خراسان رضوي رتبه نخست کشور در سرمايه‌گذاري خارجي را کسب کرده است

تاریخ انتشار : 1400/03/08

مشهد- ايرنا- ۷۵ طرح از خراسان رضوي پارسال به هيات سرمايه‌گذاري خارجي ارسال شد که از اين تعداد ۵۹ طرح‌ به ارزش ۱۳۱ ميليون دلار موفق به دريافت مجوز شد که بر اين اساس خراسان رضوي از نظر تعداد طرح سرمايه‌گذاري خارجي طي سال گذشته در کشور رتبه نخست را کسب کرده است.

رشد اقتصادي از اهداف اصلي هر کشور است و سرمايه‌گذاري خارجي به عنوان منبعي مناسب براي انباشت سرمايه و ارتقاي رشد اقتصادي محسوب مي‌شود که مانع‌زدايي از آن و تسهيل جذب سرمايه‌ خارجي امري مهم و ضروري براي دستيابي به اين خواست است.

ايران،  کشوري داراي ظرفيتهاي فراوان براي جذب سرمايه‌گذاري خارجي به شمار مي‌رود و البته به همين دليل مورد توجه و اقبال سرمايه‌گذاران است و استان خراسان رضوي در شمال شرق آن، با توجه به ظرفيت‌هاي بسيار خود، همواره در جذب سرمايه‌گذاري خارجي پيشرو بوده و خود را به عنوان يکي از مناطق داراي مزيت در کشور مطرح کرده است.  

روند استقبال سرمايه‌گذاران و تصويب طرح‌هاي سرمايه‌گذاري خارجي در خراسان رضوي حتي در شرايط شيوع ويروس کرونا، نشان داد که رکود در اين زمينه بي معنا و رونق و توسعه در اين استان زرخيز به خوبي جاري و ساري است و اقدامات و تلاشها نيز همه در همين جهت است.

در شرايطي که تحريم‌هاي ناعادلانه دشمنان بر اقتصاد کشور فشار مضاعفي وارد کرده و علاوه بر آن شيوع کرونا تمامي عرصه‌ها، به خصوص حوزه اقتصاد را به شدت تحت تاثير قرار داده و متحمل رکود کرده است استقبال و حضور سرمايه‌گذاران خارجي در خراسان رضوي و اجراي طرح‌ها در اين خطه رنگ و بويي ديگر دارد اما همچنان توجه به رونق و رفع موانع براي توسعه سرمايه‌گذاري جزو ضرورتهاست.

خراسان رضوي پيشرو در شمار طرحهاي سرمايه‌گذاري خارجي

خطه زرخيز خراسان رضوي با ۳۰۰ کيلومتر مرز مشترک با کشورهاي افغانستان و ترکمنستان، دالان شمال به جنوب و شرق به غرب نيز محسوب مي‌شود، ضمن اينکه اين استان ورودي صادرات کالا از ايران به کشورهاي آسياي ميانه و بالعکس است.

اين استان ظرفيت‌هاي بسياري در زمينه معادن، انرژي‌هاي تجديدپذير، زمينها و محصولات کشاورزي،  دامپروري، نيروي کار ماهر و فراهم بودن بستر سرمايه‌گذاري در صنايع دارد، وجود حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در مشهد موجب جذب سالانه بيش از ۳۰ ميليون زائر است که بستر سرمايه گذاري در حوزه خدمات گردشگري را فراهم مي‌کند و اگرچه اکنون به دليل شيوع کرونا تردد مسافران تحت تاثير قرار گرفته است اما همچنان قابليت در اين بخش وجود دارد و با پايان کرونا، شاهد رونق دوباره اين بخش نيز خواهيم بود.

در حالي که سرمايه‌گذاران خارجي به مزيتهاي فراوان خراسان رضوي پي برده و در سالهاي گذشته، به رغم همه فشارها، در حوزه‌هاي مختلف اين استان سرمايه‌گذاري کرده‌اند اما در شرايط کنوني بايد زمينه توسعه فعاليت اين سرمايه گذاران و جذب بيشتر آنان را فراهم کرد و با توجه به اينکه سال جديد توسط رهبر انقلاب به نام سال توليد؛ پشتيباني‌ها، مانع‌زدايي‌ها نامگذاري شده است، بايد در اين مسير بيشتر و پررنگ‌تر عمل کرد.

مديرکل امور اقتصادي و دارايي خراسان رضوي در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: اين استان همواره در جذب سرمايه‌گذاري خارجي از نظر تعداد طرح، استان پيشرو کشور بوده است اما از نظر رقم سرمايه‌گذاري خارجي مصوب، با توجه به استقرار طرح‌هاي بزرگ حوزه پتروشيمي در جنوب ايران، رتبه‌هاي نخست را ندارد و اين رتبه‌ها متعلق به استانهاي جنوبي کشور است.

