جذب ۱۱۲ ميليون يورو سرمايه‌گذاري خارجي در سال ۹۹ در کرمانشاه

تاریخ انتشار : 1400/03/11

کرمانشاه- ايرنا- در بين استان‌هايي که مقصد سرمايه‌گذاران خارجي بوده‌اند، ۱۰ رتبه برتر همواره در اختيار استان‌هاي صنعتي کشور بوده است و استاني مانند کرمانشاه تا ۲ سال پيش هيچ جايگاهي در اين جدول نداشت اما در سال‌هاي ۱۳۹۸ و ۹۹ ورق برگشت و اتفاقات خوبي براي استان رخ داد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، افزايش سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي، اثرات قابل‌ ملاحظه‌اي بر متغيرهاي کلان اقتصادي کشور دارد اما در سال‌هاي متمادي، اين سرمايه‌گذاري در ايران بسيار کمتر از ظرفيت‌هاي موجود و امکانات بالقوه بوده‌ است.

يکي از مهم‌ترين عواملي که روند جذب سرمايه‌گذاري خارجي را در ايران با مشکلات بيشتري مواجه کرده، تحريم‌هاي اقتصادي و تجاري غرب عليه کشورمان بود؛ البته پس‌ از لغو برخي تحريم‌هاي ظالمانه غربي‌ها، سرمايه‌گذاران  خارجي تمايل بيشتري براي حضور در ايران نشان دادند به طوري که در ۶ سال اخير حدود ۱۶.۵ ميليارد دلار سرمايه خارجي وارد کشور شده است.

براساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۹۹ هم ۱۵۸ طرح با سرمايه‌گذاري خارجي به ارزش ۲ هزار و ۴۶۹ ميليون دلار در کشور به ‌تصويب‌ رسيده که سهم صنعت ۹۰ و نيم درصد و سهم معدن و تجارت نيز به ‌ترتيب ۴.۴ و ۵.۱ درصد بوده‌ است.

از ۱۵۸ شرکت ثبت ‌شده خارجي ۶۳ شرکت با صددرصد سهام‌دار خارجي و ۷۸ شرکت به‌صورت مشارکتي با شرکاي داخلي و ۱۷ مورد هم به ‌عنوان ترتيبات قراردادي بوده‌ است.

گروه‌هاي ساخت مواد و محصولات شيميايي، ساخت فلزات اساسي، ساخت کاغذ و محصولات کاغذي و فعاليت‌هاي پشتيباني و کمکي حمل‌ و نقل بيشترين جذابيت را براي سرمايه‌گذاران خارجي داشته‌اند.

کشورهاي چين، آلمان، امارات، کانادا و اتريش پنج کشور اول از نظر حجم سرمايه‌گذاري خارجي مصوب در سال گذشته در ايران بوده‌اند.

جذب

جايگاه کرمانشاه

در بين استان هايي که مقصد سرمايه گذاران خارجي بوده اند، رتبه هاي برتر همواره در اختيار استان هاي صنعتي بوده است و استاني مانند کرمانشاه تا ۲ سال پيش هيچ جايگاهي نداشت اما در سالهاي ۱۳۹۸ و ۹۹ به رتبه هاي مطلوبي دست پيدا کرد.

آب و خاک مناسب و کافي، همسايگي با اقليم کردستان و بخش عربي عراق، تراکم جمعيتي با ترکيب مناسب جمعيت جوان و تحصيلکرده، وجود زيرساخت هاي مناسب از جمله سه کارخانه پتروشيمي تغذيه کننده، فرودگاه بين المللي و ريل قطار، ظرفيت بالاي بخش دامداري و کشاورزي براي صنايع تبديلي، ظرفيت هاي بهداشتي و درماني توسعه توريسم سلامت، وجود چهار هزار اثر تاريخي و قابليت هاي بالاي گردشگري، وجود گمرک هاي فعال، مناطق ويژه اقتصادي و استقبال مديريت ارشد استان از هر نوع سرمايه‌گذاري از مهمترين امتيازات استان ۲ ميليون نفري کرمانشاه براي جذب سرمايه گذاران بويژه خارجي است.

