کارنامه تجارت خارجي ايران در سال ۹۹ منتشر شد

تاریخ انتشار : 1400/03/29

براساس گزارش بانک مرکزي، صادرات ۱۲ ماهه سال گذشته ۳۴ ميليارد و ۹۹۸ ميليون دلار و واردات نيز با رقم ۳۸ ميليارد و ۸۹۳ ميليون دلار ثبت شد.

به گزارش پايگاه خبري بازارسرمايه (سنا) و به نقل از بانک مرکزي، بانک مرکزي آمار ماهانه صادرات و واردات سال ۹۹ را منتشر کرد که بر اين اساس بيشترين ميزان صادرات در مهر ماه سال گذشته با رقم ۴ ميليارد و ۶۷۲ ميليون دلار انجام شد. بيشترين ميزان واردات نيز در ماه اسفند با ۴ ميليارد و ۵۷۲ ميليون دلار به ثبت رسيد. همچنين بررسي آمارها حاکي از اين است که به جز مهرماه، تراز تجاري در ۱۱ ماه ديگر سال منفي بوده است.

براساس اين گزارش، صادرات در مجموع ۱۲ ماهه سال گذشته ۳۴ ميليارد و ۹۹۸ ميليون دلار و واردات نيز با رقم ۳۸ ميليارد و ۸۹۳ ميليون دلار ثبت شد. سال گذشته در فروردين ماه، ۱۹۳۱ ميليون دلار واردات داشتيم که در مقابل ۱۶۵۲ ميليون دلار هم صادر کرديم. ميزان صادرات و واردات دومين ماه سال ۱۳۹۹ نيز به ترتيب ۲ ميليارد و ۶۴۸ ميليون دلار و ۳ ميليارد و ۱۱۰ ميليون دلار به ثبت رسيد.

واردات خردادماه نيز ۲ ميليارد و ۵۷۹ ميليون دلار و صادرات در اين ماه نيز ۲ ميليارد و ۶۴ ميليون دلار بود. ايران در تير ماه سال گذشته ۳ ميليارد و ۳۰۲ ميليون دلار واردات از ديگر کشورهاي دنيا داشت و ۲ ميليارد و ۳۴۹ ميليون دلار نيز کالا به دنيا فروخت.

آمار واردات در مرداد ماه نيز در حالي به ۲ ميليارد و ۷۸۵ ميليون دلار رسيد که ميزان صادرات ۲ ميليارد و ۱۶۲ ميليون ثبت شد. آخرين ماه تابستان سال ۹۹ نيز با واردات ۳ ميليارد و ۷۶ ميليون دلاري و صادرات ۲ ميليارد و ۶۹۱ ميليون دلاري بسته شد. همچنين ۳ ميليارد و ۲۵۷ ميليون دلار و ۴ ميليارد و ۶۷۲ ميليون دلار نيز به ترتيب واردات و صادرات مهرماه سال گذشته بود که رکورد صادرات در اين سال را زد.

در آبان ماه واردات اندکي کاهش داشت و به رقم ۳ ميليارد و ۹۲ ميليون دلار رسيد. صادرات نيز در اين ماه با کاهش همراه بود و ۳ ميليارد و ۲۱۰ ميليون دلار ثبت شد. آذر ماه سال گذشته واردات و صادرات به ترتيب ۳ ميليارد و ۷۲۶ ميليون دلار و ۳ ميليارد و ۶۶۴ ميليون دلار بود.

نخستين ماه از فصل زمستان نيز با واردات ۳ ميليارد و ۷۸۱ ميليون دلاري و صادرات ۲ ميليارد و ۹۵۱ ميليون دلاري آغاز شد. واردات در بهمن ماه نيز با رقم ۳ ميليارد و ۶۸۲ ميليون دلار و صادرات ۳ ميليارد و ۱۳۵ ميليون دلار به ثبت رسيد. در نهايت کارنامه تجارت خارجي سال ۹۹ در اسفند ماه با واردات ۴ ميليارد و ۵۷۲ ميليون دلاري و صادرات ۳ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلاري بسته شد.