سپرده ۶۰ هزار ميليارد توماني ذخائر ارزي در ۲۶ بانک

تاریخ انتشار : 1400/04/09

در چند سال اخير حدود ۶۰ هزار ميليارد تومان از منابع صندوق توسعه ملي در بانک‌ها سپرده‌گذاري شده تا به تامين مالي طرح‌هاي اقتصادي و سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي تعيين شده اختصاص پيدا کند.

به گزارش ايسنا، عمده منابع صندوق توسعه ملي به صورت ارزي در قالب تسهيلات جهت تامين مالي در بخش هاي تعيين شده در چارچوب مقررات آن اختصاص پيدا مي کند ولي در کنار آن سالانه بخشي نيز به ريال تبديل مي شود.

اين در حالي است که از ابتداي تاسيس در سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳، قردادهاي عامليت ريالي با بانک‌هاي عامل منعقد مي شد که طي آن بر مبناي درخواست بانک و تا سقف مبلغ تعيين شده توسط صندوق، بانک مجاز به تامين مالي ريالي طرح‌هاي داراي مورد تاييد بود.

اما از سال ۱۳۹۴ به بعد ديگر قرارداد عامليت ريالي منعقد نشد و به سمت سپرده‌گذاري ريالي رفت.

قرارداد ريالي در ۲۱.۱ هزار ميليارد متوقف شد

بررسي تازه ترين گزارش عملکرد صندوق توسعه ملي  تا پايان آذرماه سال گذشته در حوزه ريالي نشان مي دهد ک ابتداي تاسيس صندوق تا پايان سال ۱۳۹۳ و براساس قوانين بودجه سنواتي، ۲۱.۱ هزار ميليارد تومان از منابع صندوق، در قالب قراردادهاي عامليت ريالي با بانک‌هاي عامل منعقد شده است که از محل آن و براساس نظام‌نامه ضوابط و شرايط اعطاي تسهيلات ريالي، ۱۱.۸ هزار ميليارد به بيش از ۱۳ هزار طرح معرفي شده از طرف اين بانک‌ها اختصاص و به حساب آنها واريز شده است که در اين جريان بيش از ۵۶ درصد منابع نسبت به کل مبلغ قراردادهاي منعقده، توسط اين بانک‌ها جذب شده است.

جريان سپرده گذاري در ۲۶ بانک

اما از سال ۱۳۹۴ به بعد که سپرده گذاري ريالي از منابع صندوق توسعه ملي شروع شد، در ۲۶ بانک  دولتي، خصوصي و موسسه مالي سپرده گذاري صورت گرفته که به حدود ۶۰ هزار ميليارد تومان مي رسد.

منابع سپرده گذاري شده جهت اجراي طرح هاي تعيين شده در قوانين مربوطه تخصيص يافته که بررسي ها نشان مي دهد بيش از ۵۰ هزار ميليارد تومان آن براي اجراي قانون الحاق برخي مواد به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت (۲) بوده است.

از مجموع ۵۰ هزار ميليارد سپرده گذاري شده در اين بخش ،بيش از ۶۴ درصد معادل ۳۲.۸  هزار ميليارد تومان توسط بانک‌هاي عامل جهت تامين مالي حدود ۹۷ هزار طرح به متقاضيان تخصيص داده شده است.

همچنين حدود ۸.۱ هزار ميليارد تومان از محل قراردادهاي فعال به عنوان منابع آزاد قابل تخصيص نزد بانک‌هاي عامل موجود است.

سپرده ۵۰ هزار ميلياردي به کدام بخش ها رسيد؟

از کل مبلغ ۵۰ هزار ميليارد سپرده گذاري در اين بخش ، ۵۵ درصد در بخش صنعت و معدن، حدود هفت درصد در گردشگري، ۱۰ درصد در صنايع تبديلي و تکميلي و ۲۸ درصد در بخش آب و کشاورزي سپرده‌گذاري شده است.

همچنين از اين منابع سپرده‌گذاري شده، ۵۶ درصد به قراردادهاي ويژه سرمايه در گردش و ۴۴ درصد به قراردادهاي ويژه سرمايه ثابت (طرح) اختصاص يافته که ميزان جذب اين قراردادها به ترتيب ۷۱ و۵۷ درصد است.

۹۷۰۰ ميليارد براي حمايت از اشتغال روستايي و عشايري

اما از مجموع ۶۰ هزار ميليارد تومان سپرده گذاري شده در بانک‌ها، حدود ۹۷۰۰ ميليارد تومان هم براي اجراي تکليف قانون بودجه و اجراي قانون حمايت از توسعه و ايجاد اشتغال پايدار در مناطق روستائي و عشايري اختصاص پيدا کرده است.