اجراي بودجه‌ريزي مبتني بر عملکرد در ۸۵ درصد دستگاه هاي دولت

تاریخ انتشار : 1400/03/18

تهران- ايرنا- مشاور سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: بودجه‌ريزي مبتني بر عملکرد طي هشت سال گذشته در ۸۵ درصد از دستگاه‌هاي اجرايي مستقر شده است.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا از سازمان برنامه و بودجه، «محمد کردبچه» در چهارمين نشست از سلسله نشست هاي ارائه گزارش عملکرد هشت ساله اين نهاد با عنوان استقرار بودجه‌ريزي مبتني بر عملکرد اظهار داشت: از مهم‌ترين احکام قانون برنامه ششم توسعه، اجراي بودجه‌ريزي مبتني بر عمکرد است که بر اساس برنامه‌ سالانه‌اي در قالب برنامه ميان مدت با چهار خروجي شامل برنامه اجرايي، فعاليت، سنجه عملکرد و هدف کمي سنجه عملکرد تهيه مي‌شود.

مشاور سازمان برنامه و بودجه درخصوص روند استقرار بودجه‌ريزي مبتني بر عملکرد تصريح کرد: به کارگيري اين طرح در کشور از سال ۱۳۸۰ مطرح شد اما تا سال ۱۳۸۴ اقدامي جدي در اين زمينه صورت نگرفت.

وي افزود: در دولت نهم مقدمات اجراي اين نظام فراهم شد تا در سه مرحله شفاف سازي، افزايش اثربخشي و ارتقاي بهره وري انجام شود اما برخلاف پيشرفت مطلوبي که در اجراي آن از سال ۱۳۸۷ با تغيير مديريت سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور، همه اقدامات متوقف شد و نه تنها اقدام ديگري در اين راستا انجام نگرفت بلکه عملکرد مغايرت کامل با سه اصل مهم شفافيت، پاسخگويي و قانونمندي داشت.

مشاور رييس سازمان برنامه و بودجه گفت: از سال ۱۳۹۲ با استقرار دولت جديد اقدامات فشرده اي در آغاز شد برنامه‌هاي سالانه دو دوره دولت يازدهم و دوازدهم تهيه شد و تاکنون تمام سه مرحله بودجه‌ريزي مبتني بر عملکرد، براي اکثر دستگاه‌هاي اجرايي به طور کامل به مرحله اجرا درآمده است.

مشاور رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور خاطرنشان کرد: از ۲۶ اداره کل استاني در ۲۵ اداره کل نظام بودجه ريزي مبتني بر عملکرد استقرار يافته است فقط در سازمان بازرسي کل کشور اين کار صورت نگرفته است که دليل آن تقاضاي رييس دستگاه از رياست سازمان برنامه و بودجه بوده است با احتساب عملکرد استان ها، بودجه ريزي مبتني بر عملکرد در ۹۲ درصد از دستگاه‌هاي اجرايي ملي- استاني مستقر شده است.