گزارش عمليات اجرايي سياست پولي

تاریخ انتشار : 1400/03/25

با توجه به پيش‌بيني وضع نقدينگي در بازار بين‌بانکي، موضع بانک مرکزي اين هفته استمرار جذب نقدينگي بود که به اجراي عمليات بازار باز در قالب توافق بازخريد معکوس به مبلغ ۳۰ هزار ميليارد ريال مبادرت کرد.

به گزارش ايبِنا به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، پيرو اطلاعيه روز پنج شنبه ۲۰ خردادماه ‌ ۱۴۰۰ مبني بر برگزاري حراج فروش مدت‌دار اوراق مالي اسلامي دولتي در عمليات بازار باز، دو بانک سفارش خريد اوراق مالي اسلامي دولتي در قالب توافق بازخريد معکوس (ريپوي معکوس) را تا مهلت تعيين‌شده (ساعت ۱۲ روز شنبه مورخ ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۰) و مجموعاً به ارزش ۹۲ هزار ميليارد ريال به بانک مرکزي ارسال کردند.

با توجه به پيش‌بيني بانک مرکزي از وضعيت نقدينگي در بازار بين‌بانکي، موضع عملياتي بانک مرکزي در اين هفته استمرار جذب نقدينگي بود. از اين رو، بانک مرکزي به اجراي عمليات بازار باز در قالب توافق بازخريد معکوس به مبلغ ۳۰ هزار ميليارد ريال با سررسيد ۷ روزه با حداکثر نرخ ۱۸ درصد مبادرت کرد. شايان ذکر است که معاملات مربوط به سررسيد قراردادهاي توافق بازخريد معکوس هفته قبل به ارزش ۶۳.۹ هزار ميليارد ريال، در روز دوشنبه ۲۴ خردادماه انجام شد.

افزون بر عمليات بازار باز، در هفته منتهي به ۲۴ خردادماه سال جاري، بانک‌ها و موسسات اعتباري در هفت نوبت از اعتبارگيري قاعده‌مند در مجموع به ارزش ۱۸۲.۲هزار ميليارد ريال استفاده کردند. همچنين در اين دوره، مبلغ ۱۴۹.۳ هزار ميليارد ريال از ريپوي انجام شده در قالب اعتبارگيري قاعده‌مند سررسيد شد. بانک‌ها و موسسات اعتباري غيربانکي مي‌توانند در روزهاي شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگيري قاعده‌مند (دريافت اعتبار با وثيقه از بانک مرکزي) مشروط به در اختيار داشتن اوراق مالي اسلامي دولتي و در قالب توافق بازخريد با نرخ سود سقف دالان (۲۲ درصد) استفاده کنند. همچنين در هفته منتهي به ۲۴ خردادماه سال جاري، مبلغ ۱۳۲.۴ ميليارد ريال اوراق مالي اسلامي دولتي متعلق به بانک مرکزي توسط کارگزاري اين بانک در بازار ثانويه فروخته شد.

شايان ذکر است بانک مرکزي در چارچوب مديريت نقدينگي مورد نياز بازار بين‌بانکي ريالي، عمليات بازار باز را به صورت هفتگي اجرا مي‌کند. موضع عملياتي اين بانک (خريد يا فروش از طريق ابزارهاي موجود) بر اساس پيش‌بيني وضعيت نقدينگي در بازار بين‌بانکي و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بين‌بانکي حول نرخ هدف، از طريق انتشار اطلاعيه در سامانه بازار بين‌بانکي اعلام مي‌شود. متعاقب اطلاعيه مزبور، بانک‌ها و موسسات اعتباري غيربانکي مي‌توانند در راستاي مديريت نقدينگي خود در بازار بين‌بانکي، نسبت به ارسال‌ سفارش‌ها تا مهلت تعيين شده از طريق سامانه بازار بين‌بانکي اقدام کنند.