ايجاد ۲۵ هزار شغل در مناطق آزاد طي ۸ سال گذشته

تاریخ انتشار : 1400/02/18

مشاور رييس جمهور گفت: طي هشت سال اخير ۲۵ هزار شغل در مناطق آزاد ايجاد شده است.

به گزارش ايبِنا به نقل از فرينا، حميدرضا مومني مشاور رييس جمهور و دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي شامگاه پنج شنبه در نشست شوراي مديران و فعالان اقتصادي منطقه آزاد چابهار که تا بامداد جمعه ادامه داشت با بيان اينکه ساختار سازماني در منطقه آزاد چابهار جزو بهترين ساختارها است افزود: در مناطق آزاد مِنهاي مدير مالي به مدير تامين منابع مالي نياز داريم چراکه برخي از مديران مالي از تجربه کافي براي تامين منابع برخوردار نيستند.

مومني تاکيد کرد: بر همين اساس، حوزه تامين مالي را زير نظر مديرعامل گذاشتيم تا بتواند جدي کار کند چرا که نمي‌شود با منابع ناپيدار توسعه پايدار انجام دهيم. وي با بيان اينکه طي هشت سال اخير اقدامات موثري در مناطق آزاد کشور انجام شده است گفت: بايد در بحث اطلاع‌رسانيِ اين اقدامات، بيشتر تلاش کنيم و نخستين کارهايي (اولين‌ها) که رقم خورده را تشريح و به جامعه منعکس کنيم.

مشاور رييس جمهور، بر لزوم توجه به ظرفيت شرکت‌هاي سرمايه گذاري تاکيد کرد و افزود: با استفاده از اين ظرفيت‌ها کمتر به فروش زمين‌ها نياز پيدا خواهيم کرد و در همين رابطه به واسطه ورود سرمايه‌گذاران به منطقه آزاد چابهار همواره از مديرعامل اين منطقه به نيکي ياد مي‌کنيم.

مومني با اشاره به برنامه هفتم توسعه کشور اظهار داشت: همه مديران مناطق بايد در اين بخش همکاري کنند تا از اختيارات مناطق آزاد، بيش از اين کاسته نشود. وي با بيان اينکه در سند همکاري ايران و چين، مناطق چابهار و قشم و ماکو از ساير مناطق آزاد و ويژه جلوتر هستند افزود: طي ۲ سال گذشته تراز تجاري مناطق آزاد و ويژه اقتصادي کشور مثبت بوده است.

دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در خصوص برخي اظهارنظرها و قضاوت‌ها در فضاي مجازي بيان داشت: تحت تاثير فضاي مجازي اقدام به انتخاب يا تغيير مديران عامل مناطق آزاد نمي‌کنيم چراکه بر اين باوريم مديران ما پاکدست، مقتدر و برنامه‌محور هستند و اين‌ها معيارهاي ما براي انتخاب مديران به شمار مي‌رود.

مومني با اشاره به مواردي که به طور جدي در دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد کشور دنبال مي‌شود اظهار داشت: در بحث آي تي بايد تقويت بيشتري انجام شود و اعتقاد داريم اي تي بايد زير نظر يک مدير مستقل باشد و با قدرت، عمل کند و سخنانش مورد استناد قرار گيرد.

وي به برخي از موانع پيش روي مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: نداشتن طرح جامع و نقشه راه مناسب ازجمله مشکلات مهم در برخي مناطق آزاد است اما منطقه آزاد چابهار با پيگيري مديرانش پس از سال‌ها داراي طرح جامع شده است.

مشاور رييس جمهور همچنين افزود: آسيب‌هاي جدي، مانع انجام اقدامات جدي در مناطق آزاد کشور شده است و اين آسيب‌ها بايد برطرف شود. يکي از موانع اصلي توسعه مناطق آزاد، ورود اين مناطق به کانون‌هاي جمعيتي است.

مومني همچنين در ديدار با برخي از فعالان اقتصادي منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: قانون مناطق آزاد بايد به گونه‌اي باشد که بتوان در سطح منطقه به رقابت پرداخت. وي اضافه کرد: توليد، مرکز ثقل مناطق آزاد کشور است و پشتي‌باني‌ها و مانع‌زدايي‌ها بايد به خوبي انجام شود.

دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي تصريح کرد: رويکرد جديد مناطق آزاد کشور، تقويت بخش خصوصي براي انجام مامورت‌ها به نحو احسن است. بايد بخش خصوصي را حمايت کنيم تا توليد و اشتغال را براي مردم به ارمغان بياورند.

مديرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار نيز بيان داشت: اگر ماموريت‌ها و وظايف ادارت محدوده منطقه آزاد به منطقه واگذار شود طي سه سال مي‌توانيم مشکل حاشه٬نشيني را برطرف کنيم. عبدالرحيم کُردي اضافه کرد: در پروژه‌هاي منطقه آزاد، سهم بخش خصوصي ۱۰۰ درصد است و اين يک موفقيت به شمار مي‌رود.

کردي با بيان اينکه منطقه آزاد چابهار پس از ۲۴ سال داراي طرح جامع شده است گفت: بايد اين طرح را تا پايان دولت به تصويب برسانيم. در اين نشست، فعالان بخش خصوصي به بيان مشکلات و موانع پيش روي خود پرداختند و مقرر شد تمامي اين موارد در دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد کشور پيگيري شود.

اين نشست با حضور «احمد جمالي» معاون اقتصادي دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد کشور، «محمدحسين ملک‌زادگان» مشاور دبير شورا، «نريمان توکلي جويباري» مشاور و مديرکل حوزه دبير شورا و «مرتضي شيخ زاده» سرپرست اداره کل روابط عمومي و امور بين الملل دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي و اعضاي هيات مديره سازمان منطقه آزاد چابهار برگزار شد.

همچنين گزارشي از فرآيند تهيه طرح جامع و سامانه جامع اطلاعات مکاني منطقه آزاد چابهار ارائه شد. گفتني است، حميدرضا مومني دبير شوراي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي کشور که در نيمه ابتدايي فروردين‌ امسال به منطقه آزاد چابهار سفر کرده بود روز گذشته (پنج شنبه) نيز براي بازديد از طرح‌هاي مختلف عمراني، اجتماعي و گردشگري در قالب سفري دو روزه به منطقه آزاد چابهار سفر کرده تا روند پيشرفت پروژه‌ها را از نزديک مورد ارزيابي و بررسي قرار دهد.