ابلاغ بسته تشويقي براي توسعه سرمايه گذاري شرکت‌هاي برتر

تاریخ انتشار : 1400/04/06

معاون طرح و برنامه وزير صمت از ابلاغ بسته تشويقي براي توسعه سرمايه گذاري در طرح «اقتصاد مقاومتي با شرکت‌هاي برتر» توسط وزير صنعت، معدن و تجارت خبر داد.

به گزارش پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا) و به نقل از وزارت صمت، سعيد زرندي در جلسه کارگروه توسعه سرمايه گذاري اظهار داشت: توسعه اقتصادي کشور مستلزم افزايش سرمايه‌گذاري‌هاي مولد بر مبناي مزيت‌هاي رقابتي و تکميل زنجيره‌هاي ارزش است.

معاون طرح و برنامه وزير صمت با اشاره به روند نزولي تشکيل سرمايه در کشور طي ۱۰ سال گذشته و استهلاک ماشين‌آلات صنعتي واحدهاي موجود، بر اهميت موضوع و ضرورت توجه جدي به توسعه سرمايه‌گذاري تأکيد کرد و افزود: تجربيات ساير کشورهاي موفق نشان مي‌دهد، توسعه سرمايه‌گذاري از طريق شرکت‌هاي بزرگ توليدي، نقش قابل توجهي در ايجاد پروژه‌هاي ملي و تحول اقتصادي دارد.

زرندي در ادامه بيان کرد: با شکل‌گيري شرکت‌هاي بزرگ صنعتي و معدني، بنگاه‌هاي کوچک و متوسط نيز تقويت خواهند شد و مي‌توانند از ظرفيت‌هاي همکاري با واحدهاي بزرگ، در بسياري از زمينه‌ها به‌ويژه تحقيق و توسعه، فرصت‌هاي نوآورانه و پتانسيل صادراتي بهره مند شوند.

وي ادامه داد: در راستاي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي‌، انعقاد تفاهم‌نامه همکاري براي توسعه سرمايه گذاري‌ها با شرکت‌هاي برتر توليدي در دستور کار وزارتخانه قرار گرفته و شرکت‌هاي موصوف متعهد به سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مولد و پيشران اقتصادي خواهند شد و ضرورت دارد وزارتخانه نيز پشتيباني و تسهيل امور توليدي و سرمايه‌گذاري آنها را وجهه همت خويش قرار دهد.

معاون طرح و برنامه وزير صمت گفت: در اين رابطه، تدوين سياست‌هاي حمايتي مناسب براي اين بنگاه‌ها با هماهنگي ساير دستگاه‌ها اجرايي در دست بررسي است و همزمان بسته تشويقي خاص به سازمان‌هاي تابعه وزارتخانه توسط وزير ابلاغ شده است تا حداکثر مساعدت با بنگاه‌هايي که نسبت به انعقاد تفاهم‌نامه همکاري اقدام مي‌کنند، به‌عمل آيد.

زرندي گفت: در اين بسته ۱۴ مورد براي شرکت‌هاي که در اين طرح مشارکت کرده اند ديده شده که البته در آينده تکميل تر و توسعه مي‌يابد.

بر اساس اين گزارش، تاکنون در مجموع ۱۰ تفاهم‌نامه با ۱۶۳ موضوع سرمايه گذاري به ارزش ۴۵۲ هزار ميليارد تومان بين وزارت صمت و شرکت‌هاي معدني و صنعتي چادرملو، شيرين عسل، آلومينيوم المهدي، ماشين سازي اراک و نفت سپاهان درمرحله اول و شرکت‌هاي ملي صنايع مس ايران، گروه صنعتي زر، معدني و صنعتي گل‌گهر، ايران رادياتور و سنگ‌آهن گهر زمين در مرحله دوم منعقد شده است.

اين حجم از سرمايه‌گذاري در بازه زماني ۳ تا ۵ سال آتي توسط شرکت‌هاي مذکور و با سرمايه گذاري بنگاه انجام مي‌شود.