کمبود عرضه برق در کشور ناشي از کاهش سرمايه‌گذاري‌هاي جديد است

تاریخ انتشار : 1400/04/19

 کمبود عرضه برق در کشور به دليل کاهش سرمايه‌گذاري‌هاي جديد در صنعت برق، افزايش هزينه‌هاي عمدتاً دلاري مربوط به مستهلک شدن دارايي‌ها، تجهيزات اين صنعت و کاهش راندمان و ظرفيت توليد برق است.

مرتضي اميري، عضو هيات مديره شرکت سبدگردان سرمايه و دانش با بيان مطلب فوق به قطعي‌ گسترده اين روزهاي برق در سراسر کشور اشاره کرد و به پايگاه خبري بازار سرمايه ايران (سنا) گفت:  با اشاره به اينکه استهلاک دارايي براي بسياري از مديران دولتي و نيز صنايع تعريف نشده است، افزود: کاهش سرمايه‌گذاري‌ها براي توسعه ظرفيت فعلي نيز دليلي جز نبود جذابيت در صنعت برق براي بخش خصوصي ندارد که آن هم ناشي از قيمت‌گذاري دستوري و عدم دريافت مطالبات توليدکنندگان برق از دولت است.

اين کارشناس بازار سرمايه با بيان اينکه اکنون قيمت برق در کشور ارزان‌ترين نرخ را در دنيا دارد، اظهار داشت: دولت به‌ويژه طي سال‌هاي اخير منابع کافي براي سرمايه‌گذاري مستقيم در صنعت برق نداشته است، همچنين به دليل ملاحظاتي که وجود دارد، دولت ورودي‌هاي فرآيند توليد برق را با نرخ‌هاي حداقلي به توليدکنندگان فروخته و در ازاي آن براي برق توليدي آنها قيمت‌هاي حداقلي تعيين مي‌کند و حتي پول آن را هم به موقع با توليدکننده تسويه نمي‌کند.

به گفته وي، اين مسائل در کنار يکديگر ديگر رمق و تواني براي توليدکنندگان فعلي و جذابيتي براي ورود به اين صنعت باقي نمي‌گذارد.

اميري اظهار داشت: آزادسازي قيمت‌ها اگر به صورت تدريجي انجام شود قطعاً فشار کمتري به مصرف‌کننده وارد مي کند و به تدريج الگوي مصرف را نيز اصلاح مي‌کند، همچنين مي‌توان مصرف‌کننده را به طور مستقيم يا غيرمستقيم از منابع حاصل از آزادسازي قيمت منتفع کرد.

وي به تأثير قيمت گذاري دستوري در اين رابطه نيز اشاره کرد و گفت: اصلي‌ترين کارکرد هر بورسي از جمله بورس کالا کشف قيمت تعادلي براي عرضه و تقاضاي موجود است، هرگونه دخالت و قيمت‌گذاري دستوري با هر ملاحظاتي هم که انجام شود، خواسته يا ناخواسته منجر به خروج از تعادل بازار و شکل‌گيري رانت براي افراد خاص مي‌شود.

سردمداري بورس تا پايان سال 1400 نسبت به ساير بازارهاي سرمايه گذاري

اين فعال بازار سرمايه در ادامه گفتگو با سنا به پيش بيني بازدهي بورس پرداخت و گفت: با توجه به پشت سر گذاشتن نسبي ريزش تاريخي بازار سرمايه و کاهش نرخ سهام بسياري از شرکت‌ها بعد از روند اصلاحي شديد قيمت ها، سهام اکثر شرکت ها در بورس به نقطه ي  بسيار ارزنده اي براي خريد رسيدند که اين موضوع موقعيت مناسبي را براي ورود دوباره سهامداران به بورس و سرمايه گذاري در اين بازا ايجاد کرد.

وي افزود: طبيعتاً تحليلگران بازار در تحليل‌هاي خود به ارزندگي سهام برخي از شرکت ها پي برده اند و به تدريج اقدام به خريد در اين قيمت‌هاي جذاب کردند؛ بنابراين ورود پول جديد به بازار منجر شد تا شاخص بورس به مسير اصلي خود که روند صعودي است، بازگردد.