موقعيت جغرافيايي استان به گونه اي است که يک جمعيت ۱۸ ميليوني را به فاصله ۲ تا سه ساعت تحت الشعاع خود دارد و حدود ۵۰ درصد از صادرات ايران به عراق از اين استان انجام مي شود که فرصت مناسبي براي صادرات به کشور عراق است.

سال ۹۸، رتبه سوم

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت در اين باره با بيان اين‌که تا سال ۱۳۹۸ حتي يک دلار سرمايه گذاري خارجي هم در استان انجام ‌نشده بود، گفت: در اين سال استان کرمانشاه موفق شد ۱۳ درصد مجموع سرمايه‌گذاري خارجي صنعتي کل کشور را جذب کند.

«محسن دارابي» در گفت‌ و گو با خبرنگار ايرنا افزود: ما در اين سال ۱۱۰ ميليون يورو سرمايه‌گذاري خارجي جذب کرديم و از اين نظر در رتبه سوم کشور قرار گرفتيم.

کارخانه توليد کاشي و سراميک با سرمايه گذاري ۱۰۰ ميليون يورويي چيني ها در شهرک صنعتي زاگرس يکي از اين طرح هاست که به گفته دارابي، براي يک هزار و ۴۰۰ نفر اشتغالزايي خواهد کرد. در طرح ديگر هم شرکت «فروآلياژ متحد شرق آسيا» با هدف ساخت «کارخانه توليد سيليکون و منگنز» ۱۰ ميليون يورويي در شهرک صنعتي اسلام آباد غرب استان سرمايه گذاري مي کند.

دارابي با بيان اينکه اگر شرايط کرونايي نبود، اين ۲ پروژه هم‌اکنون به بهره‌برداري رسيده بودند، اظهار کرد: هم‌اکنون کارشناس‌هاي شرکت چيني کار ساختماني کارخانه توليد سيليکون و منگنز را تا مراحل انتهايي پيش برده اند اما با توجه به اين‌که اين طرح، فرآوري مواد معدني است، بايد پيش‌ از پوشش ديوار و سقف، ماشين‌آلات آن نصب و مستقر شوند که هم‌اکنون در اين مرحله قرار دارد.

دارابي گفت: اين پروژه بي‌شک تا پاييز امسال به بهره‌برداري خواهد رسيد.

رييس سازمان صمت استان کرمانشاه درباره آخرين وضعيت کارخانه کاشي و سراميک نيز عنوان کرد: اسکلت فلزي اين طرح به پايان رسيده و درحال پيشبرد واردات تجهيزات و ماشين‌آلات کارخانه هستند.

«هونان ياتا» سرمايه گذار پروژه توليد کاشي و سراميک، سال ۹۸ در جريان تصويب طرح خود در کارگروه سرمايه گذاري استان کرمانشاه گفت: بخش هاي مختلفي از ايران را براي اجراي پروژه خود در نظر گرفتيم اما حمايت و استقبال خوب مديران کرمانشاه ما را به اين استان جذب کرد؛ اميدواريم بتوانيم با ساخت اين کارخانه هم به کرمانشاه کمک کنيم و هم براي شرکت خود سودآوري داشته باشيم.

اشاره او به سخنان هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه بود که گفت: ما از دارايي و سرمايه هاي شما مثل سرمايه خود حفاظت مي کنيم و نگران ريسک سرمايه گذاري در کرمانشاه نباشيد.

سال ۹۹، رتبه نهم

دارابي عنوان کرد: استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۹ هم با جذب ۱۱۲ ميليون يورو سرمايه‌گذاري خارجي موفق به کسب رتبه نهم کشور شد.

او گفت: مهمترين سرمايه جذب در اين سال، ورود يک شرکت آلماني براي ساخت «کارخانه توليد پنل هاي خورشيدي» در استان با حجم سرمايه گذاري ۹۲ ميليون دلار بوده است که در صورت اخذ مجوز سرمايه‌گذاري ديگر واحدهاي توليدي مرتبط با اين طرح، حجم کل سرمايه گذاري به ۳۵۰ ميليون يورو خواهد رسيد.

دارابي درباره آخرين وضعيت طرح کارخانه ساخت پنل هاي خورشيدي عنوان کرد: جانمايي و خريد زمين پروژه به ‌طور کامل انجام‌ شده و طي ماه‌هاي آتي روي ريل پيشرفت خواهد افتاد.

