انتخابات سرمايه‌گذاري‌هاي استاني،بزرگترين خصوصي‌سازي تاريخ است

تاریخ انتشار : 1400/02/26

مدير نظارت بر نهادهاي مالي سازمان بورس، پيرامون تکليف پرداخت سود سهام عدالت، وام اعطايي بر از محل وثيقه قراردادن اين سهام و انتخابات هيئت مديره شرکت‌هاي استاني، توضيحاتي ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاري مهر، ميثم فدايي صبح امروز با حضور در برنامه سلام تهران شبکه پنج سيما گفت: شرکت‌هاي بورسي، مجمع سالانه‌اي دارند و تقسيم سود سهام طبق برنامه‌اي در اين مجمع انجام مي‌شود. سازمان بورس و اوراق بهادار به‌عنوان حافظ منافع سهام‌داران خود، همواره به دنبال اين بوده که تقسيم سود شرکت‌ها در اسرع وقت صورت پذيرد اما بعضي از شرکت‌هاي پالايشي و بانکي، هنوز سود سهام را به صندوق بورس واريز نکرده‌اند.

وي در ادامه افزود: سازمان بورس و شرکت سپرده گذاري به‌عنوان يک واسط هستند که سود را از اين شرکت‌ها گرفته و پرداخت مي‌کنند. با پيگيري‌هاي حقوقي و اجرايي زيادي که صورت گرفت؛ شب عيد فطر بخشي از سود سهام، دريافت و تقسيم شد؛ بخش دوم هم به زودي واريز مي‌شود.

فدايي تصريح کرد: از ۴۹ ميليون سهام‌دار سهام عدالت، تقريباً ۱۹ ميليون نفر روش مستقيم را انتخاب کردند؛ به اين شکل که سهام خود را به به کد بورسي‌شان منتقل کردند و به صورت انتخاب شده مي‌توانند آن را بفروشند. افرادي که روش غير مستقيم را انتخاب کردند سهام‌دار يکي از ۳۱ شرکت استاني هستند. در هر صورت همه سهام‌دارند اما بحث سجام به سرمايه گذاري غير مستقيم برمي‌گردد.

مدير نظارت بر نهادهاي مالي سازمان بورس ادامه داد: در تهران و البرز، دو ميليون و هفتصد هزار نفر سهام عدالت دارند و در حاضر تفکيک اين دو استان در حال انجام است. استان خراسان رضوي هم با اختلاف ناچيزي حدوداً داراي همين تعداد سهام‌دار است. تفکيک تعداد سهام‌داران، مثل تفکيک جمعيتي کشور نيست و استان‌هاي محروم‌تر سهام‌داران بيشتري نسبت به ساير استان‌ها دارند.

فدايي در خصوص انتخابات هيئت مديره‌هاي ۳۱ شرکت استاني گفت: شرکت‌هاي بورسي، طبق قانون تجارت تا ۴ ماه بعد از سال مالي خود فرصت دارند که مجمع عمومي عاديشان را برگزار کنند. شرکت‌هاي سرمايه گذاري استاني هم بايد مجامع خود را در سال گذشته برگزار مي‌کردند. بر طبق قانون، شرکت‌هايي که در فرصت معين، موفق به برگزاري مجمع عادي نشدند؛ کارشان به مجمع عمومي عادي به‌طور فوق العاده مي‌کشد.

وي در ادامه گفت: اين مجمع در دو نوبت قابل برگزاري است. در نوبت اول، مجمع با ۵۰ درصد به‌علاوه يک حق رأي رسميت پيدا مي‌کند. اگر در اين نوبت مجمع به حد نصاب رسيد؛ تصميم گيري در خصوص صورت مالي، هيئت مديره و ساير موارد صورت مي‌گيرد و اگر به حد نصاب نرسيد در مجمع عادي به طور فوق‌العاده در نوبت دوم با هر تعداد سهام‌داري، اين مجمع رسميت پيدا مي‌کند. در حال حاضر مجمع عمومي عادي به‌طور فوق‌العاده در ۱۸ استان برگزار شده اما در ۱۰ استان برگزار نشده است. استان سمنان هنوز تبديل به نهاد مالي نشده و بايد اين فرآيند را طي کند تا مجمع در آن برگزار شود. تهران و البرز هم پس از تفکيک، مجامع‌شان شکل مي‌گيرد.

مدير نظارت بر نهادهاي مالي بورس گفت: در هر استان ۵ تا ۳۰ نفر هيئت مديره اصلي و دو عضو علي‌البدل خواهيم داشت که بيش از ۲۰۰ نفر خواهند شد. ۳۰ ميليون نفر در اين انتخابات مجمع شرکت‌هاي سرمايه گذاري بورسي استاني شرکت مي‌کنند. مجامع شرکت‌هاي بورسي مثل شرکت‌هاي فولاد مبارکه، خليج فارس، بانک‌ها و … سهام‌داران عمده‌اي دارند که قبل از برگزاري مجمع تقريباً تکليف اعضاي هيئت مديره را مي‌توانند مشخص کنند. اين اتفاق بزرگ‌ترين و جدي‌ترين خصوصي‌سازي تاريخ کشور است. رأي تک تک سهام‌داران مهم و انتخابات پر چالشي خواهد بود.

وي خاطر نشان کرد: يکي از اصلي ترين مراحل وام دهي روي سهام عدالت، وثيقه گذاري آن است که زيرساخت‌هاي فني‌اش توسط شرکت سپرده‌گذاري آماده شده است. متناسب با سياست‌هاي اعتباري هر بانکي مبلغ وام ممکن است متفاوت باشد. سهام پايه سهام عدالت، سهام‌هاي بنيادي و ارزنده هستند به اين علت بانک‌ها رغبت زيادي به وام‌دهي بر روي اين سهام دارند. ميزان وام، بستگي به مبلغ سهام دارد و هر بانکي مي‌تواند براي پرداخت وام اقدام کند.

فدايي در پايان افزود: در خصوص سهام عدالت، گام بعدي طبق آئين نامه آزادسازي اين سهام؛ فروش ۳۰ درصد از سهام پرتفوي اين شرکت‌ها و سرمايه گذاري اين منابع در استان مد نظر هست. به‌طور مثال در تهران ارزش سهام عدالت ۴۰ هزار ميليارد تومان و حدود ده درصد سهام کل استان‌ها است. اگر ۳۰ درصد آن به فروش برسد مي‌تواند صرف پروژه‌هاي استاني شود که موتور محرکه اين پروژه‌هاي اقتصادي خواهد شد.