اميري با بيان اينکه در پيش گرفتن چنين رويه اي از سوي فعالان بازار باعث تغيير کليت بازار سهام شد، افزود: با ادامه اين روند مي‌توان اميدوار بود تا پول‌هاي خارج‌شده از بازار سرمايه طي حدود يک سال اخير به صورت تدريجي به بازار بازگردند که در ادامه اين روند و با افزايش ورود نقدينگي به بازار سهام مي توان شاهد روزهايي بهتر و شتابي بيشتر در رشد شاخص بورس باشيم.

اين کارشناس بازار سرمايه در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا بورس مي‌تواند تا پايان سال بيشترين بازدهي را نسبت به ساير بازارها در اختيار سهامداران قرار دهد يا خير، گفت: به طور طبيعي چنين احتمالي در بازار وجود دارد، با توجه به اصلاح شديد قيمت ها در بازار، سهامداران در صورت سرمايه گذاري و انتخاب سهام درست  مي توانند بازدهي قابل قبول را در مقايسه با ديگر بازارهاي سرمايه گذاري از اين بازار کسب کنند.

وي با تاکيد بر اينکه با وجود موقعيت مناسب در بورس براي سرمايه گذاري اما سهامداران نبايد انتظار تکرار اتفاقاتي که در پنج ماه نخست سال 1399 در بازار رخ داد را داشته باشند، افزود: طي سال گذشته فعالان بازار سهام به همراه نهاد ناظر تجربه گران ‌بهايي را از معاملات اين بازار کسب کردند، به همين دليل با اقدامات پيشگيرانه خود ديگر به سادگي اجازه تکرار آن رخدادها را در بازار نخواهند داد.

به گفته اميري، با انتخاب هوشمندانه ترکيب پرتفوي براي سرمايه‌گذاري مي‌توان تا پايان سال انتظار کسب نرخ بازده بالاتري را در بازار سرمايه نسبت به بازارهاي موازي متصور بود.

پيشنهاد براي تداوم روند صعودي معاملات بورس

اين کارشناس بازار سرمايه پيشنهاداتي را براي تداوم روند صعودي معاملات بورس ارائه داد و افزود: پرهيز از هرگونه اقدام و تصميمات شتاب‌زده نهادهاي نظارتي و سياست‌گذار در بازار سرمايه و  بازار پول که منجر به سلب اعتماد سرمايه‌گذاران شود از جمله اقداماتي خواهد بود که جلوگيري از اجراي آن مي تواند مسير بازار را به سمت روزهايي بهتر هدايت کند.

وي گفت: ايجاد ثبات و تعادل در نرخ‌هاي بهره به گونه اي که ضمن ايجاد جذابيت براي فروش اوراق دولتي زمينه جلوگيري از ايجاد لطمه به بازار سهام فراهم شود از ديگر تصميماتي خواهد بود که بر روند بازار سرمايه تاثيرگذار است، در اين زمينه اميدواريم با کاهش تدريجي نياز دولت به فروش اوراق، نرخ‌ بهره نيز سمت و سوي کاهشي به خود بگيرد.

اميري تاکيد کرد: حذف تدريجي دامنه مجاز نوسان و حذف قيمت‌گذاري‌هاي دستوري در بخش تامين مواد اوليه، محصولات شرکت‌ها و صنايع بزرگ بورسي به عنوان مهمترين اقدامي تلقي مي شود که مي تواند منجر به اعتماد بيشتر سهامداران به بازار و شتاب در روند صعودي شاخص بورس شود.

استفاده سهامداران از سرمايه گذاري غيرمستقيم در بورس

اين کارشناس بازار سرمايه به سهامداران توصيه کرد و گفت: در اين راستا توصيه مي‌شود تا سهامداراني که از اطلاع چنداني براي سرمايه‌گذاري در اين بازار برخوردار نيستند از افراد مجرب و داراي دانش کافي از معاملات بورس استفاده کنند، هميشه توصيه اکيد فعالان بازار به سهامداران، سرمايه‌گذاري غيرمستقيم از طريق صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و شرکت‌هاي سبدگردان در بورس بوده است.

وي در بخش پاياني گفتگو با سنا به عملکرد دهقان دهنوي در چند ماهي که سکانداري سازمان بورس را برعهده گرفته است اشاره کرد و گفت: از زمان حضور وي در رأس اين سازمان شاهد اتفاقات خوبي در مجموعه سازمان بوده‌ايم که از جمله مهم‌ترين آن افزايش تعامل سازنده با نهادهاي مالي و نيز تسهيل فرآيند صدور مجوز براي نهادهاي مالي است.

*خبرنگار: دنيا زنوزي