جذب

چهار پروژه سرمايه‌گذاري خارجي در دست اقدام

مديرکل اقتصاد و دارايي استان کرمانشاه نيز با بيان اينکه اقدامات لازم براي جذب و ورود اين سرمايه‌گذاران به استان کرمانشاه در دست اقدام است، افزود: طرح «فرآوري سنگ آهن و کنستانتره(توليد گلوله هاي فولادي)» توسط يک شرکت چيني، «کشت انواع صيفي جات» از سوي يک سرمايه گذار هلندي، «پروژه فرآوري و سورتينگ روده و احشا انواع دام» توسط يک سرمايه گذار آلماني و «پرواربندي، گاوداري شيري و شيلات» از سوي يک سرمايه گذار اقليم کردستان عراق اين چهار پروژه در دست اقدام است که اميدواريم مسير ورود اين سرمايه ها هموار و موانع و مشکلات پيش روي اجراي آنها رفع شود.

«اميرحمزه حيدريان» به درخواست سرمايه گذاري داخلي ۵۵۰ ميليارد توماني در حوزه گلخانه استان هم اشاره کرد و افزود: قرار است بخشي از آورده اين طرح توسط سرمايه گذار خارجي به صورت ارزي تامين شود.

به گفته او، اين طرح در صورت تحقق به صورت مستقيم براي ۱۴۰ نفر اشتغالزايي خواهد داشت.

نرخ بيکاري استان امسال بايد ۲.۵درصد کاهش يابد

به گزارش ايرنا؛ استان کرمانشاه با وسعت حدود ۲۵ هزار کيلومتر مربع، ۱.۵ درصد از مساحت کل کشور (هفدهمين استان) را به خود اختصاص داده و شامل ۱۴ شهرستان، ۳۵ شهر و ۸۶ دهستان است.

مرکز آمار ايران ۲۲ارديبهشت امسال نرخ بيکاري سالانه را اعلام کرد که بر اساس آن بررسي نرخ بيکاري افراد ١٥ ساله و بيش‌تر نشان مي‌دهد که ٩،٦ درصد از جمعيت فعال (شاغل و بيکار)، بيکار بوده‌اند. اين شاخص، نسبت به سال ١٣٩٨ ، ١.١ درصد کاهش يافته است.

گزارش مرکز آمار حاکيست که نرخ بيکاري استان کرمانشاه هم در سال گذشته ۱۴.۹ درصد بوده که کمترين نرخ بيکاري استان طي هفت سال گذشته است.

اين گزارش همچنين نشان مي‌دهد که از ميان ۳۱ استان کشور، ۱۶ استان نرخ بيکاري تک رقمي داشته‌اند که البته با توجه به بالا بودن نرخ بيکاري کرمانشاه در دهه گذشته، اين استان همچنان در بين استان هاي با نرخ بيکاري بالا قرار  دارد و سومين استان بيکاري کشور است؛ با اين حال نرخ بيکاري آن در پنج سال اخير روند کاهشي نشان مي دهد. 

نرخ بيکاري استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۵ تا ۲۲.۲ درصد هم بالا رفت و ۹.۶ درصد از ميانگين کشوري بيشتر شد؛ در ادامه اما روند کاهشي آغاز شد و در سال ۹۶ به ۲۱.۷، ۹۷ به ۱۸.۷، ۹۸ به ۱۵.۷ و سال ۹۹ هم به ۱۴.۹ درصد کاهش يافته است.

طبق «سند جامع اشتغال استان کرمانشاه»، نرخ بيکاري استان در سال ۹۸ بايد سه درصد، در سال ۹۹، ۲.۵ درصد و در سال ۱۴۰۰ هم ۲.۵ درصد کاهش پيدا کند تا به ميانگين کشوري برسد. در سال ۹۸ با تحقق سند جامع اشتغال، سه درصد از بيکاري کرمانشاه کاسته شد و نرخ بيکاري آن پس از پنج سال دوباره به ۱۵.۷ کاهش يافت. سال ۹۹ اما اين هدفگذاري محقق نشد.

نرخ بيکاري استان کرمانشاه در سال ۹۹ از سوي مرکز آمار ايران، ۱۴.۹درصد اعلام شد.

جذب