پورابراهيمي: صرافي‌هاي مجازي رمز ارز ساماندهي شوند

تاریخ انتشار : 1400/02/29

تهران- ايرنا- رييس کميسيون اقتصادي مجلس خواستار ساماندهي صرافي‌هاي مجازي رمز ارز در چهارچوب ضوابط کشور شد.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا،  محمدرضا پور ابراهيمي داوراني در جلسه علني  امروز در نطق ميان دستور خود، گفت: موضوعات مهم کشور در محورهاي مختلف که يکي از مهم‌ترين بحث‌هاي جاري مجلس شوراي اسلامي است. امروز در مجلس به واسطه اينکه نمادي از اقتدار مردمي است، نيازمند اين است که در حوزه انتخابات رياست جمهوري هماهنگي داشته باشيم.

نماينده کرمان افزود: فرمان رهبر انقلاب اسلامي در حضور حداکثري مردم براي خادمان مملکت و ملت، نمايندگان مردم فصل الخطاب است بنابراين بايد تمام تلاش خود را به دليل مقبوليتي که نمايندگان مردم در حوزه انتخابيه دارند، بايد در اين حوزه بکار بگيريم.

پور ابراهيمي بيان کرد: در بخش دوم انتخاب افراد اصلحي که در حال حاضر شرايطي که در بخش اقتصادي کشور به عنوان چالش هاي مردم ايجاد شده، بتوانند با يک اعتقاد و باور به درون اقتصاد کشور، اجراي اقتصاد مقاومتي، اجراي فرامين مقام معظم رهبري در مواجه با تحريم ها و تبديل کردن تهديدات ناشي از تحريم ها به فرصتي براي کشور، افراد اصلحي بايد مراقبت کنند.

وي اظهار کرد: کساني که سال ها کشور را با اين وضعيت اسفبار به دليل نگاه به بيرون به رويکرد حل مشکلات به واسطه مذاکره با خارج از کشورگره زده بودند و امروز شاخص هاي اقتصادي در خصوص درآمد ملي، نرخ تورم، ضريب جيني، نرخ رشد اقتصادي بيانگر وضعيت نامناسب عملکرد آنها مي باشد، حق ندارند براي اينکه بتوانند در آينده در حوزه تصميم گيري عمل کنند، ادعايي داشته باشند؛ لذا مردم ما بايد هوشيار باشند و در اين زمينه تصميم درست را اتخاذ کنند.

پورابراهيمي ادامه داد: درباره مسائل اقتصاد کلان در حال حاضر موضوع اصلاح قانون بانک مرکزي يکي از موضوعات مهم ما بوده و در دستور کار است که خوشبختانه با تصويب شما نمايندگان اين امکان فراهم شد که در شوري دوم تمام نقطه نظراتي که شما نمايندگان، صاحبنظران و کارشناسان دارند، در دستور کار قرار گرفته که به شما اين قول را مي دهيم که تک تک نمايندگان مي توانند افراد توانمند و موثر را که مايل هستند اظهار نظر بکنند را به کميسيون اقتصادي معرفي کنند و ما بنا داريم مذاکرات مربوط به تصويب نهايي گزارش کميسيون در اصلاح قانون بانک مرکزي را به صورت پخش مستقيم ارائه کنيم تا همه بدانند حرف هاي کارشناسي چيست، تهمت هاي ناروا که امروز تبديل به يک ادبيات براي مواجهه با اين حرکت شده است.

رييس کميسيون اقتصادي مجلس افزود: درباره مسائل بازار سرمايه از وزير اقتصاد انتظار اين است که مصوبات شوراي عالي بورس و جلسات سران قوا در اين خصوص اجرايي شود و در خصوص رمز ارزها اخيرا مشکلاتي ايجاد شده همچنين موضوعاتي نيز  اخير مطرح شده که موضع صريحي که در ارتباط با رمز ارزها داريم در دو بخش است که در رمز ارزهاي داخلي ظرفيتي بزرگ براي اقتصاد کشور است که از اين ظرفيت به واسطه نسبي در انرژي استفاده کنيم و بتوانيم منابع نفتي ناشي از آن را حوزه رفع تحريم ها به واسطه مبادلات خارجي استفاده کنيم.

پورابراهيمي بيان کرد: به زودي گزارش کميسيون اقتصادي که در صحن مطرح است، در قالب طرح در کميسيون نهايي خواهد شد و تکاليف تک تک دستگاه ها، وزارت نيرو، وزارت صمت، وزارت ارتباطات به واسطه بستر فضاي مجازي، وزارت اقتصاد به واسطه شفافيت و اجراي قانون مبازره با پولشويي در کشور و بانک مرکزي عملياتي خواهد کرد.

وي افزود: در خصوص مبادلات رمز ارزهايي که منشا خارجي دارند، نظر صريح ما در مجلس اين است که بانک مرکزي و وزارت اقتصاد نبايد اين موضوع را رها کنند. سايت هايي که در اين خصوص در حال اقدام هستند بايد در چهارچوب ضوابط کشور عمل کنند. چراکه گزارش ما در کميسيون اقتصادي حاکي از اين است روزانه بين ۳ تا ۵ هزار ميليارد تومان از طريق درگاه هاي پرداختي که زير نظر بانک مرکزي از طريق psp عملياتي بشود و بدون نظارت عملياتي شده است. ما انتظار داريم بانک مرکزي ساماندهي کند اما شنيده ايم اخيرا بانک مرکزي ساماندهي توقف آنها را در دستور کار قرار داده که اساسا اين موضوع ما نيست لذا بنا داريم در جلسات بعدي کميسيون اقتصادي اين موضوع را بحث کنيم.