حسين اميررحيمي افزود: براين اساس اين استان داراي طرحهاي سرمايه گذاري خارجي متعدد و با مبالغ پايين‌تر از نظر سرمايه‌گذاري است که همين امر به نوعي موجب تسهيل در ورود سرمايه به استان شده است.

وي ادامه داد: خوشبختانه در اين استان همه دستگاهها و مجموعه‌ها به وحدت نظر و تفاهمي براي تسهيل ارائه خدمات به سرمايه‌گذاران خارجي رسيده‌اند که البته اين نيازمند تقويت و تداوم است.

رونق و رشد ۹۰ درصدي سرمايه‌گذاري در فضاي کرونايي

مديرکل امور اقتصادي و دارايي خراسان رضوي گفت: پارسال ۷۵ طرح از استان خراسان رضوي به هيات سرمايه‌گذاري خارجي ارسال شد که از اين تعداد  ۵۹ طرح‌ سرمايه‌گذاري خارجي به ارزش ۱۳۱ ميليون دلار تصويب و موفق به دريافت مجوز شد که بر اين اساس خراسان رضوي از نظر تعداد طرح سرمايه‌گذاري خارجي طي سال گذشته در کشور رتبه اول را داراست.

اميررحيمي افزود: اين تعداد طرح در مقايسه با سال ۹۸ حدود ۹۰ درصد رشد کرده است اما از نظر ارزش ميزان سرمايه‌گذاري با توجه به افزايش سرمايه‌گذاري‌هاي متوسط و پايين حدود هفت درصد کاهش دارد.

وي ادامه داد: در صورت صدور مجوز براي همه ۷۵ طرح ارسالي از استان به هيات سرمايه‌گذاري خارجي، در ميزان ارزش سرمايه‌گذاري خارجي نيز شاهد ۲۰ درصد رشد خواهيم بود.

اين مدير حوزه اقتصادي خراسان رضوي اظهار کرد: پيش‌بيني مي شود امسال بتوانيم ۱۰۰ طرح خارجي به ارزش حداقل ۲۰۰ ميليون دلار براي استان خراسان رضوي جذب کنيم که شاهد انقلابي در اين زمينه خواهيم بود.

مديرکل امور اقتصادي و دارايي خراسان رضوي بدون اشاره به آمار و ارقام بيشتر گفت: از نظر ارزش سرمايه‌گذاري، بيشترين حجم سرمايه در حوزه ساختمان و مسکن و از حيث استقبال در حوزه صنايع نيز بيشتر صنايع نساجي، پوشاک، چرم و صنايع مواد غذايي مورد استقبال سرمايه‌گذاران قرار گرفته است.

مجموعه اي با عنوان فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري خراسان رضوي با معرفي ۱۰۰ فرصت سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف اقتصادي استان به ۲ زبان در قالب الکترونيکي و کاغذي توسط مرکز خدمات سرمايه‌گذاري تهيه و آماده ارائه به متقاضيان سرمايه‌گذاري شده است.  

سرمايه‌گذاران افغانستان و عراق جلوتر در سرمايه‌گذاري خارجي

اميررحيمي با اشاره به اينکه طي سالهاي گذشته کشورهاي فراواني در حوزه سرمايه‌گذاري خارجي ايران و خراسان رضوي ورود کرده‌اند، اظهار کرد: تنوع حضور سرمايه‌گذاران از کشورهاي ديگر فراوان است اما برخي کشورها از گذشته تا امروز استقبال و علاقه مندي بيشتر خود را در اين زمينه نشان داده اند.

مديرکل امور اقتصادي و دارايي خراسان رضوي گفت:در اين ميان کشور افغانستان با برخورداري از ۴۱ طرح به ارزش حدود ۳۰ ميليون دلار سهم ۷۰ درصدي در تعداد طرحهاي سرمايه‌گذاري سال گذشته اين استان داشته است.

وي ادامه داد: سرمايه‌گذاران اين کشور همچنان اشتياق زيادي به اجراي طرح‌هاي مختلف سرمايه‌گذاري در خراسان رضوي به دليل وجود ظرفيتهاي خوب سرمايه‌گذاري، اعتماد فراوان و البته بالا بودن مسائل و روابط معنوي مشترک ميان مردمان دو خطه برخوردار بوده و هستند.

اين مسوول گفت: همچنين بيشترين ارزش طرحهاي سرمايه‌گذاري مربوط به اتباع عراقي با ۴۹ ميليون دلار در حوزه ساخت هتل و مجتمع هاي مسکوني است.

وي ادامه داد: اين اتباع نيز جاذبه‌هاي فراوان سرمايه‌گذاري خراسان رضوي را به خوبي درک کرده و جذب آن شده‌اند.

