روند صعودي نرخ «تشکيل سرمايه ثابت» در کشور

تاریخ انتشار : 1400/03/29

تهران- ايرنا- بر اساس آخرين داده‌هاي آماري بانک مرکزي، نرخ تشکيل سرمايه ثابت از منفي ۵.۶ درصد در سال ۹۸ به رقم ۲.۵ درصد در سال ۹۹ رسيد.

به گزارش روز جمعه ايرنا، بانک مرکزي در تازه‌ترين آمار گزارشي از وضعيت اقتصادي کشور در سال ۹۹ را منتشر کرد. يکي از مولفه‌هاي مهم در اين گزارش، تشکيل سرمايه ثابت ناخالص است. اين مفهوم به اين معناست که چه ميزان سرمايه‌گذاري در دو حوزه ساختمان و خريد ماشين آلات صنعتي انجام شده است.

کاهش نرخ تشکيل سرمايه ثابت ناخالص به معناي کاهش سرمايه‌گذاري در اقتصاد است و بيانگر کاهش رشد اقتصادي در سال‌هاي آينده است و بالعکس رشد اين شاخص نيز به معناي افزايش سرمايه‌گذاري است.

بر اساس گزارش بانک مرکزي، نرخ تشکيل سرمايه ثابت ناخالص سال گذشته به ۲.۵ درصد رسيد در حاليکه اين شاخص در سال ۹۸ منفي ۵.۹ درصد بوده است.

طبق گزارش بانک مرکزي از کارنامه اقتصادي ۹۹، نرخ تشکيل سرمايه ثابت ناخالص در هر دو بخش ماشين آلات و ساختمان مثبت بوده است.

سال گذشته، نرخ تشکيل سرمايه ثابت ناخالص در بخش ماشين آلات ر ۹ دهم درصد و اين شاخص در بخش ساختمان ۳.۱ درصد بود.

نرخ رشد ۳.۱ درصدي تشکيل سرمايه ثابت ناخالص در بخش ساختمان، به دليل افزايش تشکيل سرمايه ثابت ناخاص ساختمان در بخش خصوصي حاصل شده است.

همچنين افزايش تشکيل سرمايه در بخش ماشين آلات توليد داخل، با وجود کاهش واردات کالاهاي سرمايه‌اي، موجب رشد ۹ دهم درصدي سال ۹۹ تشکيل سرمايه ثابت ناخالص در بخش ماشين آلات نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است.

بررسي روند ميزان سرمايه ثابت ناخالص نيز اينگونه بوده که در فصل اول و دوم سال ۹۹ رشد منفي منفي سه دهم و منفي يک دهم را ثبت کرده است. اما از فصل پاييز و زمستان در ريل رشد قرار گرفته است به گونه‌اي که در فصل سوم ۲.۲ درصد و فصل بعد به ۸.۲ درصد مي‌رسد.

روند