مثبت و منفي بانکداري خصوصي

تاریخ انتشار : 1400/04/16

يک فعال بخش خصوصي با اشاره به اينکه بانک‌هاي خصوصي مي توانند عملکرد بهتري نسبت به بانک‌هاي دولتي داشته باشند، افزود: وجود کاستي‌ها در خدمات رساني بانک‌هاي خصوصي به مردم ارتباطي به خصوصي بودنشان ندارد.

رييس کميسيون پول و سرمايه اتاق بازرگاني تهران با تاکيد بر اينکه اقتصاد نبايد دولتي باشد، اظهار کرد: تجربه نشان داده که دولتي بودن اقتصاد اصولا کارساز نبوده و در اکثر کشورهاي پيشرفته، اين بخش خصوصي است که سکان اقتصادي مملکت را هدايت مي کند.

فريال مستوفي در گفت و گو با ايبِنا تصريح کرد: در اقتصادهاي دولتي فساد و رانت به وجود مي آيد، اما در بخش خصوصي، البته اگر بخش خصوصي واقعي باشد، زمينه اي براي فساد وجود نخواهد داشت.

وي با بيان اينکه در صورت خصوصي بودن اقتصاد کشور، وضعيت بهتر خواهد بود، افزود: در بخش بانکداري نيز همين موضوع صدق مي کند و در واقع بانک هاي خصوصي مي توانند عملکرد بهتري از بانک هاي دولتي باشند. به طور کلي اقتصادي که دست بخش خصوصي باشد بهتر خواهد بود که نتيجه و تجربه آن را در کشورهاي پيشرفته ديده و مي بينيم که اقتصاد و بانکداري آن دست بخش خصوصي است.  

رييس کميسيون پول و سرمايه اتاق بازرگاني تهران با اشاره به تاريخچه بانک هاي خصوصي در کشور گفت: متاسفانه بعد از انقلاب بانک هاي خصوصي را دولتي کردند که البته بعد از مدتي، دوباره چند بانک محدود خصوصي تشکيل شد و بعدها تعداد آنها بيشتر شد.  

مستوفي در واکنش به عملکرد مثبت يا منفي بانک هاي خصوصي، اظهار کرد: اگر بانک هاي خصوصي نتوانستند آنطور که بايد و شايد عمل کنند و پاسخگوي مردم باشند ربطي به خصوصي بودنشان ندارد، بلکه موضوع اصلي عدم رعايت اصول بانکداري خصوصي و مديريت درست اقتصادي مملکت است.  

وي با بيان اينکه متاسفانه در کشور، زياد آزمون و خطا مي کنيم، ادامه داد: بايد يکبار براي هميشه تصميمي گرفت که اقتصاد بايد به کدام سمت هدايت شود و نسخه بلندمدت براي بهبود شرايط اقتصادي نوشت.  

رييس کميسيون پول و سرمايه اتاق بازرگاني تهران معتقد است: بانک هاي خصوصي ما بانک هايي هستند که به وسيله نهادهاي دولتي هدايت مي شوند. بنابراين بايد گفت هرچند ماهيت بانک خصوصي بسيار عالي است، اما اينکه بانک هاي خصوصي ما چگونه عمل کردند موضوعي است که مرتبط با مديريت اقتصاد مملکت است.  

مستوفي با اشاره به اينکه در کشورهاي پيشرفته، بانک هاي خصوصي کمک قابل توجهي براي اقتصاد هستند، اظهار کرد: خصوصي سازي به معناي واقعي در ايران اجرايي نشد و تنها مجموعه ها را از دولت گرفتيم و به بخش خصوصي داديم و باعث ايجاد رانت شديم. در حالي که اگر اين نهادها دست دولت مي ماند بهتر بود چرا که حداقل نظارتي بر آنها وجود داشت. وي با تاکيد بر اينکه خصوصي سازي در ايران با شکست مواجه شد، تاکيد کرد: اما اگر به درستي اجرا مي شد قطعا بهترين اتفاق بود، چرا که اقتصاد خصوصي هم توانمندتر و چابک تر و هم بدون فسادتر است.