اميررحيمي اظهار کرد: ديگر کشورهاي سرمايه‌گذار در استان خراسان رضوي طي سال گذشته هندوستان، پاکستان، فرانسه، روسيه، ماداگاسکار، هنگ کنگ، سوييس و ترکيه بوده اند.

موانع پيش روي رشد سرمايه‌گذاري خارجي

مديرکل امور اقتصادي و دارايي خراسان رضوي مهمترين مانع پيش روي توسعه سرمايه‌گذاري خارجي را نقل و انتقال ارز دانست و افزود: در اين رابطه نه مسير قانوني و بانکي با توجه به اعمال تحريم ها فراهم است و نه مسير ورود سرمايه به صورت چمداني و همراه مسافر،  که به دليل محدوديتهاي دو کشور مبدا و مقصد سرمايه‌گذاري وجود دارد.

اميررحيمي اظهار کرد: مشکل نقل و انتقال ارز در حقيقت مهمترين چالش در مسير توسعه و رشد سرمايه‌گذاري خارجي محسوب مي‌گردد.

وي ادامه داد: دومين مانع مهم که براي حل و رفع آن تلاش هم کرده‌ايم ايجاد امکان سرمايه‌گذاري خارجي در حوزه‌هاي مختلف از جمله بورس، تجارت  و ساير بخشهاي مشابه است.

وي افزود: سومين مانع عدم حساسيت به مبلغ سرمايه‌گذاري خارجي است که از ۵۰۰ هزار دلار به ۲۵۰ هزار دلار کاهش يافته است.

اميررحيمي گفت: براي حل اين مشکل پيشنهاد مي‌دهيم امکان ايجاد صندوق ارزي مشترک يا تجميع منابع ارزي خُرد در استان فراهم شود و مجوز اقامت و سرمايه‌گذاري خارجي در اين قالب ارائه شود تا شاهد رشد مبالغ سرمايه‌گذاري هم باشيم.

تشکل کارگروه مانع‌زدايي سرمايه‌گذاري خارجي

مديرکل امور اقتصادي و دارايي خراسان رضوي با اشاره به اهميت و ضرورت حل و رفع موانع اين مسير گفت: خوشبختانه مهمترين اصل در رفع موانع؛ شناخت آنهاست که اين اقدام به خوبي و با بررسي‌هاي لازم انجام شده است.

وي اظهار کرد: بنابراين در سال مورد تاکيد بر مانع زدايي و پشتيباني از توليد، در حوزه سرمايه‌گذاري خارجي ايجاد و تشکيل کارگروه ويژه سرمايه‌گذاري و رفع موانع استاني به رياست استاندار خراسان رضوي مورد پيگيري قرار گرفته است.

اميررحيمي افزود: تشکيل اين کارگروه به دبيري اين اداره کل و ويژه بررسي و رسيدگي به موضوعات مربوط به قبل از بهره‌برداري يک فعاليت اقتصادي در استان خواهد بود که منتظر ابلاغ دستورالعمل تشکيل جلسات آن هستيم.

وي تاکيد کرد: با تشکيل و برگزاري اين کارگروه، مي توان به صورت هدفمند و موثر به موانع و مشکلات شکل گيري يک فعاليت اقتصادي از جمله سرمايه‌گذاري خارجي به صورت مشخص ورود کرده و نسبت به حل و رفع آن اقدام نمود.

ثبت شرکت در کوتاهترين زمان در خراسان رضوي

وي با بيان اينکه ثبت شرکت به نام سرمايه‌گذاران خارجي در اين استان هم اکنون به کمتر از سه روز کاهش يافته است، گفت: پيش از اين در سالهاي گذشته به طور متوسط ۷۲ روز براي ثبت شرکت، اخذ کد مالياتي و کد تامين اجتماعي زمان نياز بود اما با افتتاح پنجره واحد فيزيکي در مرکز خدمات سرمايه‌گذاري استان و با کمک نهادهاي ذينفع، اين زمان را به سه روز کاهش داده ايم.

اميررحيمي افزود: به اين ترتيب با ثبت شرکت در اين مدت در خراسان رضوي، رکورد کشوري اين فرايند به نام اين استان ثبت شده است.

وي با اشاره به معرفي ۱۱۰ طرح داراي اولويت سرمايه‌گذاري خارجي در استان ادامه داد: خراسان رضوي تنها استاني است که مرکز خدمات سرمايه‌گذاري آن با حضور نمايندگان ۱۲ دستگاه مرتبط، به صورت فعال و مستقيم مشغول فعاليت و خدمت رساني به سرمايه‌گذاران خارجي است و در اين زمينه الگويي براي ساير استانها شده است.