما آن‌ها را دنبال مي‌کنيم البته سختي کار براي واردات واکسن برداشتن اولين قدم است که در حال حاضر مسير باز شده و ما در گام‌هاي آخر هستيم.

وي با اشاره به اينکه ما به دليل ارتباطات گسترده با همه کشورهاي همسايه تبادلات انرژي داريم تصريح کرد: طبعا براي اين که بتوانيم صادرات برق داشته باشيم واردات برق از برخي کشورها را انجام مي‌دهيم و، چون کشوري که به ما برق بفروشد وجه خود را نقد مطالبه مي‌کند کشوري هم که برق را مي‌خرد بايد وجه خود را نقدا پرداخت کند، البته ما شرايط کشور عراق را نيز در نظر مي‌گيريم، ولي اين موضوع نسبي است، در خصوص مطالبات هم بدهي‌هاي عراق به بخش برق ايران بسيار کمتر از بخش گاز است که آن هم در حال پيگيري است.

اردکانيان با بيان اينکه عراقي‌ها متعهد به پرداخت بدهي‌هاي خود به بخش گاز و برق ايران هستند گفت: ما يک و نيم ميليارد دلار هزينه براي واردات واکسن با تاييد وزارت بهداشت در نظر گرفته‌ايم که لازم است اين مبلغ از طريق بانک مرکزي تامين شود که در اين راستا روساي کميسيون اقتصادي ايران و عراق در هر جايي که منابع مالي وجود دارد آن را پيگيري خواهند کرد.

وزير نيرو با اشاره به اينکه ظرفيت نصب شده نيروگاهي ما در کشور به پشتوانه تلاش‌هاي ما در ۴۰ سال گذشته از هفت هزار مگاوات در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي به ۸۵ هزار مگاوات رسيده است ادامه داد: طبق قرارداد موجود بين وزارت نيروي ايران و وزارت برق عراق ما تا حداکثر ۱۳۰۰ مگاوات برق به عراق صادر خواهيم کرد و وزارت برق عراق نيز بايد بر اساس فرمولي که تعيين شده بهاي انرژي را به يورو به شرکت توانير پرداخت کند.

وي تاکيد کرد: در سفر قبلي من به بغداد با توافقي که بين ما و وزارت برق عراق و بانک تجارت اين کشور انجام شد حساب يورويي در بانک تجارت عراق براي گاز و برق افتتاح شده است که اگر به قرارداد پايبند بمانند هر دو طرف قرارداد نيز برقرار خواهد بود، يعني پرداخت‌ها به توانير و گاز انجام شود تا صادرات هم طبق قرارداد پايدار بماند.