توافق بازخريد معکوس ۶۴.۶ هزار ميليارد ريالي بانک مرکزي

تاریخ انتشار : 1400/04/15

تهران- ايرنا- با توجه به پيش‌بيني بانک مرکزي از وضعيت نقدينگي در بازار بين‌بانکي، موضع عملياتي بانک مذکور در اين هفته استمرار جذب نقدينگي بود. از اين رو، بانک مرکزي به اجراي عمليات بازار باز در قالب توافق بازخريد معکوس به مبلغ ۶۴.۶ هزار ميليارد ريال موافقت کرد.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا از  بانک مرکزي، پيرو اطلاعيه ۱۰ تيرماه‌ امسال مبني بر برگزاري حراج فروش مدت‌دار اوراق مالي اسلامي دولتي در عمليات بازار باز، سه بانک سفارش خريد اوراق مالي اسلامي دولتي در قالب توافق بازخريد معکوس (ريپوي معکوس) را تا مهلت تعيين‌شده (ساعت ۱۲ روز ۱۲ تير ماه ۱۴۰۰) و در مجموع به ارزش ۱۷۵ هزار ميليارد ريال به بانک مرکزي ارسال کردند.

با توجه به پيش‌بيني بانک مرکزي از وضعيت نقدينگي در بازار بين‌بانکي، موضع عملياتي بانک مرکزي در اين هفته استمرار جذب نقدينگي بود. از اين رو، بانک مرکزي به اجراي عمليات بازار باز در قالب توافق بازخريد معکوس به مبلغ ۶۴.۶ هزار ميليارد ريال با سررسيد ۷ روزه با حداکثر نرخ ۱۸ درصد موافقت کرد و معاملات مربوط به اين عمليات و معاملات مربوط به سررسيد قراردادهاي توافق بازخريد معکوس هفته قبل به ارزش ۶۴.۶ هزار ميليارد ريال، در روز دوشنبه ۱۴ تيرماه انجام شد.

افزون بر عمليات بازار باز، در هفته منتهي به ۱۴ تيرماه سال جاري، هيچ يک از بانک‌ها و موسسات اعتباري غيربانکي از اعتبارگيري قاعده‌مند استفاده نکردند. بانک‌ها و موسسات اعتباري غيربانکي مي‌توانند در روزهاي شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگيري قاعده‌مند (دريافت اعتبار با وثيقه از بانک مرکزي) مشروط به در اختيار داشتن اوراق مالي اسلامي دولتي و در قالب توافق بازخريد با نرخ سود سقف دالان (۲۲ درصد) استفاده کنند. 

بانک مرکزي در چارچوب مديريت نقدينگي مورد نياز بازار بين‌بانکي ريالي، عمليات بازار باز را به صورت هفتگي اجرا مي‌کند. موضع عملياتي اين بانک (خريد يا فروش از طريق ابزارهاي موجود) بر اساس پيش‌بيني وضعيت نقدينگي در بازار بين‌بانکي و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بين‌بانکي حول نرخ هدف، از طريق انتشار اطلاعيه در سامانه بازار بين‌بانکي اعلام مي‌شود. متعاقب اطلاعيه مزبور، بانک‌ها و موسسات اعتباري غيربانکي مي‌توانند در راستاي مديريت نقدينگي خود در بازار بين‌بانکي، نسبت به ارسال‌ سفارش‌ها تا مهلت تعيين شده از طريق سامانه بازار بين‌بانکي اقدام کنند.

به گزارش ايرنا عمليات بازار باز، در واقع فعاليتي است که در آن بانک مرکزي با خريد و فروش گروه خاصي از اوراق بهادار موجود، تلاش مي‌کند تا اهداف سياستي خود در کنترل حجم پول موجود در اقتصاد را اجرا کند. در اين بازار سه عضو نقش اصلي دارند؛ بانک مرکزي، دولت و بانک‌ها.

عملکرد اين بازار به اين صورت است که بانک‌ها در پايان هر روز به دنبال کنترل ميزان نقدينگي خود بوده که در صورت داشتن کسري بايد به دنبال تزريق پول باشند و در صورت داشتن مازاد ذخاير، بايد آن را تعديل کنند.

نقش بانک مرکزي در اين بازار اين است که به عنوان عضو و مدير بازار، مسوول اجراي امور است با خريد و فروش اوراق قرضه دولتي در بازار آزاد اقدام به کنترل نقدينگي در سيستم بانکي مي‌کند و هم‌زمان با اين عمل، رشد اقتصادي و کنترل تورم را نيز پيش مي‌برد.

تا پيش از اين بانک‌هاي کشور براي کنترل و تعديل نقدينگي خود به بازار بين‌ بانکي مراجعه کرده و بر اساس نرخ سود بازار بين بانکي اقدام به تقاضا يا عرضه ذخاير خود مي‌کردند. اگر بانکي با کسري ذخاير مواجه بود با مراجعه به بازار بين بانکي با تقاضاي افزايش ذخاير، از بانک مرکزي تسهيلات گرفته و به اين نهاد بدهکار مي‌شد.