مناطق آزاد به مرکز سرمايه‌گذاري تبديل شده‌اند

تاریخ انتشار : 1400/04/16

رييس جمهور گفت: در ۸ سال گذشته در مناطق آزاد کارهاي عظيمي صورت گرفته و طرح‌هاي استراتژيک و زيرساختي مهمي در اين مناطق اجرا شده است و اين مناطق بايد به نقطه اتصال ايران و کشورهاي جهان تبديل شود.

به گزارش ايبِنا، حجت الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني روز سه شنبه در آيين افتتاح طرح هاي ملي مناطق آزاد تجاري و اقتصادي در استان هاي آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، گيلان و سيستان و بلوچستان، اظهار داشت: مناطق آزاد در آغاز فعاليت اين دولت بيشتر وارد کننده بود تا صادرکننده و بخش تجاري آن فعال بود تا بخش سرمايه گذاري که اين يک نقيصه بزرگ براي اين مناطق بود.

روحاني با بيان اينکه امروز مناطق آزاد تجاري و ويژه اقتصادي توليد کننده هستند و به مرکزي براي سرمايه گذاري تبديل شده اند،گفت: در ۸ سال گذشته در مناطق آزاد کارهاي عظيمي صورت گرفته و طرح هاي استراتژيک و زيرساختي مهمي در اين مناطق اجرا شده است و اين مناطق بايد به نقطه اتصال ايران و کشورهاي جهان تبديل شود.

رئيس جمهور با اشاره به اقدامات دولت تدبير و اميد در زمينه توسعه راه‌آهن سراسري، گفت: منطقه آزاد اروند در جنوب‌غربي کشور و در منطقه شلمچه پروژه ريلي بسيار مهمي دارد و آن اتصال راه‌آهن خرمشهر به بصره است که اقدامات سياسي، توافق با عراق و کار مقدماتي آن انجام شده است و بي‌ترديد روند تکميل اين خطوط در دولت سيزدهم ادامه و تکميل خواهد شد.

روحاني همچنين با اشاره به اتصال راه‌آهن چابهار به خط آهن سراسري کشور، اظهار داشت: تلاش ما اين بود که در پايان دولت اين خط آهن را افتتاح کنيم که البته بخشي از آن را افتتاح خواهيم کرد و با تکميل و افتتاح اين طرح مهم، چابهار به درياي خزر، ترکمنستان، اينچه‌برون و در آينده به آستارا متصل خواهد شد که اقدام بسيار بزرگ و مهمي است.

رئيس جمهور افزود: راه‌آهن رشت – کاسپين طرح بسيار مهمي است که ۸۵ درصد آن اجرايي شده است و  در روزهاي آينده ۵ يا ۷ خط آهن سراسري را افتتاح خواهيم کرد که نقش مهمي در اتصال خطوط آهن در سراسر کشور و  به کشورهاي منطقه دارد.

روحاني با بيان اينکه در ۸ سال گذشته اقدامات عظيمي در مناطق آزاد تجاري و طرح‌هاي استراتژيکي در اين مناطق اجرايي شده است، گفت: حجم اقدامات زيرساختي در ۸ سال گذشته نسبت به سال ۹۲، حدود ۲ برابر شده است و چنانچه همه طرح‌هاي موجود، اجرايي شود، حجم اين اقدامات و طرح‌هاي زيرساختي در مناطق آزاد به ۱۰ برابر افزايش مي‌يابد.

رئيس جمهور افزود: مناطق آزاد در نهايت بايد نقطه اتصال مهم کشورمان با کشورهاي منطقه و جهان شود و در زمينه صادرات مي‌توانند نقش ارزشمندي ايفا کنند.

روحاني در ادامه پايه اساسي توليد را سرمايه دانست و گفت: لازمه رونق توليد، جذب سرمايه است و در کنار آن بايد تکنولوژي روز و بازار را به دست بياوريم. در سال ۹۹ که سال بسيار سختي از لحاظ تحريم و کرونا بود، شعار جهش توليد را عملياتي کرديم و امسال هم در راستاي شعار سال تلاش دولت اين است که همه اقدامات لازم در اين زمينه را انجام دهد.

رئيس جمهور در ادامه به مشکل کم‌برقي و قطعي ‌برق در کشور اشاره کرد و گفت: در ۸ سال گذشته حدود ۲۵۰۰ مگاوات به طور سالانه به ظرفيت توليد برق کشور اضافه شده است اين درحالي است که قبل از اين دولت به طور متوسط سالانه ۱۷۰۰ مگاوات برق اضافه مي‌شد، اما با اين وجود بخاطر گرماي شديد و خشکسالي دچار مشکل مي‌شويم.

روحاني با بيان اينکه برق براي زندگي، آسايش، حيات مردم و توليد کشور اهميت بسزايي دارد، اظهار داشت: امسال دچار خشکسالي بي‌سابقه‌اي هستيم و ميزان بارندگي نسبت به پارسال ۵۲ درصد کاهش داشته است و  ۷ هزار مگاوات توليد برق‌آبي کشور بخاطر کاهش آب سدها تقريباً قطع شده است. همچنين در روزهاي گذشته نيروگاه بوشهر نيز بخاطر نياز به تعميرات از مدار خارج شده بود. لذا رنج و سختي فراواني براي مردم ايجاد گرديد.

رئيس جمهور افزود: توليدات صنعتي کشور نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزايش يافته و اين موجب افزايش مصرف برق شده است. البته دلايل ديگري وجود دارد که به معاون اول دستور دادم تا مشکلات و راه‌حل‌هاي اين معضل را شناسايي و برطرف نمايند و در اين زمينه بخشي از صنعت با تغيير ساعات فعاليت خود مي‌تواند همراهي کند.

روحاني ادامه داد: در خاموشي‌ها، مهم اين است که مردم از ساعات آن مطلع باشند تا بتوانند پيش‌بيني و برنامه‌ريزي کنند. البته نسبت به مردم عزيزي که در اين روزها دچار مشکل و رنج شدند، عذرخواهي مي‌کنم و خواهش مي‌کنم مقداري در مصرف برق صرفه‌جويي کنند.

رئيس جمهور گفت: وزارت نيرو در اين زمينه مقصر نيست، منتها بايد براي مردم توضيح دهد که مشکل چه بوده است و بايد راه‌حل مشکل را اجرايي کنند.