اجراي طرح ماليات بر سوداگري عرصه بازار را براي سرمايه گذاري جذاب مي کند

تاریخ انتشار : 1400/04/13

يک تحليل گر اقتصادي گفت: اجراي طرح ماليات بر سوداگري، ضمن افزايش توليد، زمينه را براي افزايش سرمايه گذاري در کشور فراهم ساخته و دست سوداگران و دلالان را از بازار کوتاه خواهد کرد.

هادي حق شناس اقتصاددان و تحليل گر اقتصادي با اشاره به موضوع طرح ماليات بر سوداگري و اينکه اين طرح سال هاست در کشورهاي توسعه يافته اجرا مي شود، به خبرنگار پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)، گفت: با توجه به وجود افرادي که اقدام به ذخيره سکه، دلار و يا خريد و فروش مسکن کرده و پس از مدت کوتاهي، اقدام به فروش آن تحت عنوان تجارت و سود بيشتر مي کنند، اجراي اين طرح يک ضرورت به شمار مي رود.

وي با بيان اينکه زماني اين قانون و طرح، اجراي کامل خواهد شد، که بتوانيم با ايجاد زيرساخت ها، دريافت ماليات بر درآمد و ماليات بر عايدي سرمايه را از فعالان اقتصادي آغاز کنيم، گفت: در صورتي که دريافت اين ماليات در تمام پايه هاي اقتصادي در کشور برقرار شود، از روند پيش روي سوداگري در اقتصاد کشور جلوگيري خواهد شد.

حق شناس عنوان کرد: بنده به عنوان يک کارشناس اقتصادي و بسياري از فعالان بازار موافق اخذ اين ماليات هستيم، چرا که پول از جريان توليد خارج نشده و دريافت اين ماليات مي تواند علاوه بر تامين مالي دولت، اقتصاد کشور را ساماندهي و مانع پيشروي فعاليت هاي هيجاني در بازار شود.

وي با بيان اينکه با اجراي اين طرح، در آينده اي نه چندان دور، شاهد سامان دهي بازار خواهيم بود؛ اظهار داشت: يکي از اهداف اصلي ما مناسب سازي بازار جهت سرمايه گذاري هاي بيشتر است و با توجه به اينکه در کشورهاي توسعه يافته مجموع درآمدها نيز مشمول ماليات مي شود، بهتر است اين اتفاق در کشور ما نيز در جهت مناسب سازي بازار و افزايش ميزان سرمايه گذاري شکل اجرايي تري به خود گيرد.

اين اقتصاددان ادامه داد: با اجراي اين طرح به زودي شاهد افزايش فعاليت هاي توليدي و کاهش نوسان در بازار قيمتي خواهيم بود.

هادي حق شناس يادآور شد: شايد تضميني براي اجراي کامل اين طرح وجود نداشته باشد اما اجراي اين طرح، ضمن افزايش توليد، زمينه را براي افزايش سرمايه گذاري در کشور فراهم ساخته و دست سوداگران و دلالان را از بازار کوتاه خواهد کرد.

وي با اعلام اينکه اين طرح مي‌تواند بازدارنده باشد تا بازار سوداگري شکل نگيرد، خاطر نشان کرد: اين طرح مي‌تواند مانع جدي براي افرادي باشد که در بازارهاي مختلف به دنبال سوداگري هستند و البته دريافت ماليات از عايدي سرمايه مسيري است که همه کشورها آن را طي کرده‌اند.

وي در پاسخ به اينکه آيا اين طرح مي‌توان اثر مثبتي بر بورس بگذارد، بيان کرد: ممکن است اين نقدينگي و سرمايه به‌جاي اينکه به سمت سوداگري در بازارهاي سکه، طلا، ارز، خودرو يا مسکن حرکت کند وارد بازار سرمايه شده به تقويت اين بازار کمک کند.

*خبرنگار: پروين خدادادي